CULTURA vazuta de companii
SoNoRo
BRD – Groupe Societe Generale a fost sponsor principal al festivalului SoNoRo. Pentru cine nu e la curent, "Festivalul International de Muzica de Camera SoNoRo" a fost lansat in noiembrie 2006. Scopul proiectului este sa promoveze muzica de camera. Initiativa proiectului i-a apartinut lui Razvan Popovici – membru al Orchestrei de Camera din M"unchen, director al festivalului "Chiemgauer Musikfruhling" (Traustein) si al seriei de concerte "Pelegrinages" (M"unchen).
Fiecare editie a festivalului consta intr-o suita de spectacole care se desfasoara atat in locatii cu rezonanta istorica (Ateneul Roman), cat si in locatii mai putin conventionale (cluburi bucurestene). Incepand cu cea de-a doua editie, BRD a devenit sponsorul principal al proiectului.
Care au fost rezultatele? In 2006, cele patru concerte organizate s-au bucurat de o audienta impresionanta. Cateva sute de persoane au asistat la fiecare concert. In 2007, numarul de concerte a crescut la opt. De asemenea, audienta totala s-a dublat fata de editia anterioara. Proiectul a obtinut zeci de aparitii in presa, inclusiv in publicatii de larga circulatie la nivel national. Numarul de parteneri ai proiectului aproape s-a dublat de la editia 2006, la cea din 2007.
BRD, in calitate de sponsor principal la editiile 2007 si 2008, a finantat festivalul cu suma totala de 50.000 de RON.
Cat despre planurile de viitor in materie de CSR, Cosmina Frincu, CSR Coordinator in cadrul BRD, a precizat ca, printre prioritatile pe 2009, va ramane sustinerea culturii. Ca atare, si in editia din acest an, BRD va sustine festivalul SoNoRo.
Citeste mai mult
Furnizorul de telefonie mobila, Vodafone Romania, in parteneriat cu grupul Humanitas, a sustinut proiectul cultural "Citeste mai mult", adresat clientilor comuni ai Vodafone si Humanitas. Momentan, suma investita in acest program nu a fost facuta publica.
"Proiectul este mai mult decat un indemn sau o promisiune, este o recompensa pentru clientii Vodafone amatori de carte. Cei care cumpara o carte de la Humanitas primesc gratuit, la alegere, unul dintre cele 10 titluri oferite prin programul nostru", spune Lidia Solomon, Corporate Communications Director in cadrul Vodafone.
Prima editie a programului, lansata in vara anului 2007 sub numele "Suplimentul de carte", s-a desfasurat pe parcursul a 12 luni, timp in care au fost oferite cadou 15.000 de carti.
Cea de a doua editie a programului a fost lansata la jumatatea lunii decembrie 2008, fiind in prezent in plina desfasurare. "Citeste mai mult" se desfasoara in cele 14 librarii Humanitas din tara si se adreseaza tuturor clientilor Vodafone. Pentru a beneficia de cartile-cadou ale campaniei, clientii trebuie sa cumpere unul sau mai multe volume din librariile Humanitas si sa trimita un SMS gratuit. Acestia primesc un cod, tot prin SMS, pe care il comunica librarului, iar apoi pot sa isi aleaga cartea dorita, dintre cele 10 titluri.
Cea de a doua componenta a programului este concursul bilunar de recenzii online, pe www.citestemaimult.ro. Inscrierea la concurs se face prin trimiterea unei scurte analize critice pentru una dintre cartile programului, castigatorii fiind desemnati o data la doua saptamani. Cele mai bune analize critice sunt premiate cu seturi de carti ce cuprind cele 10 titluri incluse in program, alaturi de un ceas inscriptionat cu logo-ul companiei. Primele doua editii ale acestui concurs si-au desemnat castigatorii dintre autorii celor 20 de recenzii inscrise pe parcursul primelor patru saptamani de concurs.
Lidia Solomon explica motivele care stau la baza implicarii in acest proiect. "Este un proiect inedit care aduce valoare clientilor. Al doilea motiv vine din dorinta noastra de a incuraja si a facilita apropierea de carte si lectura. Totodata, asocierea brandurilor Vodafone si Humanitas este una potrivita, credem noi, care ne onoreaza".
Nu am aflat cat de mult afecteaza criza bugetul destinat CSR, insa cei de la Vodafone au subliniat ca vor sa mentina implicarea in proiecte sociale si de responsabilitate corporativa si sa sustina in continuare domeniul sanatatii.
Festivalului International de Teatru
Allianz-Tiriac Asigurari s-a numarat printre sponsorii Festivalului International de Teatru de la Sibiu intre anii 2005-2007. Increderea in promovarea schimburilor culturale valoroase si promovarea dezvoltarii culturale la nivel international a constituit principalul argument al organizatiei in favoarea sprijinirii festivalului.
Succesul acestuia este, de altfel, confirmat si de numarul tot mai ridicat de participanti. Daca in anul 1993 evenimentul a reunit doar reprezentantii a doua tari (Romania si Republica Moldova), in 2003 la festival participau deja artisti din 64 de tari. Manifestarea reprezinta cel mai important festival national de teatru si al treilea ca importanta din Europa.
Ofelia Neagu, PR specialist in cadrul Allianz-Tiriac Asigurari, a declarat ca organizatia din care face parte va sustine in continuare proiectele din zona culturala care sunt in concordanta cu valorile companiei.
Proiecte culturale
In anul 2007, Zentiva a fost "partenerul culturii" in Romania, prin implicarea sa activa in sustinerea a doua proiecte culturale: Programul "Sibiu – Capitala Culturala Europeana 2007" si Festivalul International "George Enescu".
Potrivit Cameliei Nitu, PR Manager in cadrul companiei, cultura reprezinta una dintre directiile strategice pentru Grupul Zentiva, care, de altfel, este si sponsor traditional al Festivalului International de Muzica "Prague Spring".
"Am primit semnale pozitive de la foarte multi parteneri si colaboratori din toata tara si chiar din strainatate, iar angajatii au fost si sunt in conti-nuare mandri ca lucreaza pentru "partenerul culturii romanesti", spune Camelia Nitu.
In contextul in care o mare parte dintre companiile care investeau sume importante in CSR si sponsorizari si-au redus sau isi vor reduce bugetele din cauza crizei, Zentiva isi pastreaza un angajament solid in aceasta directie.
"Investitia in comunitate este parte a strategiei globale a Grupului Zentiva", spune specialistul de la Zentiva. "Tocmai in astfel de momente dificile companiile ar trebui sa dea dovada de spirit civic, directionand o parte din bugete in proiecte care pot aduce valoare adaugata societatii".
Asadar, responsabilitatea sociala corporatista este o parte integranta a strategiei companiilor. Cel putin asa arata faptele. In prezent, din cauza crizei financiare mondiale, companiile s-ar putea sa sacrifice responsabilitatea sociala, dar nu de tot. Organizatiile sunt nesigure in ceea ce priveste bugetul alocat CSR-ului in 2009. Cu toate acestea, ele considera ca trebuie sa sustina in continuare, cu resursele de care dispun, astfel de activitati.
Transparenta CSR lasa de dorit
Initiatorii programului Partners for Financial Stability (PFS) au publicat la inceputul lunii octombrie 2008 cel de-al zecelea raport bianual privind transparenta online legata de CSR a celor mai importante companii publice din tarile Europei Centrale si de Est (CEE). Documentul arata ca marile organizatii publica online tot mai multe informatii despre guvernarea corporativa, politica, sociala si cea de mediu.
Rezultatele studiului confirma trendul ascendent care a caracterizat nivelul transparentei companiilor din Europa Centrala si de Est, in ultimii cinci ani.
Intre 1 iulie si 15 septembrie 2008, PFS a analizat site-urile in limba engleza si rapoartele anuale publicate online de cele mai importante 10 companii listate la bursa din 11 tari ale CEE, printre care si Romania, care a fost inclusa in studiu pentru a noua oara consecutiv.
Conform raportului, tara noastra detine cele mai putine site-uri si cele mai putine rapoarte anuale in limba engleza. Companiile romanesti care au facut parte din cercetare sunt: Petrom, BRD, ALRO, Transgaz, Banca Transilvania, CNTEE Transelectrica, SIF Oltenia, SIF Transilvania, SIF Muntenia si Grupul Rompetrol.
La nivelul Europei Centrale si de Est, companiile au comunicat cel mai bine despre principiile de guvernare corporatista. S-au facut progrese si in ceea ce priveste transparenta fata de politicile de mediu si cele sociale. O treime dintre companii publica informatii legate de performantele de mediu. Cu toate acestea, raportul precizeaza ca transparenta organizatiilor la acest capitol inca se lasa asteptata.
In ceea ce priveste publicarea unui raport de CSR separat, doar un sfert dintre cele 110 companii analizate publicasera pana in 15 septembrie 2008 o astfel de sinteza, neinregistrandu-se nici o diferenta fata de mai 2008.