Te simţi pus la zid chiar de oamenii din echipa pe care o conduci? Iată ce poți face
În luna august am purtat două conversaţii în jurul acestui subiect, și vă redau aici una dintre ele: „Sunt directorul naţional de vânzări, dar mă simt şantajat de propria mea forţă de vânzări! Cum am ajuns în această situaţie?! Cum de nu am acţionat când problema era mult mai mică?! Ce să fac şi cum să ies de aici? Sunt obosit şi mă simt ca într-o mlaştină: cu cât mă zbat mai mult, cu atât mai mult mă afund!” sunt cuvintele exacte cu care îmi vorbea unul din interlocutori, profesionist cunoscut, om care lucrează de o viaţă în vânzările din FMCG, cu o vârstă cu puţin peste 45 de ani, prins acum la mijloc între mai multe provocări, profesionale şi personale.
Aproape întreaga sa echipă de manageri zonali de vânzări, foarte bine plătită, nu-şi mai făcea treaba, unii dintre ei fiind şi favoriţii acţionarului principal, prezent în viaţa de zi cu zi a firmei. Când oamenii pe care te bazezi se întorc subtil împotriva ta, printr-o rezistenţă pasivă sau printr-un joc de putere în care pare că tu ai toată miza şi ei niciuna, nu e o situaţie din care să ieşi foarte simplu. Directorul nostru avea mână liberă „să facă curăţenie”, dar nu mai avea încredere că va putea găsi repede, în plin sezon, oameni noi care să producă rezultatele dorite de acţionar. În contextul personal şi profesional în care era, nu mai avea curajul să rişte, nu mai avea autoritatea cu care se obişnuise atâţia ani, nu mai avea charisma care îl caracteriza.
Discuţia cu el mi-a adus imediat aminte de momentele în care eu însumi am fost în situaţii parcă fără nicio cale de scăpare. Profit de spaţiul acestei publicaţii să-i îi sugerez lucruri pe care nu le-am discutat când ne-am întâlnit, pentru că nu era încă momentul potrivit: timp de o oră mi-a povestit cu sufletul la gură situaţia în care se află. Din proprie experienţă, iată deci câteva lucruri care au funcţionat în cazul meu (sigur‒ nu vor funcţiona în acelaşi fel în cazul lui, dar i-ar putea fi o sursă de inspiraţie) şi care m-au ajutat să-mi găsesc o poziţie cu mai multe opţiuni când m-am simţit „pus cu spatele la zid” în propria companie.
1. Ţine-ţi aproape în calitate de sfătuitori doar colegii care au demonstrat în timp că îţi apară spatele. Apar mulţi oportunişti şi profitori în echipă, fără miză, care pare că „au la ei cele mai bune” strategii şi sfaturi, dar care au o loialitate îndoielnică şi te lasă repede descoperit când vor fi afectaţi negativ sau când nu-şi ating interesele. Oamenii de încredere sunt cei care au fost lângă tine şi la bine şi la greu: ei îţi vor da speranţa că vor veni şi zile mai bune. Alege-ţi un cerc mic de astfel de sfătuitori.
2. Acceptă că vei avea costurile tale. Ca să nu te mai simți pus cu spatele la zid, te va costa: dar o sumă de bani e poate cel mai mic cost pe care l-ai putea avea într-o astfel de situaţie. Fii pregătit să renunţi la un bonus de succes (deşi în final poate nu va fi nevoie), fii pregătit să împarţi câştigul tău cu cei care ţi-au fost loiali, fii pregătit să pierzi un pariu financiar făcut cu actionarii etc. Când îţi accepţi posibilele pierderi, începi să gândeşti mai limpede şi faci paşi mari către preluarea controlului asupra situaţiei. În plus, devii mai puţin şantajabil.
3. Reconstruieşte-ţi alianţele strategice. Sunt alianţele care îţi păzesc spatele şi îţi pot oferi cât mai repede un spaţiu vital de manevră şi respiro. Construieşte-ţi un caz, astfel încât să-i convingi pe oamenii loiali din echipa pe care o conduci şi pe superiorii tăi să-ţi devină parteneri şi nu judecători atunci când îţi vei asuma riscurile şi când schimbările pe care vrei să le faci nu vor merge precum te aşteptai. E pasul prin care poţi să derapezi controlat, fără pagube majore, care îţi dă timp să te reorganizezi, să „te aduni”, să ai oamenii potriviţi la locul lor, când vei prelua iniţiativa. Unii numesc asta conspiraţie, iar conspiraţia se face cu răbdare. Şi poate chiar şi e o conspiraţie: îndreptată către cei care te ţin în şah şi sunt frână pentru întreaga organizaţie, fiind interesaţi doar de confortul lor personal şi de jocurile de putere.
4. Atrage-ţi de partea ta oamenii-cheie operaționali, din locurile-cheie operaţionale: câştigă-le încrederea şi loialitatea. Când vei prelua iniţiativa, ai nevoie de multă disciplină şi viteză în execuţie, iar „oamenii tăi” trebuie să execute impecabil misiunile, sarcinile şi activităţile necesare: rapoarte rapide şi precise, muncă intensă peste program, inventare, victorii comerciale mici, dar în multe locuri şi aşa mai departe. Toţi oamenii pe care te bazezi trebuie să-ţi susţină fiecare mişcare: la facturare, în depozite, clienţii-cheie, furnizorii, cei din financiar şi marketing. Acei oameni din forţa de vânzare care sunt de partea ta vor trebui să preia pentru o perioada teritorii şi misiuni suplimentare, să muncească mai mult: asigură-te că te poţi baza pe ei.
5. Când te simţi pregătit, preia iniţiativa. Stabileşte câteva întâlniri unu-la-unu cu „baronii” care te ţineau în şah, întreabă-i dacă mai doresc să continuie pe rolul pe care îl au în prezent şi arată-le posibilitatea unui post lateral într-un proiect nou, într-o divizie nouă. E alegerea lor. Fii sigur că aţi clarificat explicit consecinţele fiecărei opţiuni şi că vor trebui să aibă o atitutidine pozitivă dacă vor să mai fie în echipă, oricare ar fi decizia lor. Unii vor alege noile proiecte, alţii nu. E pariul tău şi oportunitatea de a întoarce situaţia în favoarea ta – nu îţi garantează nimeni că va fi o reuşită. Fii pregătit pentru efort prelungit pentru munca ta şi pentru susţinerea celorlalţi. Fii ferm, imediat când apare iarăşi opoziţia din trecut şi spune-le că lucrurile nu mai pot continua la fel, că aţi avut deja recent o discuţie legată de consecinţe, fii pregătit să vă despărţiţi.
Va fi o perioadă de suprasolicitare, dar şi una eliberatoare în care vei vedea progrese, dacă ai de partea ta oamenii care te sprijină, dar şi pe superiorii tăi. Nu vor merge lucrurile ca pe roate, dar îţi vei recâştiga controlul şi autoritatea. Victoriile pe care le vei avea îţi vor întări încrederea că vei lua decizii bune pentru a-ţi reface echipa.
Viorel Panaite, Managing Partner Human Invest şi Ken Blanchard România
Viorel Panaite conduce Human Invest din 1999, una dintre cele mai cunoscute companii din România care oferă soluţii şi programe de „leadership development” şi dezvoltare organizaţională. Human Invest reprezintă în România companiile globale Ken Blanchard Companies (din 2004), Wiley/EverythingDiSC (din 2006), iar proiectele locale curente se dezvoltă prin intermediul unei comunităţi largi şi profesioniste de facilitatori, coachi, traineri şi consultanți.