Talentele, in vizorul companiilor
Tinerii muzicieni
Una dintre cele mai implicate companii in CSR din peisajul romanesc este Orange. Muzica este unul dintre domeniile importante pe care compania il sustine. De aceea, Orange Romania organizeaza anual evenimentul "Premiile Orange pentru tinerii muzicieni", – o rampa de lansare pentru tinerii care vor sa obtina performanta in muzica. La editia din 2007, cand competitia purta numele de "Se cauta Enescu", compania i-a premiat cu 30.000 de euro pe cei mai talentati tineri romani, interpreti de muzica clasica. In anul 2008, concursul de muzica clasica s-a relansat sub numele: "Premiile Orange pentru tinerii muzicieni". Castigatorii au fost recompensati cu premii in valoare totala de 27.000 de euro.
"Concursul este o initiativa prin care ne propunem sa promovam tinerii talentati din muzica clasica si sa le rasplatim eforturile, motiv pentru care proiectul va continua si in anul acesta", spune Catalina Pislaru, PR Specialist in cadrul Orange.
Un alt proiect dedicat tinerilor este "Orange Education Program", realizat in colaborare cu Universitatea Politehnica din Bucuresti. Pe parcursul anului universitar 2007-2008, absolventii programului au beneficiat de burse in valoare de 200 de euro lunar si au participat la 76 de ore de curs, tinute de 30 de specialisti Orange. Studentii din anii terminali care au parcurs programul se pot angaja in departamentul tehnic al Orange si pot lucra part-time pana la finalizarea studiilor. Dupa incheierea programului de bursa, studentii au posibilitatea sa isi realizeze lucrarea de diploma pe unul dintre proiectele tehnice Orange si sa beneficieze de sprijinul unui expert sau al unui manager.
"Investitia in program se ridica la 500.000 de euro si cuprinde burse, dotarea centrului de training si achizitionarea de echipamente tehnice, toate in beneficiul studentilor de la Facultatea de Electronica, Telecomunicatii si Tehnologia Informatiei din Universitatea Politehnica din Bucuresti", spune specialistul din cadrul Orange Romania.
Obiectivul companiei este de a contribui la indrumarea si pregatirea viitorilor specialisti in telecomunicatii, dar si de a atrage tinerii talentati care isi doresc sa inceapa o cariera in cadrul organizatiei. In prezent, programul este in desfasurare.
"Pot ajuta"
Compania MOL se implica in sustinerea tinerilor sportivi talentati care nu isi pot permite echipamente specifice adecvate sau deplasari la concursurile nationale si internationale.
Programul "Pot ajuta" a fost lansat in 2006. "In 2007 am pastrat acelasi grup de destinatari, iar in 2008 am extins programul si in domeniul artistic", spune Eva Csog, PR Coordinator in cadrul MOL Romania.
In fiecare an, in cadrul acestui program au fost sponsorizati acei tineri care au rezultate exceptionale in domeniul ales. In 2006, MOL a acordat sponsorizari in valoare de aproximativ 40.000 de euro pentru 70 de sportivi individuali si sase echipe din mai multe ramuri sportive. In 2007, 42 de sportivi individuali si zece echipe au beneficiat de sprijinul oferit de companie in cadrul programului, iar valoarea totala a premiilor s-a ridicat la 40.000 de euro.
In 2008, fondul alocat sponsorizarilor a fost de 60.000 de euro. Din aceasta suma, 66 de sportivi de performanta au fost premiati, iar majoritatea au primit sprijin pentru achizitionarea echipamentului sportiv necesar.
In domeniul artistic, 23 de aplicanti (19 artisti si patru echipe avand in total 114 membri) au obtinut sponsorizari pentru cumpararea de instrumente muzicale. Programul "Pot ajuta" va fi relansat si anul acesta.
"Tinere Talente"
Un alt proiect de sustinere a tinerilor este programul "Tinere Talente" organizat de Fundatia Principesa Margareta a Romaniei. Programul isi propune sa creeze sanse egale pentru tinerii talentati proveniti din medii defavorizate prin sustinerea si promovarea talentului lor. In 2008, in cadrul programului, au fost selectati si sprijiniti noua tineri talentati la pictura, arte textile si muzica. De asemenea, fundatia a finantat cu 5.000 de euro workshopul Sonoro Interferente initiat de organizatorii festivalulului.
A fost pregatita editia 2009 a proiectului prin lansarea unei cereri de aplicatii in liceele si universitatile cu profil artistic din Bucuresti. Selectia urmeaza sa se faca pana la sfarsitul lunii acesteia. Si nu in cele din urma, s-a organizat un eveniment caritabil de clasa in sprijinul tinerilor talentati pentru editia din 2009 in cadrul caruia maestrul Dan Grigore a sustinut un recital extraordinar de pian.
"Editia din acest an al proiectului va fi diferita si imbunatatita fata de editia din 2008", spune Mirela Feruglio, PR Manager in cadrul fundatiei. Tinerii vor fi inclusi intr-un program cu durata de un an in cadrul caruia li se va oferi mentorship, promovare la evenimentele special organizate in proiect, posibilitatea de a participa la workshopuri si tabere de creatie. Pictorul Stefan Caltia, violonistul Gabriel Croitoru, soprana Silvia Voinea, maestrul Nicolae Licaret si actorul Ion Caramitru se numara printre mentorii tinerilor talentati.
Artele plastice, muzica, teatrul si filmul sunt domeniile care vor fi sprijinite in 2009.
"Sprijinul va consta atat in acordarea de burse care sa acopere costurile necesare dezvoltarii potentialului artistic, cat si in finantarea unor proiecte artistice propuse de tinerii talentati", afirma Mirela Feruglio. In 2008, suma investita in program a fost de 33.000 de lei in ajutoare individuale si 5.000 de euro pentru workshopul Sonoro. In 2009, aproximativ 100.000 de euro vor fi acordati pentru burse individuale, finantarea proiectelor artistice si pentru tabara de creatie.
Cupa Siveco
Concursul national "Cupa Siveco", organizat de compania Siveco, premiaza cele mai bune softuri educationale. Competitia se adreseaza in special elevilor, dar si profesorilor. Pentru ca elevii nu sunt incurajati suficient sa-si valorifice potentialul creativ, compania s-a gandit ca programul este un bun prilej de a-i provoca pe concurenti sa-si imagineze cum va arata educatia informatizata a viitorului in cadrul temei anului 2008, "Vision 2020".
Trebuie spus ca proiectul a fost initiat in 2003 si, de atunci, competitia este organizata in fiecare an, sub patronajul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului.
Pentru ca toate proiectele participante la etapa finala a competitiei au fost valoroase, s-au decernat si premii constand in laptopuri, enciclopedii si dictionare. In fiecare an, premiul cel mare, oferit de companie, consta in sponsorizarea participarii echipei castigatoare la un targ international de soft educational. Tinerii castigatori au ocazia sa participe la workshopuri despre cele mai noi tehnologii destinate invatarii. De asemenea, in cadrul standului Siveco Romania, echipa prezinta in fata unui public international proiectul castigator.
Criza si bugetele de CSR
In ceea ce priveste bugetul destinat programelor de responsabilitate sociala, pozitiile reprezentantilor companiilor sunt oarecum incerte.
Bugetul de CSR din cadrul MOL Romania "va acoperi programul <
Orange Romania a dezvoltat inca din 2003 un program echilibrat de responsabilitate sociala, care ghideaza comportamentul companiei fata de toti cei cu care interactioneaza.
In ceea ce priveste implicarea in viata comunitatii prin sponsorizari, Orange va continua si in 2009 sa sustina, in parteneriat cu fundatia Light Into Europe, copiii cu deficiente de auz si vaz, sa se implice in conservarea biodiversitatii, alaturi de fundatia Adept, si in domeniul educatiei. "In momentul de fata intentionam sa mentinem acelasi nivel al investitiilor ca si in 2008, insa bugetul alocat proiectelor comunitare este flexibil", mentioneaza Catalina Pislaru, PR Specialist in cadrul Orange.
Va afecta criza bugetul de CSR? Raspunsul este: "Da, cu certitudine!" si vine din partea lui Mario Demezzo, Directorul Executiv al Fundatiei Principesa Margareta a Romaniei, adaugand ca sunt doua feluri in care aceasta criza generala va afecta sumele destinate CSR ale companiilor. In primul rand, ca o masura pe care o vor lua companiile de reducere a costurilor. In opinia sa, primele bugete care se vor taia vor fi cele de marketing, PR, CSR, pentru a nu se umbla la structura de personal. Asadar, organizatiile vor alege sa reduca bugetele de CSR pentru a pastra planurile de cheltuieli cat mai jos. Al doilea mod in care aceste bugete vor fi afectate este prin lipsa consumului. Sunt companii care isi alcatuiesc aceste sume de bani din incasarile care vin din comercializarea unor produse.
In concluzie, bugetele de CSR vor fi afectate de criza si vor fi considerabil mai mici decat anul trecut. In viitor, companiile vor fi mult mai atente cand investesc banii in programe de CSR si vor cauta durabilitatea, pe de o parte, si, pe de alta parte, programe care sa le asigure vizibilitate maxima pentru suma sponsorizata.
Dezavantajate in acest context sunt ONG-urile care fac lucruri extraordinare, dar nu se pot bucura de o vizibilitate deosebita sau cele care fac interventii de urgenta pe termen foarte scurt.