Cum e să fii manager şi să vinzi ceapă la tarabă
Mai mult decât atât, tinerii manageri resimt deficiențe de autocunoaștere, cauzate inclusiv de mediul din multinaționale, care de multe ori optează pentru uniformizare. Conceptul de educație experiențială, utilizat la scară largă peste hotare, este implementat și în România de către Fundaţia Leaders. Reprezentanţii săi își doresc să poată suplini lipsa pregătirii din mediul academic pentru situaţiile concrete de viaţă. Acesta este și principalul motiv pentru care au creat Leaders Academy, un program de educație experiențială pentru tineri manageri și antreprenori.
Autocunoaştere, comunicare şi echipă
Programul este dezvoltat în jurul a trei concepte- cheie –autocunoaștere, comunicare și echipă. În luna mai, au avut loc și cursurile celei de-a cincea ediții a Leaders Academy printre care s-au numărat și cele de autocunoaștere prin activități de supraviețuire, comunicare prin teatru, lucru în echipă prin activități nautice.
„Cea mai importantă schimbare pe termen lung ar fi ca educația să se centreze pe individ, să îl ajute să își descopere punctele forte și să nu se mai concentreze pe diminuarea punctelor slabe. Astfel, elevul/studentul va putea să facă în viață ceea ce îi place, și nu ceea ce i-a insuflat un sistem de învățământ care îl vrea bun la toate”, spune Adelina Maria, Founder Leaders School & Academy. La începutul programului, fiecare participant își stabilește o listă de obiective și urmărește îndeplinirea lor de-a lungul programului. În ultima zi, participanții creează un plan de acțiune pe care apoi îl urmăresc împreună cu managerul lor direct sau cu membrul echipei cu care lucrează cel mai aproape, în cazul antreprenorilor. La o lună de la încheierea programului, organizatorii Leaders Academy susţin o sesiune de follow-up unu la unu cu fiecare dintre participanți, pentru a vedea rezultatele concrete ale urmăririi planului. Apoi, pe baza feedbackului primit de la participanți, aceştia beneficiază de 10 întâlniri lunare de mentorat pe teme și cu invitați care să răspundă nevoilor lor. Practic, Leaders Academy își propune dezvoltarea aptitudinilor de formare, motivare și conducere a unei echipe prin intermediul unor situații practice, neconvenționale.
Managerii poziţionează în plan secund entuziasmul, creativitatea şi curajul
„Atât tinerii managerii, cât și antreprenorii la început de drum resimt nevoia conexiunii între obiectivele profesionale pe care şi le setează şi capacitatea lor de a-şi inspira echipele coordonate. În ultimii ani de criză economică, antreprenorii şi managerii poziţionează în plan secund entuziasmul, creativitatea și curajul de a face schimbări majore, din raţiuni ce ţin de dezvoltarea imediată a business- ului în care activează. Leaders Academy readuce în prim-plan aceste atribute, pentru a sprijini business-urile şi reprezentanţii acestora să evolueze organic”, declară Adelina Maria, Founder LEADERS School & Academy.
Cea de-a 5-a ediţie a programului a avut ca invitaţi antreprenori, specialişti şi trainer-i cu experienţă, precum Rareș Manolescu, Senior Trainer Human Invest, și Cornel Costea, Trainer şi Managing Partner ProActive Solutions. Printre speaker-ii acestei ediții, care vor testa abilitățile de leadership ale participanților, inclusiv în probe practice, se numără Aliz Kosza, Business Strategist și ex-CEO Fabryo, Dragoș Anastasiu, Președinte TUI Center și Eurolines, Sorin Drugan, campion în navigaţie, dar şi dirijorul Cristian Lupeș.
Participanţii au vândut la tarabe răsaduri şi au preparat salate
Ultima ediție a programului s-a încheiat cu o simulare de afaceri coordonată de Dragoș Atanasiu, președinte TUI Center și Eurolines, menită să testeze abilitățile de leadership ale participanților, deprinse în timpul săptămânii de cursuri. Managerii și antreprenorii înscriși în program au primit ca temă să conceapă un business cu produse sănătoase, dar au avut de îndeplinit și un target de vânzări. Banii care s-au strâns în urma acestei sarcini au fost donați Filarmonicii din Brașov, pentru a ajuta la achiziționarea unui nou pian. Participanții s-au dovedit a fi extrem de creativi, împărțindu-se în trei grupe: unii au ales să cumpere legume și să prepare salate, pe care mai apoi să le vândă companiilor din Brașov, oferind livrări la domiciliu, dar au fost și membri ai echipei care au optat să încerce să vândă direct în Piața Sfatului. Alții au optat să țină un workshop elevilor, în care să le explice cât de important este să mănânce sănătos. O a treia echipă a vândut într-o altă piață din Braşov, direct la tarabă, răsaduri de busuioc, mentă, roșii, varză, ceapă verde etc Interesant a fost că participanții la program au ales ca unică strategie de vânzare să evidenţieze că „prin achiziționarea produselor sănătoase de la ei, cetăţenii pot ajuta Filarmonica din Braşov”. Acest aspect a fost criticat de către Dragoș Anastasiu atunci când le-a oferit feedback. „Felicitări, v-ați îndeplinit targetul, însă cred că am greșit când v-am divulgat că banii vor fi donați. Într-o afacere reală nu puteți ajunge să aveți o companie profitabilă pe termen lung, în acest mod”, a spus omul de afaceri.
De asemenea, Anastasiu le-a explicat celor implicați în acest proiect elementele de care trebuie să țină cont dacă-și doresc ca businessul lor să aibă succes. „Este important să rețineți că o afacere trebuie să aducă ceva wow tot timpul. Iar ceea ce astăzi este wow mâine devine basic și trebuie să aveți un alt as în mânecă. Vă dau un exemplu. Dacă luați un taxi și vă duce din punctul A în punctual B, este ceva normal. Dar, dacă taximetristul vă deschide ușa și vă și duce bagajele până la ușă, este ceva wow. Dacă acest lucru se întâmplă însă o perioadă mai lungă, o să devină ceva basic… Aici intervine reinventarea și un alt artificiu care să vă facă să spuneți iarăși wow“.
Tinerii lideri, puşi în situaţii extreme
Participanții la program s-au arătat extrem de încântați de experiențele prin care au trecut. „Am fost puși în situații extreme, inedite…așa cum se poate întâmpla în orice clipă în business. Acest lucru ne-a dovedit-o criza care ne-a prins total nepregătiți. Am făcut lucruri de care nu credeam că sunt în stare. Așa cum s-a întâmplat cu participanții din toate edițiile acestui program. Nu e ușor tu, ca manager, să joci o piesă de teatru. Cum nu a fost ușor nici pentru mine să vând la tarabă răsaduri de mentă sau busuioc. Cum nu a fost ușor nici pentru colegul meu să stea la intrarea în piață și să abordeze lumea, povestindu-le despre inițiativa noastră. Nu a fost ușor nici să ai un speech în fața unor elevi, tinerii fiind cei care te taxează cel mai rapid dacă bați câmpii sau ești plictisitor. Dar și înainte de această ultimă zi a programului, unde am simulat un business, am trecut prin etape extraordinare care m-au învățat să mă cunosc mai bine, să pot să lucrez într-o echipă, să comunic corect astfel încât mesajul pe care vreau să-l transmit să și ajungă la oameni fără să fie distorsionată, a povestit unul dintre participanți, despre ce a însemnat pentru el participarea în Leaders Academy.
Fundaţia LEADERS estimează că bugetul mediu pe care un tânăr manager/antreprenor este dispus să îl investească în pregătirea prin intermediul cursurilor de management și leadership nu depășește 1.000 de euro pe an. În ceea ce privește companiile cu care colaborează Leaders, acestea alocă un buget de 3.000 până la 5.000 de euro anual susținerii angajaților pentru a participa în programele Fundației.
Articol preluat din Revista Cariere de iunie. Pentru detalii legate de abonare, click aici