„Plafonul de sticlă” rezistă
Nici măcar femeile evidenţiate de către departamentele lor de resurse umane ca având potenţial de lider şi care se bucură de succes în cadrul organizaţiilor aflate în topul Fortune 500 nu îndrăznesc să aspire la un fotoliu în consiliul de directori. Unele declară că „nu au calificarea necesară”, altele că „nu se află într-o poziţie care să le propulseze acolo”, iar cele mai multe presupun că sunt „prea multe interese «politice» la vârf ”. Poate şi din acest motiv, în ciuda iniţiativelor politice, a campaniilor publice şi a numărului tot mai mare de absolvenţi de MBA de sex feminin, în sălile de consiliu ale companiilor majoritatea rămâne de gen masculin, iar la nivel mondial femeile reprezintă doar 10,5% dintre membrii acestor consilii.
O cercetare McKinsey observă că reprezentativitatea femeilor în board-uri nu are legătură cu media angajaţilor de gen feminin. Primele 12 companii din lume care au o bună diversitate de gen în consiliile directoare provin din domenii preponderent masculine: high-tech, industrie, servicii profesionale şi bancare. E destul de dur pentru femei să lucreze în aceste companii, în care se avansează strict pe criterii de meritocraţie şi performanţă, dar tocmai de aceea femeile reuşesc să acceadă. Numitorul comun al acestor doamne este determinarea, tăria de caracter. Chiar şi dacă primesc o lovitură sub centură, în ziua următoare se întorc la lucru.
Foarte multe femei au naivitatea să creadă că munca bine făcută se observă, dar adevărul este că totul e o treabă de marketing. Ştiţi vechea poveste: poţi avea cel mai bun produs din lume, dar, dacă nimeni nu-l vede, nu se va vinde. E bine de ştiut că 90% dintre femeile ajunse în vârful ierarhiei mai sus menţionate afirmă că şi-au putut promova abilităţile cu sprijinul unor mentori, care le-au învăţat să-şi descopere punctele forte şi să le valorifice. „Plafonul de sticlă” de care ne izbim, acea barieră invizibilă aflată în calea ascensiunii femeilor în plan profesional, rezistă doar dacă noi credem în existenţa lui.
Articol preluat din Revista Cariere de martie. Pentru detalii legate de abonare, click aici