În topul programelor de responsabilitate socială: Copiii, educaţia şi sănătatea
Totuși, din ce au observat specialiștii din companii care fac CSR de mulți ani, societatea răspunde foarte bine la acțiunile și programele care au în centru copiii, educația și sănătatea.
„În ultimii ani se poate vorbi despre creșterea ponderii proiectelor de CSR în companii. Trendul este spre implicare, mediul privat se implică atât social, cât și economic sau cetățenesc, prin susținerea democrației și a unei țări în care domină respectul și altruismul”, spune Manuela Furdui, Managing Partner FiNEXPERT.
Trendul este valabil și pentru compania pe care o conduce, despre care spune că practic a făcut dintotdeauna CSR, chiar dacă nu au comunicat acest aspect sau nu au fost conștienți la nivel oficial că fac. „Am vrut și vrem să oferim ceva în schimb societății în care și noi trăim, nu în care doar facem afaceri”, explică Manuela Furdui. Practic, de la înființarea companiei, au avut acțiuni de CSR, adică de peste 14 ani.
Astfel, FiNEXPERT colaborează cu ONG-uri care activează în mai multe sfere, de la educație, la acțiuni sociale destinate persoanelor aflate în situații financiare dificile, până la campanii de protecția mediului și sănătate.
"Nu facem CSR pentru a câștiga ceva sau pentru că e «politically correct» și creează companiei o imagine de erou. Credem în fiecare acțiune în care ne implicăm. Nu realizăm fapte bune pentru a bifa la categoria brand awareness în CSR.” – Manuela FURDUI (foto), Managing Partner FiNEXPERT
Rată de implicare de peste 80%
În acțiunile de CSR sunt implicați aproape toți angajații companiei. Mai exact, din cei peste 120 de angajați, pot spune că au o rată de implicare de cel puțin 80% anual. Reciclează organizat prin programul Recicleta; aproape toți angajații din companie au redirecționat în scop umanitar cei 2% din impozitul pe venit către ONG-uri; au sponsorizat în fiecare an o asociație care are grijă de copiii cu handicap și alte asociații care au grijă de copiii a căror situație familială este dificilă; aproximativ 70 de persoane au alergat sau mărșăluit la Marșul Roz al Casiopeea, iar în septembrie, aproximativ 70 de angajați au fost implicați într-o campanie umanitară prin care au donat haine și alimente copiilor nevoiași dintr-un sat din Moldova.
Cu alte cuvinte, angajații se implică în tot felul de acțiuni de CSR, dar, pentru că majoritatea e formată din tineri, cele sportive sau cu impact în educație și sprijin pentru copiii care provin din familii defavorizate se bucură de un succes mai mare.
Programul Recicleta
Un astfel de program, cu impact asupra mediului înconjurător, este Recicleta, început anul trecut, în luna mai. Practic, Recicleta este în desfășurare de 17 luni, iar prin acest program toți angajații companiei reciclează hârtie. De asemenea, ei colectează selectiv hârtie și, cu ajutorul partenerilor de la un ONG, reușesc să recicleze cantități mari. Astfel, în 2016, adică în doar șapte luni de la demararea proiectului și până la finalul anului, au reușit să recicleze 500 de kg de hârtie. Cele 500 kg înseamnă salvarea de la tăiere a șapte copaci (o tonă de hârtie reciclată = 15 copaci salvați de la tăiere) și susținerea a două locuri de muncă (cele două persoane care ridică pe cargo-tricicletă hârtia de la sediul companiei).
Crosul Casiopeea
Un alt program în care angajații s-au implicat cu mare plăcere a fost unul sportiv: crosul Casiopeea. Acesta are loc anual, iar FiNEXPERT a participat de fiecare dată. Anul acesta Casiopeea a avut loc pe 30 septembrie. În anii precedenți compania a câștigat premii pentru cel mai mare număr de participanți de la categoria lor de companii. Și în anul 2017 echipa FiNEXPERT ținut pasul cu scopul crosului, câteva angajate au alergat șase km, iar ceilalți, care au venit cu familiile sau prietenii, au participat la Marșul Familiilor care au participat la Marșul Familiilor – reprezentând o tură la pas prin parc. „Colegii noștri au venit cu copiii și partenerii de viață să susțină demersurile ONG-ului Casiopeea în acțiunile de prevenție a cancerului mamar. Vom participa și anul viitor, indiferent de locul în care va fi organizat. Cel mai frumos a fost că am avut alături atât angajații cu familiile și prietenii lor, ci și unii dintre clienții și furnizorii companiei”, spune Manuela Furdui.
Care sunt câștigurile?
Managerul FiNEXPERT spune că au făcut și fac CSR pentru că asta consideră că este normal, atât la nivel de business, cât și uman. „Nu facem CSR pentru a câștiga ceva sau pentru că e «politically correct» și creează companiei o imagine de erou. Credem în fiecare acțiune în care ne implicăm. Nu ne implicăm în acțiuni de CSR pentru a bifa la categoria «brand awareness în CSR».”
Dar cel mai mare câștig a fost atunci când echipa FiNEXPERT a primit scrisori de mulțumire de la beneficiarii direcți ai ONG-urilor. „Partea asta cu vizibilitatea e ca un bonus pentru fiecare companie care se implică social. Și nu credem că implicarea ar trebui să fie făcută având ca punct de plecare o analiză SWOT, ce ne aduce în plus ca imagine acest ONG sau campanie socială, ce câștigăm? Bineînțeles că le-am promovat și noi, atât intern, cât și extern, dar pentru că suntem bucuroși că putem ajuta și vrem să îi încurajăm și pe alții să o facă”, mai spune Manuela Furdui. În ceea ce privește banii, aceștia au, în acest context, o importanță redusă. Manuela Furdui consideră că nu trebuie stabilit un buget limitat pentru a ajuta. Dacă li se solicită ajutorul pentru o cauză, iar acel ONG poate demonstra că investiția companiei chiar va aduce plus valoare cauzei, atunci ne implicăm.
*Prin programul Recicleta, în 2016, adică în doar șapte luni de la demararea proiectului și până la finalul anului, au reușit să recicleze 500 kg de hârtie. 500 kg de hârtie înseamnă salvarea de la tăiere a șapte copaci.
Articol preluat din numărul 242/noiembrie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici