Anul creativitatii vazut din Romania
Pe 30 noiembrie 2007, intr-o conferinta la Bucuresti, americanul Michael Porter – considerat de multi un guru in gandire strategica – indraznea sa spuna: "Este simplu sa fii un manager bun intr-o piata care a cunoscut doar crestere! Un manager bun se vede in perioadele dificile din punct de vedere economic". Doar un an mai tarziu, managerii romani au simtit pe pielea lor ce vroia sa spuna Michael Porter: industrii aflate in dezvoltare rapida au fost lovite de o noua realitate nemaintalnita aparent pana atunci. Investitorii la bursa sau cei din piata imobiliara au vazut pentru prima oara scaderi. Antreprenori si manageri au fost fortati sa-si revizuiasca planurile.
Am auzit cu totii sloganul "Think Out of the Box!". Acum este mai util ca niciodata. Ia o pauza scurta din cititul articolului si numara, in incaperea in care te afli, toate dreptunghiurile sau patratele pe care le vezi in jurul tau: pereti, tavan, usi, calorifere, prize, coli de hartie, carti. Gata? Cate sunt? Cat de prezente sunt "cutiile" in viata noastra? Daca ai putea acum sa observi total obiectiv afacerea pe care o conduci, ai realiza ca si ea contine la fel de multe "cutii" care au fost construite pe premizele unei cresteri economice care a incetat in octombrie 2008 si care nu va mai exista o buna perioada de timp.
Apropo de cutie, multi manageri asteapta ca economia sa revina la "normalitate". Odata reveniti la normalitate, vor sti cum sa administreze din nou cresterea economica. Ce optimist! Normalitatea s-a schimbat. Realitatea s-a schimbat. Pentru a putea sa conduci o afacere de succes, anul acesta e nevoie de creativitate si inovatie, de flexibilitate in gandire si de aplicarea in practica a ideilor intr-o maniera eficienta si functionala. E nevoie de un nou model al costurilor, dar si de o alta abordare a pietei.
Una dintre solutiile companiei Interact este si cursul "Cele sase palarii ale gandirii" – instrument care ajuta angajatii companiilor sa devina constienti de propria gandire si sa dezvolte gandirea creativa. Instrument care isi are o alta aplicabilitate astazi.
Redactez mai jos lista celor mai des intalnite greseli in abordarea creativa a viitorului, lista care poate fi usor evitata printr-o pregatire in domeniu gandirii creative.
1. Se subestimeaza puterea gandirii creative. Iti propun sa faci chiar acum un exercitiu extrem de interesant, dar foarte util. Raspunde in scris pe o hartie la intrebarea "Ce ar putea face firma noastra daca in anul 2010, din cauza unei schimbari de legislatie, nu ar mai putea obtine venituri din activitatea sa de baza?" Ce am face cu oamenii de vanzari si cu ce stiu ei sa faca? Ce facem cu facilitatile de productie? Ce facem cu licentele noastre? Ce facem cu consultantii? Dar cu avocatii? Si asa mai departe. Folosind gandirea creativa, vei fi extrem de surprins sa vezi ca intotdeauna sunt solutii. Ca orice obstacol poate fi depasit. Ca o scadere de 50% a veniturilor nu este neaparat cel mai rau lucru care ti se poate intampla.
2. Nu se acorda suficient timp pentru creativitate de grup. Numeroase companii nu isi fac timp pentru a formula provocarile cu care se confrunta si pentru a petrece timp in echipe de lucru care sa gaseasca solutii. Managerii sunt prea preocupati de criza sau prea preocupati sa gaseasca singuri solutiile (sa nu uitam de puterea creativitatii de grup). Alte companii organizeaza concursuri la care angajatii pot trimite diferite sugestii catre management pentru eliminare de costuri, dar, din nou, pierd puterea gandirii creative de grup.
3. Intalnirile de gandire creativa sunt prea scurte sau slab conduse. Este un lucru demonstrat ca atunci cand rogi pe cineva sa gaseasca o solutie la o provocare, va face intotdeauna apel in prima faza la memorie (ce am mai facut in situatii asemanatoare, ce a mers, ce am citit despre asta, ce am auzit, ce practici de succes exista in domeniu) si abia dupa ce a epuizat acest capitol, recurge la imaginatie pentru a crea lucruri noi. Cum memoria ne este incarcata de solutii din timpul cresterii economice, avem nevoie de imaginatie pentru a putea reinventa afacerea noastra. O intalnire de gandire creativa are nevoie de un conducator care sa poata face diferenta intre cele doua si care sa cunoasca tehnici de stimulare a imaginatiei.
4. Tema intalnirii este formulata gresit. De cele mai multe ori, temele formulate sunt orientate catre negativ:
a) oprirea problemei (ex. oprirea pierderii financiare lunare a companiei) sau b) rezolvarea problemei (ex. scaderea costurilor fixe si variabile ale companiei) si doar foarte rar sunt orientate catre constructie: crearea de valoare (poate ca problema pierderii nu sunt costurile, ci faptul ca trebuie atacata o noua piata, un nou segment de clienti, alte servicii sau bunuri care se cauta acum; corectand doar costurile nu adresezi provocarea reala a firmei).
5. Intalnirile nu disting intre gandirea creativa si cea critica. Pentru cei neantrenati, este foarte greu sa reziste tentatiei de a comenta imediat o idee nastrusnica sau de a reactiona la gandirea creativa a celorlalti. Pentru un succes deplin al acestei etape, e nevoie de facilitarea discutiei doar din perspectiva creativa. Gandirea critica (cea care evalueaza fezabilitatea ideilor) trebuie amanata pentru etapa ulterioara.
6. Ideile nascute nu sunt ulterior transformate in idei implementabile si planuri de actiune. Aici intervine gandirea critica, cea care corect facilitata, transforma idei nastrusnice in practici si proiecte concrete.
S-ar putea sa ne consideram cu totii ganditori creativi nativi. Diferenta intre dezvoltarea gandirii creative prin fundamente profesioniste (instruire, consiliere, antrenament) si cea informala – "de maine aplicam si noi in companie ce scrie in ziar" – s-ar putea sa faca diferenta lui Porter: manager bun oricand sau manager bun doar cand creste piata.