Fiecare fereastră de oportunitate care se deschide în carieră merită puțină atenție
Și-a clădit cariera pe principiul că orice fereastră de oportunitate care se deschide în drumul tău merită măcar un strop de atenție. Nu a regretat. Experiența profesională l-a ajutat să devină managerul și liderul unei echipe puternice și performante.
Paul Chipriean, Head of Window Solutions REHAU România, și-a început cariera ca proiectant în localitatea natală, imediat după terminarea Facultății de Construcții la Universitatea „Gheorghe Asachi” din Iași. Un pas firesc, pentru un proaspăt absolvent. Totuși, schimbarea a intervenit repede, iar Paul Chipriean s-a hotarât să experimenteze și viața de inginer „la fața locului”, pe șantierele de construcție. Aceste două prime experiențe profesionale l-au ajutat să-și dea seama că nu se regăsea nici în viața de birou a proiectanților, nici în viața de la biroul în aer liber, așa cum descrie șantierul.
„Am vrut să schimb ceva în cariera mea și am plecat în vânzări. Într-o iarnă, am primit un telefon de la cei de la Ruukki, o companie finlandeză. Am acceptat să merg la interviu, pentru că sunt de părere că trebuie să dai o șansă fiecărei oportunități care-ți iese în cale și să nu ratezi trenul vieții tale”, își amintește Paul Chipriean.
A acceptat oferta și s-a mutat în București. A știut imediat că a fost alegerea potrivită la acel moment, căci la Ruukki și-a făcut ucenicia în ceea ce privește familiarizarea cu lucrul în organizații cu un work-flow foarte bine structurat. „Experiența Ruukki m-a pregătit pentru tot ceea ce am făcut în anii următori, până în ziua de astăzi. Acolo am învățat să mă adaptez unei culturi organizaționale și să fiu disciplinat cu modul de lucru”, spune actualul Head of Window Solutions REHAU România, pe al cărui birou nu vom vedea niciodată lucruri nelalocul lor, pentru că, spune el, atât timp cât biroul este curat, înseamnă că și mintea ta este foarte bine organizată.
Doi ani mai târziu, în 2008, a ajuns la Lindab, fiind contactat direct de compania respectivă. „Lindab era un statement în industria în care lucram, în construcții metalice. Era punctul cel mai înalt în care puteam ajunge în acel domeniu. Eu cred foarte mult în faptul că, dacă îți dorești cu adevărat un lucru, acesta se va întâmpla”, spune Paul Chipriean. Dacă în Ruukki a învățat bazele domeniului vânzărilor, la Lindab a dobândit cunoștințe de management. Își amintește că această companie investea foarte mult în formarea profesională a angajaților, pentru că-și doreau să aibă alături oameni potriviți.
În 2012 a ajuns la Joris Ide, companie din grupul Kingspan, foarte dinamică, în care a învățat foarte mult din greșeli. „A fost o companie în care mi s-a permis să greșesc și să învăț din greșeli. Îmi amintesc că șeful meu mi-a spus că preferă să acționez și să greșesc, decât să nu fac nimic și să am o activitate fără greșeală. Acest lucru m-a ajutat să mă autodepășesc, pentru că am căpătat mai mult curaj”, spune Paul Chipriean. Fiind pus constant în situații limită, primind task-uri noi zi de zi, a învățat să caute și a reușit să găsească soluțiile protrivite. Această experiență l-a ajutat să devină manager.
Head of Window Solutions la REHAU România
Ianuarie 2019 este momentul în care a început oficial „aventura” lui Paul Chipriean la REHAU România.
Compania germană are o istorie de peste 25 de ani la nivel local și 86 de angajați. În întreaga lume, REHAU numără aproximativ 20.000 de angajați în peste 190 de locații și lucrează de mai bine de 70 de ani pentru a face produsele din polimeri mai ușoare, mai confortabile, mai sigure și mai eficiente.
Paul Chipriean a fost contactat de o firmă de recrutare, și-a făcut rapid un CV și a fost selectat să meargă la interviu, în urma căruia a fost numit la conducerea REHAU Window Solutions. A intrat într-o companie care i-a arătat o nouă față a abordării unui business – accentul pus pe bunăstarea angajaților.
„Primul lucru pe care l-am remarcat aici și cel pentru care compania este recunoscută și în piață este atenția deosebită acordată angajaților. REHAU gravitează în jurul oamenilor săi. Nu am mai întâlnit un business similar de-a lungul carierei mele. REHAU este cu siguranță compania cea mai apropiată de oameni, cel puțin în industria noastră”, spune Paul Chipriean.
La REHAU, munca lui Paul Chipriean a atins complexitatea maximă, de la gestionarea componentei de vânzări, până la definitivarea strategiei și buna desfășurare a work-flow-ului în companie, totul pentru ca REHAU să-și respecte promisiunea făcută clienților săi – aceea a confortului desăvârșit în propria locuință.
Provocările nu au întârziat să apară, iar ultimul an și jumătate a fost unul „bogat” din acest punct de vedere. „Trăim în prezent vremuri dificile, însă nu am crezut vreodată că ne vom confrunta cu dificultăți în sens invers. Adică, în prezent există cerere din piață, însă industria nu îi poate face față, din cauza crizei materialelor de construcții”, spune Paul Chipriean.
În ciuda dificultăților care afectează întreaga piață a construcțiilor, REHAU Window Solutions beneficiază de aportul adus de fiecare angajat în parte pentru identificarea celor mai bune soluții în situația actuală.
Paul Chipriean se ghidează conform principiului că oamenii se împart în patru categorii: (1) protestatarii – cei care nu vor fi niciodată de acord cu tine, indiferent de argumentele aduse; (2) pasagerii – cei care sunt prezenți, însă nu sunt atenți, concentrați la discuție; (3) participanții – cei care participă, însă nu se implică sub nicio formă și (4) partenerii – cei care își doresc să se dezvolte, să avanseze și să învețe lucruri noi, fiind implicați activ în viața organizației.
El caută întotdeauna să le insufle încredere angajaților, le acordă încrederea de care și el a avut parte la rându-i și care l-a ajutat să evolueze în carieră. Totodată, comunicarea constantă și deschisă cu angajații este un punct forte din punctul său de vedere.
Nu în ultimul rând, caută să aibă alături oameni devotați, de la tineri care își doresc să crească în familia REHAU Window Solutions, până la angajați cu vechime în companie.
În acest fel, construiește în jurul său o echipă de parteneri, oameni care se implică în bunul mers al business-ului și profită de toate șansele care li se oferă.
Un lider de succes trebuie să fie, înainte de toate, un bun manager. Acesta este crezul lui Paul Chipriean, căci nu este suficient ca oamenii să te urmeze orbește, ci trebuie să te urmeze pe calea cea bună, aleasă cu grijă, care are în vedere toate scenariile posibile și aduce cel mai bun rezultat posibil.
Q&A: Oamenii sunt construiți să socializeze, nu pot trăi de unii singuri
Lumea postCovid se prefigurează a fi o altă ”mare” pe care liderii va trebui să navigheze cu pricepere și prudență. Care credeți că vor fi cele mai mari provocări ce îi vor pune din nou la încercare?
Cea mai mare provocare este să reușim să privim ceea ce numim în prezent „noua normalitate” drept normalitate. Doar în acest fel vom reuși să răspundem situațiilor în care suntem puși zi de zi în cel mai bun mod posibil.
De asemenea, managerii, liderii trebuie să învețe să gestioneze problema lipsei de socializare apărută odată cu trecerea forțată în mediul virtual, cauzată de pandemie. Oamenii sunt construiți să socializeze, nu pot trăi de unii singuri, iar o proastă gestionare a acestei situații va aduce cu sine consecințe nefaste. Din punctul meu de vedere, este necesar un mix 50-50 între lucrul clasic de la birou și work from home.
Suntem la cumpăna dintre ani. Ca lider și ca om, care sunt prioritățile dvs pentru 2022?
2022 vine cu aceleași dorințe pe plan profesional. În calitate de lider, îmi doresc să reușesc să identific în continuare potențialul fiecărui om din echipa mea, să-i ofer încrederea și curajul necesare pentru dobândirea acelor calități care-l vor propulsa acolo unde îi este locul.
Pe plan personal, mi-aș dori să am mai mult timp să învăț lucruri noi, să citesc și să călătoresc alături de copilul meu. Consider că, atât pentru adulți, cât și pentru copii, călătoriile și lectura sunt activitățile de timp liber capabile să deschidă noi orizonturi.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 275
Pentru abonare, click aici