Lider şi manager, două substantive care nu sunt chiar masculine
Tocmai folosirea acestor cuvinte la masculin şi nu la feminin ne arată că undeva apare o diferenţă. Iar studiile nu fac altceva decât să ne demonstreze că egalitatea dintre sexe, deşi regăsită la nivel legislativ în mai toate statele civilizate şi dezvoltate, încă nu se află într-un echilibru perfect în lumea de business.
De exemplu, un studiu realizat de compania americană de cercetare Zenger Folkman, citat de Business Insider, arată că la nivelurile inferioare ale angajaţilor unei companii mai bine de jumătate este formată din femei. Cum se urcă la nivel ierarhic, numărul femeilor scade în mod constant şi creşte cel al bărbaţilor. La nivel de CEO, în întreaga lume, numai 3 sau 4% sunt femei.
Cerem prea mult de la lumea masculină a afacerilor? Există mai multe argumente care ne demonstrează că doamnele merită mai multă atenţie atât atunci când candidează pentru o poziţie de top, dar şi când încep propriul lor business.
Specialiştii în resurse umane sunt de părere că bărbaţii manageri tind să fie mai autoritari decât femeile. Din nou, poate părea o prejudecată, dar nu este aşa, deoarece chiar şi femeile mai severe se abţin să fie aşa, din simplul motiv că sunt conştiente că o femeie autoritară arată mult mai rău decât un bărbat autoritar. Prin urmare, ele ajung să fie mai comunicative şi mai democratice. De asemenea, au tendinţa să fie pozitive atunci când abordează o problemă, faţă de atitudinea negativistă a unor manageri bărbaţi. Tot specialiştii mai spun şi că femeile sunt mai dispuse să trateze echipa ca întreg, dar să se ocupe în acelaşi timp şi de fiecare individ în parte.
Cum bine spune una dintre intervievatele din dosarul acestei luni, multora li se trage de la faptul că sunt mame, că se ocupă de familie, că sunt obişnuite să gestioneze o casă. Ce legătură are acest lucru cu businessul? Păi femeile se pricep cel mai bine să facă liste (şi nu numai pe cele de cumpărături), să stea de vorbă cu calm cu fiecare om în parte (aşa cum face acasă cu propriii copii), să aibă atenţie distributivă, şi nu numai.
Din dorinţa de a nu cădea din nou în clişee, putem aduce şi demonstraţii ştiinţifice: femeile sunt comunicatori mai buni decât bărbaţii, deoarece creierul lor este mai dezvoltat în acest sens. Cele mai multe femei sunt mult mai pricepute la „citit gândurile”. Adică sunt mai empatice, reuşesc mult mai uşor să observe gesturile, mimica. Iar acest lucru este, din nou, explicat ştiinţific: este vina oxitocinei, un hormon care se află în cantităţi mult mai mari la femei.
Desigur, toate aceste dovezi ştiinţifice şi cercetări se bazează şi pe evidenţe statistice, iar statistica are tendinţa să-l estompeze pe individ într-un grup.
Articol preluat din Revista Cariere de martie. Pentru detalii legate de abonare, click aici