Coaching-ul, la intersecţia a două perspective: client şi coach
Perspectiva Clientului
Fiind interesat de dobândirea unor competenţe de coaching, am participat la un atelier intitulat „Coaching skills for managers”, susţinut de Rodica Obancea, Associate Certified Coach (ICF) & Coaching Partner HART Consulting.
„Coachingul este o competenţă practică, exact ca înnotul pe care nu o poţi învăţa citind cărţi sau discutând pe marginea unor prezentări în power point – vei învăţa să înnoţi doar atunci cînd intri în apă” – mi-a spus Rodica de la început. Pe parcursul atelierului, atât eu cât şi colegii mei de curs, am intrat în apă – am avut ocazia de a experimenta postura de coach, dar și pe cea de client.
Pentru mine, în postura de client, cel mai greu moment ale sesiunii a fost să acţionez centrat pe rezultat. „Care este obiectivul tău? Ce rezultat vrei să obţii de la această sesiune? ” sau „Cu ce rezultat vrei sa pleci din această sesiune?” Acest gen de întrebări m-au pus în dificultate imediat pentru că, dacă vii la coaching cu un obiectiv vag, spre exemplu „vreau să îi determin pe colegii mei să lucrăm mai bine împreună pentru a ne atinge obiectivul comun”, aceasta nu este, de fapt ceva ce stă în puterea ta. Acesta este momentul în care coach-ul te va ajuta să ajungi la adevăratul tău obiectiv. Iar acest lucru îl va face ascultându-te şi acompaniindu-te în procesul de descoperire a adevăratului obiectiv. Am învăţat că clientul este cel care descoperă adevăratul obiectiv pe care îl are. La fel cum, tot clientul este cel care va identifica calea pe care o are de urmat pentru îndeplinirea obiectivului, inclusiv paşii intermediari ce trebuie urmaţi pentru a se asigura că este pe calea cea bună.
Pe mine coachingul m-a învăţat să-mi defineasc obiective măsurabile, m-a acompaniat şi m-a confruntat pe perioada procesului pentru a privi „problemele apărute pe drum” dintr-o perspectivă nouă, dar şi să îmi setez nişte paşi ce trebuie urmaţi într-o perioadă clară de timp pentru îndeplinirea obiectivului.
În poziţia de coach, ai nişte paşi clari pe care ar trebui să îi urmezi pe parcursul unei sesiuni cu un client, însă respectarea acestora nu înseamnă neapărat că procesul se va încheia cu succes. Respectarea procesului reprezintă doar o mică parte din competenţele de care coachul are nevoie pentru a acompania un client.
Unul dintre cele mai importante aspecte este acela al prezenţei efective alături de client pe durata sesiunii, concomitent cu neimplicarea acestuia în oferirea de soluţii. Iar această neimplicare, spațiu pe care managerul trebuie să îl creeze, poate reprezenta una dintre cele mai importante bariere pe care le poate întâmpina atunci când adoptă o postură de coaching pentru oamenii din subordine.
Cum poate un manager să ofere o scurtă sesiune de coaching atunci când un coleg vine cu o problemă la el, mai ales când, are la dispoziţie 10 minute cu acesta şi cel mai simplu îi poate fi să ofere soluţia? Acesta este poate unul dintre cele mai dificile obiceiuri de care şi eu şi colegii mei, am învăţat să ne dezvăţăm. Un manager doreşte să aibe colegi eficienţi, maturi, care sunt capabili să descopere singuri soluţii la problemele cu care se confruntă. Dar, până la urmă, asta înseamnă să îţi doreşti cu adevărat să deprinzi competenţe de coaching şi să îţi doreşti să evoluezi, să devii mai bun, mai performant, iar, pe de altă parte, să dezvolţi oamenii din subordine. Dacă le oferi soluţiile, ei intră într-o stare de pasivitate şi aşteaptă soluția de la manager – iar astfel nu îi ajuţi pe termen lung.
Cum m-a ajutat pe mine ca manager acest curs?
În primul rând, m-a făcut să îmi dau seama că în orice discuţie pe care o port este foarte important să stabilesc care este obiectivul acesteia şi cu ce rezultat vreau să plec, astfel încât să nu îmi mai pierd timpul purtând conversaţii care să îmi distragă atenţia de la lucrurile importante pe care le am de făcut în activitatea zilnică.
În al doilea rând, m-a făcut să realizez că ceea ce vedeam eu ca o problemă legată de performanţa noastră, ca echipă, era de fapt o lipsă de comunicare pe care eu o încurajam. Şi, nu în ultimul rând, luna trecută am reuşit, împreună cu colegii mei, să atingem un rezultat spectaculos în activitatea noastră.
Perspectiva Coach-ul
Organizaţiile şi mediile de muncă sunt locuri cu un grad mare de complexitate, în care unii oameni nu găsesc sensul muncii lor, simt că nu le sunt fructificate competenţele individuale, că nu pot folosi la maximum cunoştinţele şi experienţa pe care o au, sau sunt frecvent derutaţi.
În acest context, obţinerea performanţei, a rezultatelor dorite, poate să fie un proces dificil atât pentru manageri, cât şi pentru specialişti. Competențe precum vederea de ansamblu, gestionarea de procese simple şi eficiente, comunicarea directă, ascultarea, crearea de perspective noi, planificarea, pot aduce sens şi valoare în mediile profesionale. Iar agenţii de schimbare sunt chiar cei care conduc oameni – managerii. Ei sunt cei care pot genera schimbarea, explorând perspective noi pe care le transformă, apoi, în planuri operaţionale.
Am gândit atelierul „Coaching skills for managers”, ca un spaţiu în care managerii deschişi către performanţă, vin să experimenteze în practică cum pot dezvolta competenţe de coaching.
Pe parcursul derulării acestui program, am observat frecvent faptul că managerii sunt atraşi de coaching în ideea că vor stăpâni instrumente şi tehnici de coaching care să îi ajute să influenţeze angajaţii şi pleacă descoperind că instrumentul sunt de fapt ei, în calitate de manageri, şi că cea mai puternică tehnică este procesul de management pe care ei îl fac. Descoperă ca pot fi manageri curajoşi, care provoacă depaşirea limitelor, şi care pot oferi un feedback autentic şi cooperant în drumul spre performanţă. Întrebarea la care răspunde acest curs este:
-Cum pot să-mi îndeplinesc cu eficacitate rolul pe care îl am în această organizaţie şi în acest context?
Un manager nu poate atinge rezultatele dorite dacă nu-şi consultă angajaţii pentru idei noi, nu este un bun ascultător şi preferă şedinţele cu uşile închise pentru luarea deciziilor. Foarte frecvent, managerii consideră rolul pe care îl au ca fiind unul individual, ori coachingul aduce perspectiva de ansamblu, a colaborării, responsabilităţii şi muncii în echipă. Managementul unei companii afectează pe toată lumea, astfel încât toţi fac acelaşi lucru în acea companie şi consideră că este normal. Pentru a modifica nevoia lucrului în echipă, este necesară o abordare colectivă, care să pună eficient în aplicare un proces transparent de luare a deciziilor, bazat pe o comunicare deschisă în timpul întâlnirilor colective.
Coachingul nu are ca scop schimbarea managerilor. Totuşi, managerii care doresc să-şi îndeplinească un obiectiv ar putea apela la un coach pentru a-l însoţi pe parcursul realizării acestuia. De asemenea, majoritatea managerilor care doresc să-şi crească rezultatele ar trebui să-şi schimbe şi modul în care îşi gestionează echipele. Coachingul de echipă, în general, ajută angajaţii să schimbe modul în care lucrează, presupunând că doresc să opereze această modificare.
Atelierul „Coaching skills for managers” ajută managerii individualişti să se schimbe prin dezvoltarea abilităţilor de lucru în echipă și comunicare. Mai mult, pot învăţa cum să conducă şedinţe în care fiecare participant să aibă un loc activ.
Majoritatea organizațiilor își desfășoară activitatea într-o piață dinamică și foarte rar managerii își acordă timp pentru a face un pas în spate și a gândi dintr-o perspectivă nouă. Din ce în ce mai mult avem nevoie de manageri maturi care să poată înțelege că 10 oameni care lucrează împreună într-o echipă pot realiza mai mult decât 10 individualiști care cred că au dreptate și care încearcă să-și convingă șeful de acest lucru.
Un manager nu poate evolua singur, ci numai pe baza unei relaţii de respect cu persoanele pe care le gestionează şi a unei colaborări eficace cu superiorii, iar competențele de coaching pot contribui la evoluția managerilor.