Sfaturi de la Richard Branson pentru cei care vor să se lanseze în business în 2020
Fiecare manager trebuie să își propună să îmbunătățească ceva în lume, atunci când pornește la drum cu o afacere. Apoi, pe măsură ce businessul evoluează, cel care îl coordonează trebuie să încerce se adapteze noilor cerințe care apar la nivelul pieței. Acestea sunt sfaturile pe care le dă investitorul și filantropul Richard Branson celor care vor să devină antreprenori, în perioada ce urmează.
Fiind unul dintre cei mai cunoscuți și înstăriți oameni de afaceri în lume, Richard Branson este fondatorul Virgin Group, prin care controlează în prezent peste 400 de companii. În ciuda numărului impresionant de afaceri în care e implicat, acesta continuă să se reinventeze și lansează an de an businessuri noi.
„Lumea mă întreabă adeseori unde găsesc resurse pentru a mă aventura în noi afaceri, după mai bine de 50 de ani de carieră în business. Ca să dezvolți o nouă afacere trebuie să îndeplinești diverse sarcini zi de zi, trebuie să ai o viziune de ansamblu, să inovezi în mod constant și să îți schimbi oferta în funcție de piață. Ei bine, o parte din răspunsul la această întrebare rezidă în modul de viață – eu, personal, îmi reîncarc bateriile făcând o mulțime de exerciții fizice. Totodată, este o adevărată delectare să petrec cât mai mult timp alături de familie și de prieteni”, spune miliardarul britanic.
Cu ce gânduri trebuie să pornești la drum când demarezi o afacere? Vorbind din propria experiență, Branson spune că a fost mereu mânat dorința de a îmbunătăți câte ceva. Este exact ceea ce ar recomanda și viitorilor manageri: „acesta a fost, de altfel, resortul din spatele primului meu business, Student Magazine, o publicație pe care am lansat-o împreună cu câțiva prieteni, în 1960. Voiam ca tinerii să aibă un loc unde să poate scrie ceea ce cred despre Războiul din Vietnam care era pe-atunci în plină desfășurare. De atunci, orice business pe care l-am lansat a avut ca resort dorința de implicare și speranța că putem schimba ceva.”
Despre viziune și valori
Atunci când demarează un business, un manager nu trebuie să uite de propriile valori și principii. „Când începi pentru prima oară o afacere, e posibil să nu ai din start o viziune foarte clară asupra a ceea ce vrei să faci. Însă lucrurile or să devină mai limpezi dacă vei încerca să îți adaptezi oferta propriilor valori. Pe măsură ce planul de afaceri prinde contur și îl ajustezi în funcție de principii, e posibil ca misiunea ta să se contureze. De exemplu, dacă vrei să produci mâncare, atunci cel mai probabil vei fi interesat de bunăstarea animalelor și de fermele sustenabile. Aceste principii te vor ajuta să imprimi companiei o cultură organizațională aparte și vor fi ca un fir roșu pentru echipa ta, care nu va considera niciodată că se află la un capăt de drum, ci se va îndrepta mereu spre o nouă provocare”, spune Branson.
Ulterior, pe măsură ce businessul se extinde, managerul trebuie să se reinventeze. „Vei observa că, indiferent cât de bine ai performat până atunci, poți face lucurile mai bine. Însă asta nu trebuie să te descurajeze, ci trebuie să o vezi ca pe o oportunitate – o nouă ocazie de a crea ceva durabil, de a avea o contribuție pozitivă la mersul lumii”, recomandă magnatul.