Vremea managerului care ‘Știe el mai bine’ a trecut
Pe de o parte, tinerii sunt, în mod clar, devotaţi trup şi suflet oricăror mijloace care le permit să fie conectaţi permanent cu ceilalţi. Dintr-un studiu recent – realizat de către compania Cisco în 14 ţări pe un eşantion reprezentativ format din peste 2.800 de studenţi şi tineri profesionişti aflaţi la începutul carierei – a rezultat că peste jumătate din ei consideră că nu ar putea trăi fără Internet; iar dacă ar fi nevoiţi să aleagă între Internet şi automobil, două treimi ar prefera Internetul.
Această dorinţă intensă de a fi conectaţi duce la o preferinţă clară pentru un program de lucru flexibil: doi din trei respondenţi au spus că ar accepta chiar şi un job cu un salariu mai scăzut dacă rolul pe care l-ar îndeplini le-ar oferi o mai mare flexibilitate în accesarea reţelelor sociale, precum şi posibilitatea de a lucra de la distanţă şi de a alege ei înşişi aparatura mobilă pe care ar folosi-o în jobul lor. Tinerii manageri de mâine vor avea aceleaşi atitudini ca şi cele evidenţiate de acest studiu, iar stilurile de lucru practicate la locul de muncă vor deveni, în mod inevitabil, mai flexibile.
Pe de altă parte, reţelele sociale urcă rapid în topul mijloacelor de comunicare preferate – depăşind telefonul mobil şi emailul – şi vor deveni forma predominantă de comunicare. Tinerii sunt „vârful de lance“ care impulsionează această schimbare – în care modul de interacţiune „one to one“va ceda loc modului de interacţiune, şi stării de spirit aferente, „one-to-many“.
Tinerii lideri vor folosi reţelele sociale pentru a avea un dialog continuu cu subordonaţii şi colegii lor, trimiţându-le constant update-uri prin care îi ţin la curent cu proiectele de care se ocupă şi noile lor idei. La rândul lor, angajaţii vor folosi social media pentru a-şi spune rapid punctul de vedere şi pentru a oferi feedback. Ei vor profita de acest mediu de comunicare, pentru că le oferă oportunitatea de a fi “auziţi” atunci când au ceva de spus şi de a influenţa astfel viziunea şi strategia companiei.
Întrebări pe care companiile vor trebui să şi le pună, dacă vor „să fie pe val“
Creşterea cererii pentru „conectare şi flexibilitate“ crescută, precum şi posibilitatea de a utiliza mai mult reţelele sociale – va modela şi schimba, din interior spre exterior, modul de lucru din companii. Companiile vor trebui să îşi pună următoarele întrebări:
Care este nivelul potrivit de deschidere la opiniile şi feedback-ul angajaţilor noştri? Ar trebui să nu le permitem să critice ideile şefului lor? Oare ar trebui să le impunem managerilor restricţii cu privire la genul de lucruri pe care le pot spune subordonaţilor lor – sau despre ei?
Care este nivelul la care suprapunerea şi graniţele deja neclare dintre viaţa publică şi cea privată devin de netolerat? Întrebarea este relevantă, pentru că reţelele sociale îi încurajează pe oameni să amestece comunicarea legată de job cu cea privată, însă există şi angajaţi care preferă să îşi păstreze viaţa socială şi personală numai pentru ei.
Cum ar putea compania să prevină situaţiile în care angajaţii folosesc reţelele sociale în mod abuziv – din punctul de vedere al comentariilor pe care le postează ? Lucrurile pot deveni rapid foarte urâte – e suficient doar un comentariu nesăbuit postat de către care un angajat pe o reţea socială. Or, angajaţii şi managerii trebuie să conştientizeze faptul că orice abuz sau utilizare imprudentă a acestei forme de comunicare cu potenţial exploziv poate avea consecinţe serioase.
O altă întrebare pe care trebuie să şi-o pună oamenii din top managementul companiei: cum ne asigurăm că toţi angajaţii noştri – începând de la vice-preşedinţi şi până la tinerii absolvenţi care sunt de-abia în perioada de Internship – înţeleg şi sunt capabili să discearnă care informaţie este confidenţială şi care poate fi făcută publică, atunci când postează ceva pe Twitter, Facebook sau blogurile personale?
Pe măsură ce companiile vor găsi soluţiile la aceste probleme, stilurile de management vor continua să se schimbe. Se apropie sfârşitul vremii în care un manager putea spune, cu încredere nestrămutată în glas, „eu ştiu cel mai bine“. Managerii nu vor mai putea comunica doar cu un cerc restrâns de consultanţi de încredere – deoarece compania (şi publicurile sale: consumatori, media etc) se aşteaptă de la ei să interacţioneze, prin mediul digital, cu o gamă mult mai largă de oameni, atât din interiorul companiei, cât şi din exterior.
Bineînţeles că nu toate companiile vor fi încântate de această întorsătură pe care o iau lucrurile, numai că acele companii care vor fi deschise la nou – preferând “să fie pe valul schimbărilor” – vor avea noi oportunităţi de a câştiga avantaje competitive. În condiţiile în care informaţiile circulă mai liber în organizaţie, iar deciziile sunt luate mai rapid, aceste companii vor fi capabile să reacţioneze cu o mai mare agilitate la ritmul din ce în ce mai intens în care au loc schimbările.
(Sujai Hajela este vice-preşedinte şi general manager al diviziei Wireless Networking Business Unit din compania Cisco).