MENTORAMA. Când să apelezi la un business mentor
Care sunt – în conducerea şi evoluţia oricărei acfaceri – semnele care îţi spun că ai nevoie de ajutor, că nu poţi urca fără sprijin profesional pe următoarea treaptă? De exemplu, atunci când nu mai pretinzi că tu le ştii pe toate şi conştientizezi că orice decizie pe care ai lua-o din acel moment poate duce la declinul businessului. Sau, după ani buni de succes, ţi-ai pierdut încrederea în business şi în propria forţă.Și conștientizezi asta. Simţi că te-ai împotmolit şi vrei să te reiventezi pe ţine însuţi şi afacerea pe care o conduci.
Un alt semn de îngrijorare este acela când oamenii din companie ți-au semnalat sincope, disfuncţionalităţi, nemulțumiri – și au făcut asta în mod constant în ultima vreme –, dar tu ai ignorat aceste semne din interior, însă rezultatele arată că problemele semnalate de ei ar putea fi reale.
Dacă eşti manager sau lider şi vrei să îţi modelezi stilul de leadership sau vrei să înveţi, să te dezvolţi în ce privește managementul strategic ori vrei să pregăteşti succesiunea în companie. Sigur ai nevoie de ajutor şi atunci când stagnezi faţă de dinamica pieţei în care activezi şi/sau vrei să faci transformare organizaţională.
Când ai nevoie de o strategie INTEGRATĂ, care să fie construită pe toate elementele și resursele businessului tău, e bine să apelezi la un integrator, care înţelege afacerea în ansamblu. Se poate să ai un business de succes, dar simţi că modelul tău actual de business este depăşit și nu poate face faţă realităţilor din piaţă.
Când ai un MBA sau alte studii teoretice şi nu ştii cum să pui în practică ce-ai învăţat la cursuri ori când eşti masterand şi îţi lipsesc studiile de caz din piaţa românească sau vrei să înţelegi cum funcţionează teoria în lumea reală.
Dacă vrei să reconstruieşti propriul model de business, deoarece ți-ai diversificat afacerea în ultimii ani și dorești să aliniezi structura operațională. Se poate să conduci o afacere şi să simţi că ai intrat într-o rutină ireversibilă (în percepţia oamenilor şi a ta) şi doreşti o diagnoză de business, o evaluare integrată a afacerii tale, ca să înţelegi ce se întâmplă, şi vrei să afli cum să construieşti direcţii strategice pe ea. Tot de un business mentor ai nevoie și când vrei să-ţi relansezi compania prin noi direcţii de dezvoltare sau atunci când vrei să dobândeşti un mod de gândire evolutiv în business.
Pe scurt, atunci când doreşti să înveţi de la un practicant care are o viziune de ansamblu asupra businessului şi care are capacitatea de a intergra toate elementele businessului într-un plan unitar, făcând conexiunile între ele. Așadar, ai nevoie de ajutor atunci când vrei ca businessul tău să funcționeze și oamenii tăi să facă performanţă fără tine, învăţând pe proces şi de la practicanţi mecanismele strategice ale unei afaceri, în orice etapă a dezvoltării sale s-ar afla.
Dar nu numai companiile în dificultate au nevoie de sprijin. Pentru afacerile dezvoltate care sunt pregătite şi au resursele să treacă la o nouă etapă de creștere şi care au ajuns la un nivel înalt de maturizare şi complexitate, un mentor de business este cea mai simplă, eficientă şi cea mai sigură soluţie.
Şi mai poţi apela la un business mentor atunci când vrei să-ţi pregăteşti compania pentru un exit (vânzare) şi ai nevoie să construieşti equity pentru a vinde la un preţ cât mai avantajos pentru ţine.
Deci, în oricare dintre situaţiile de sus te-ai afla, este recomandat să apelezi la ajutor, dacă ţi-ai pus măcar o singură dată, fie doar și pentru o secundă, întrebarea „Cum merg mai departe?“ Sau dacă vrei să-ţi dezvolţi afacerea organic şi sustenabil, fără riscuri majore.
Cu o carieră profesională de peste 36 de ani, Aliz Kosza (www.alizkosza.ro) este una dintre cele mai experimentate femei de business din România, care a condus timp de 25 de ani companii de top, precum Orkla Foods Romania, MOL Romania sau Fabryo Corporation, contribuind la modelarea și inovarea altor companii din 17 industrii diferite. Din 2012, este business mentor și strateg, transferând experiențe și principii de business antreprenorilor și managerilor care doresc să își reinventeze afacerea prin leadership, transformare organizațională, abordare pragmatică și eficiență a afacerii, bazate pe definirea și implementarea corectă a strategiilor integrate și pe construirea de modele de business sustenabile pe termen lung. Aliz este creatoarea brandului Conferințele Sufletul în business, ajuns acum în al treilea an de existență.