Drumul către formare şi redescoperire al unui manager în Resurse Umane
În ultimii ani de liceu, când se întreba ce facultate să urmeze, Alexandrei Culicovschi îi era neclar drumul său profesional – o situație în care se regăseau și poate încă se regăsesc mulți elevi de liceu. Își dorea să călătorească, dar să se întoarcă mereu acasă, să își facă părinții mândri și să îi placă ceea ce face. Visa cu ochii deschiși la Antropologie sau Teatru, deși știa că pentru cea din urmă nu este potrivită. „Am stat deseori pe banca din fața Teatrului Național, imaginându-mi cum ar fi fost dacă…”, rememorează Alexandra Culicovschi.
Până la urmă, a învățat geografie, engleză și filozofie. Urma să dea examen atât la ASE (relații internaționale), cât și la Științe Politice (SNSPA și Universitate). Cu o săptămână înainte de sesiunea de admitere, ea a redus lista doar la Științe Politice. „Am fost puternic influențată de tatăl meu (care începuse această facultate), dar și de credința că ceea ce voi învăța aici îmi va fi de folos pe viitor.”
După primii doi ani de facultate a decis că un drum în zona politică nu i se potrivește și a optat pentru Sociologie: „Îmi era foarte clar că vreau să lucrez cu piața muncii. În următorii doi ani s-a conturat foarte clar direcția – Resurse Umane.”
Proba de 6 luni
Primul job oficial, însă, a fost în cadrul Zapp Telemobil, unde a aplicat în ultimul an de masterat. A intrat în cadrul companiei pe poziția de Collection Officer. De la început a anunțat că va sta maximum 6 luni și nu va rămâne dacă apare un job în Resurse Umane. Fix după jumătate de an a apărut o poziție de Manager Resurse umane în Ploiești, orașul ei natal. A obținut poziția de HRM în cadrul Euroavipo (parte din Grupul Murfatlar). „A fost una din cele mai bogate și frumoase experiențe de învățare. Am întâlnit oameni frumoși, am învățat pe cont propriu enorm și am început să îmi clarific ce îmi place și ce nu dintr-un rol de HR.”
După un an și 3 luni a obținut poziția de HR Business Partner în cadrul Timken România. Modelul de Resurse Umane îmbinat cu Centre de Expertiză i-a permis atât să aprofundeze anumite arii de HR (Learning & Development, Managementul Performanței, Talent & Succession Planning), cât și să înțeleagă impactul acțiunilor de HR în business și importanța relațiilor bazate pe parteneriat și suport.
„Pentru mine, un manager este acea persoană care reușește să maximizeze potențialul echipei, care însoțește fiecare membru pe drumul său spre ceea ce își dorește să obțină. Sigur, traduc acest cuvânt raportându-mă și la managerii în echipele cărora am „crescut” cel mai bine. Un manager bun este un amestec de trainer pe zonele pe care le cunoaște bine, de coach atunci când este nevoie, de autoritate pentru a susține performanța și de „elev”, pentru a învăța de la fiecare membru al echipei. Totul cu un mix de încredere în potențialul echipei și în misiunea sa ca manager” – Alexandra Culicovschi, HR Director FM Logistic România
De la Ploiești la București
Trei ani și jumătate mai târziu a plecat spre București și s-a alăturat Vodafone România pe poziția de Talent Consultant. „Cei cinci ani petrecuți în cadrul Vodafone au constituit cea mai provocatoare și bogată în experiențe perioadă de învățare din cariera mea. Am crescut atât ca experiență de leadership, cât și ca expertiză profesională. Mi-am întâlnit și marea dragoste profesională – learning & development.” Când a revenit din concediul de creștere a copilului, a preluat o poziție mai aproape de business – GR Business Partner Consumer Marketing. Cu toate acestea, își dorea și simțea că este pregătită pentru un rol mai mare și care să acopere și zonele mai hard de Resurse Umane: admin, employees relations, payroll, comp & ben. Așa că, atunci când a apărut poziția de HR Manager în cadrul Gebruder Weiss, Alexandra a făcut o nouă schimbare. A fost atât o schimbare de industrie, cât și de locație: nu mai lucra în București, ci în afara orașului. De asemenea, și cultural a fost o provocare: trecerea de la cultura britanică de corporație pură la o cultură austriacă pusă în aplicare de management românesc, într-o companie afacere de familie.
„Am învățat foarte multe din zonele menționate, dar și din punct de vedere al relațiilor umane. Am întâlnit oameni foarte bine pregătiți, am învățat despre o industrie total nouă și am redescoperit emoții și reacții umane pure.” În luna septembrie s-a alăturat companiei FM România pe poziția de HR Director. Ce a atras-o cel mai mult la acest job a fost atât profilul de tip corporație, proiectele pe partea de HR, cât și faptul că în acest rol are responsabilitate și expunere pe toate zonele de HR. Coordonează o echipa de opt oameni, acoperind toate zonele de HR. Echipa actuală este un mix de angajați cu experiență în companie și angajați care abia au început colaborarea cu FM.
Echipe și proiecte diverse
De-a lungul timpului, însă, Alexandra Culicovschi a coordonat proiecte variate, precum: dezvoltarea abilităților de management ale primei linii de coordonare, dezvoltarea unui program de dezvoltare pentru High Potentials, designul și implementarea unei Academii de Leadership cu program dedicat fiecărui nivel de leadership. A participat în proiecte de schimbare culturală și accelerare a unor comportamente organizaționale, a coordonat proiecte de restructurare, de recrutare de volum, de definire/revizuire de procese de HR. Provocările cele mai mari au fost atât legate de job (proiecte, relații, obiective, culturi), cât și de evoluția sa ca om și profesionist. „Cea mai mare provocare a fost să trec de la execuție și control operațional direct la a obține rezultate prin echipă și a-mi muta atenția pe construirea echipelor pe principiul «Omul potrivit la locul potrivit, la momentul potrivit».”
Experienţe care au inspirat-o să îşi regăsească drumul în viaţă
Acum câțiva ani, am ajuns la un moment de cotitură în viața mea, când am început să mă întreb: „Care este rolul meu, care este misiunea mea?”. După 9 ani de gândire/orientare de tip corporatist, am început o călătorie în căutarea răspunsului. Am devenit mamă, am început să studiez Psihologia, am absolvit un program de formare în Coaching, am participat în sesiuni de analiză personală, am schimbat joburi și industrii. Toate acestea m-au ajutat să îmi definesc minsiunea: vreau să fiu un facilitator (enabler), un partener pentru cei care au încredere în mine să-i însoțesc în anumite momente ale vieții lor. Puținul timp liber prefer să îl petrec cu familia – soțul și fetița de trei ani. Citim, ne jucăm, ne întâlnim cu prietenii, mergem la bunici, gătim, ne plimbăm oriunde și cât de des putem, reușim să fugim și în city breakuri cel puțin o dată pe an.
Am constatat, de-a lungul timpului, că încercarea de a ține separat viața profesională de cea privată este mai chinuitoare și am preferat să le las să se întrepătrundă natural. Viața profesională a fost tot timpul importantă pentru mine și a avut provocările ei, mai ales că s-a derulat exclusiv în corporații. Însă momentul în care am devenit mamă a potențat semnificativ viața personală. Încerc să-mi petrec serile cu familia și să nu lucrez. Sigur, vorbim despre job, însă la fel cum vorbim despre orice altceva. Weekendurile sunt pentru familie și pentru activități pentru suflet. Sunt norocoasă să am un partener înțelegător, care mă susține și mă ajută, și un copil care mă învață în fiecare zi cum să fiu un om mai bun.
Articol preluat din numărul 243/decembrie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.