Vrei sa ai parte de un feedback productiv? Care sunt intrebarile esentiale pe care sa le pui angajatilor tai
Atunci cand te concentrezi doar pe lucrurile marete, le pierzi din vedere pe cele mici si te deconectezi de ceea ce se intampla in fiecare zi cu afacerea pe care o conduci.
Te-ai intrebat recent ce efect au ultimele operatii ale companiei asupra angajatilor, asupra clientilor si, nu in ultimul rand, asupra furnizorilor tai?
Daca nu esti atent la detaliile care fac diferenta, te vei trezi in fata unui declin al vanzarilor, cu plangeri din partea clientilor sau cu probleme in ceea ce priveste productivitatea angajatilor.
Cand aceste lucruri se vor intampla, si, daca nu esti atent, cu siguranta se vor intampla, vei incepe sa te indoiesti de modul in care conduci organizatia si te vei intreba daca chiar ai calitatile necesare unui lider in contextul in care compania ta nu se misca in directia corecta.
Abia atunci iti vei da seama ca partea umana a unei companii, de la angajati pana la clienti si alte persoane cu care interactioneaza compania, este afectata. Tot atunci, trebuie sa mai intelegi ca cei care sunt cel mai bine conectati la tot ce inseamna compania pe care o conduci sunt angajatii tai.
Ca sa afli ce nu merge, trebuie sa comunici cu ei. Nu, nu trebuie sa incepi sa-i chestionezi. Cateva intrebari esentiale iti vor raspunde la intrebarea care te macina pe tine: de ce compania nu merge bine?
1. Ce facem atunci cand ne merge cel mai bine?
Scopul tau este sa afli care sunt cele mai bune practici care fac compania sa mearga bine. Raspunsurile pe care le vei primi de la angajatii tai reprezinta informatii valoroase despre cultura organizationala dezvoltata de companie si te vor ajuta sa iti dai seama care sunt cele mai bune practici dinauntrul companiei. Aceste bune practici vor fi extrem de importante pentru departamentul de marketing si vor reprezenta calitati pe care le vei cauta in urmatorii angajati.
2. Ce spun clientii despre companie?
Prin aceasta intrebare vei avea parte de un feedback extrem de real despre parerea pe care o au clientii despre compania ta si despre serviciile pe care le ofera. Trebuie sa fii atent la modelele emergente.
Mai exact, daca mai multi angajati au povestit ca, de obicei, clientii se plang ca asteapta prea mult la telefon pana cand cineva le raspunde sau ca asteapta prea mult pana cand apelul le este preluat de cineva, atunci stii ca ai descoperit un scurtcircuit.
Dupa ce vorbesti cu toti angajatii, cu siguranta ca vei descoperi ca exista probleme despre care nu stiai si pe care, acum ca le-ai identificat, vei putea sa-ti faci un plan sa le rezolvi.
3. Daca ai fi in locul meu si ai putea lua orice decizie vrei, ce ai face si de ce?
Prin aceasta intrebare, le demonstrezi angajatilor ca iti pasa de ceea ce cred ei. Apoi, iti responsabilizezi angajatii: sa se puna in locul tau inseamna sa gandeasca ca niste adevarati lideri. Si, poate cel mai important aspect al acestei intrebari, iti instigi angajatii sa gandeasca creativ si sa empatizeze cu leaderii companiei.
4. Spune-mi un lucru esential pe care trebuie sa-l stiu ca sa fac aceasta companie sa fie de succes?
Raspunsurile angajatilor tai iti vor oferi informatii imortante despre directia in care ar trebui investite timpul, resursele si initiativele comapanii. Ca si in cazul celorlalte intrebari, raspunsurile angajatilor vor contine informatii care se vor repeta si iti vei putea stabili astfel o lista de prioritati.
Bogdan Badea, Managing Director Accace: Angajatii trebuie stimulati sa se gandeasca la mai mult de o solutie pentru fiecare caz.
In opinia lui Bogdan Badea, Managing Director Accace, feedback-ul trebuie directionat strict catre gasirea solutiilor si angajatii trebuie stimulati sa se gandeasca la mai mult de o solutie pentru fiecare caz.
"Asadar, intrebarile trebuie sa aiba o tenta pozitiva si sa fie orientate pe solutii, cum ar fi: Cum consideri ca ar trebui sa ne organizam astfel incat sa imbunatatim timpul/calitatea livrarii proiectului? Daca ai fi responsabil pe acest proiect/department care ar fi solutiile tale sa motivezi echipa? Care sunt punctele forte/slabe in modul in care functionam ca si companie si cum le putem folosi/imbunatati astfel incat sa te simti motivat?", a explicat Bogdan Badea pentru Cariere.
Managing Director-ul Accace este de parere ca intrebari precum “Daca ai putea, ce ai schimba?” pot primi un raspuns mai direct decat se asteapta si, in aceasta situatie, riscul este ca, pe termen lung, ideile/propunerile angajatilor sa nu fie implementate si atunci acestia vor simti ca feedback-ul lor nu aduce nimic util pentru companie.
"De aceea, o solutie poate fi reprezentata de inlocuirea intrebarilor directe cu unele proiecte interne. Acestea ajuta la cresterea nivelului de implicare al angajatilor, prin raspunsul la intrebari precum: Cum ai promova compania? Ce posibilitati de reducere a costurilor vezi n activitatea ta zilnica? Ce metode de optimizare crezi ca pot fi implementate la tine in department? Finalitatea acestui exercitiu poate consta fie in implementarea unora dintre solutii, fie in premierea celor mai bune prezentari/proiecte", a adaugat Bogdan Badea.