Oamenii asculta de cei care detin puterea
Liderii trebuie sa fie preocupati mai mult ca niciodata de modul in care pot genera incredere, deoarece lipsa ei, chiar si in cazul unui plan bun de business, ingreuneaza sau ii face ineficienta implementarea. Capacitatea de a comunica eficient in contextul actual face diferenta intre conducatorii inalt performanti si cei cu rezultate accidentale datorate contextului. Mai jos se afla cateva perspective asupra comunicarii eficiente in contextul actual.
- Spune lucrurilor pe nume. Fii echilibrat si onest!
- Personalizeaza mesajul. Foloseste limbajul non-verbal!
- Exprima lucrurile simplu si clar!
- Spune o poveste. Foloseste puterea simbolurilor!
- Genereaza incredere. Responsabilizeaza!
1. Spune lucrurilor pe nume. Fii echilibrat si onest!
Trebuie sa deprindem arta onestitatii. Adultii vor si trebuie sa fie tratati ca niste adulti. De cele mai multe ori, nu este suficient sa spui doar adevarul, oamenii au nevoie de mai mult. Nu subestimati importanta comunicarii, oamenii nu iarta liderul care ii lasa in intuneric.
In situatia unei reduceri de personal, este important sa anunti asta la momentul potrivit, sa anunti in ce departament se intampla si care sunt criteriile dupa care se face. Incercarea de a ascunde vestile proaste sau de a face lucruri cu impact major fara sa vorbesti despre ele are consecinte de multe ori neplacute atat in organizatie, cat si pentru clienti.
Situatiile de criza atrag dupa ele un stil de lucru precipitat, ce nu favorizeaza nici comunicarea eficienta si nici cele mai bune decizii. Fii echilibrat si onest: sa stii cine esti si sa fii consecvent cu valorile tale te poate ajuta sa iei deciziile potrivite. Liderii de calitate se caracterizeaza prin onestitate si respect atat pentru sine, cat si pentru cei cu care lucreaza.
Atitudinea potrivita pentru o comunicare de succes presupune disciplina si cautarea echilibrului intre cine esti si ceea ce trebuie sa schimbi pentru a putea face fata perioadelor dificile. Onestitatea cu sine implica si recunoasterea faptului ca nu te poti reinventa in totalitate si ca foarte probabil nu vei reusi sa ramai detasat cu totul si sa iei numai decizii rationale.
2. Personalizeaza mesajul.
Foloseste limbajul non-verbal!
Oamenii au nevoie sa stie ca liderii – cei de care depinde soarta companiei si implicit a lor personala – sunt fizic prezenti, sunt implicati. In mod special noi, romanii, fiind un popor cu precadere emotional, avem nevoie "sa vedem" limbajul liderilor. Absenta liderului poate sa genereze situatii de genul "seful si noi" sau chiar mai rau, sa transmita un mesaj precum: "se pregateste o concediere".
Oamenii vor sa fie conectati la ceea ce se intampla si au nevoie sa comunice direct cu liderul lor, au nevoie sa il priveasca in ochi si sa intalneasca o privire hotarata si clara. In momente de incertitudine si de declin, vizibilitatea liderilor capata o importanta deosebita.
Comunicarea implica intotdeauna doua aspecte: ce transmiti si cum transmiti. Limbajul non-verbal tine de modul cum transmiti si, de cele mai multe ori, este ceea ce interlocutorul retine in cea mai mare masura. In functie de ceea ce transmite limbajul corpului tau, interlocutorul va agrea sau nu mesajul tau. Fiecare muschi al fetei, fiecare tresarire sau cearcan se interpreteaza si transmite un mesaj in sine. Contactul vizual, expresia fetei, gesturile, tonul si volumul vocii sunt factori care amplifica sau blocheaza mesajele transmise.
Daca doresti ca mesajul transmis de tine sa ii angajeze pe oameni intr-o actiune ulterioara este nevoie sa pui putina personalitate in modul in care comunici. Trimiterea mesajelor functionale sterile legate de schimbare in criza, fara o personalizare minimala si fara referinte directe la obiectivele si aspiratiile interlocutorilor, genereaza cu totul si cu totul alt raspuns decat cel scontat.
Consistenta in comunicarea verbala si non-verbala este o conditie critica pentru a obtine rezultatul dorit.
3. Exprima lucrurile simplu si clar!
Chiar daca vremurile sunt foarte incerte, pastreaza-ti mesajul simplu si consistent. In limbaj corporate se spune: Keep It Simple, Stupid – KISS (Exprima-te prosteste de simplu). Claritatea, simplitatea, repetitia, o prezentare puternica si relevanta a ceea ce se intampla sunt regulile de baza, care in aceasta perioada sunt mai actuale ca oricand.
Prezentarea coerenta si logica a legaturii dintre evolutia pietei si modul in care influenteaza afacerea si fiecare angajat joaca un rol insemnat in prezent. Motivul este simplu: lipsa acestei prezentari genereaza un gol pe care oamenii il umplu cu ce spun terte parti despre subiect sau cu versiuni subiective ale realitatii si cu multa barfa. Construirea si prezentarea unei povesti coerente, atractiva si credibila face posibila contracararea altor zece povesti negative care probabil se spun in organizatie despre tine sau despre ce se intampla.
Capacitatea de a articula sub forma unei prezentari coerente si atractive devine o calitate importanta a liderului: permite alinierea organizatiei catre aceeasi viziune. Este deosebit de important sa fii transparent si sa prezinti viziunea asupra a cum va arata viitorul prin comunicare permanenta adresata catre toti membrii organizatiei.
4. Spune o poveste. Foloseste puterea simbolurilor!
Indiferent de natura vestilor, bune sau rele, oamenii se conecteaza mult mai usor prin intermediul emotiilor decat al cuvintelor, cifrelor sau graficelor. Oamenii adora povestile, pe care si le amintesc mult timp dupa ce le-au fost spuse.
Utilizarea simbolurilor face povestile atractive si memorabile. In mod special utilizarea materiala a simbolurilor, nu a celor generate pe computer, poate sa descatuseze energiile celor carora li se adreseaza.
Distrugerea fizica a unui simbol al trecutului in fata oamenilor – ex: un dosar dintr-o arhiva de hartie, inainte de introducerea oficiala a noului sistem de arhivarea pe DVD, poate face mai usoara si mai rapida tranzitia si implementarea unui nou sistem software, de exemplu.
Spune-le oamenilor ce simti, ce vezi si ce auzi acum si in viitor. Spune-le oamenilor ceea ce astepti de la ei sa simta, sa vada si sa auda. Toate acestea trebuie sa fie parte din povestea ta.
5. Genereaza incredere si responsabilizeaza!
Liderii trebuie sa fie preocupati mai mult ca niciodata de modul in care pot genera incredere, deoarece lipsa increderii chiar si in cazul unui plan bun de business ingreuneaza sau face ineficienta implementarea sa.
Credibilitatea este strans legata de autoritatea pe care o ai in mintea interlocutorilor si se schimba odata cu agenda discutiei. Oamenii asculta de cei pe care ii percep ca au autoritatea dorita, asculta de cei care detin puterea.
Puterea provine din surse variate. Cea mai la indemana sursa de putere este locul in organigrama. Acest fapt este important pentru ca delegarea catre superiori a transmiterii mesajului poate fi, in unele cazuri, o abordare corecta. Credibilitatea mesajului poate fi construita prin implicarea altor detinatori de putere: expertul tehnic sau eroul local – cel de care poate depinde entuziasmul inrolarii angajatilor.
Americanii au o vorba: "In orice adversitate exista cel putin o oportunitate la fel de mare". Liderii trebuie sa arate oamenilor oportunitatile si sa ii responsabilizeze sa gaseasca partea pozitiva a situatiilor in care urmeaza o schimbare radicala: restructurari, schimbarea produselor sau a tehnologiilor.
Indiferent daca mesajul este pozitiv sau negativ, este bine sa il formulezi intr-un cadru de oportunitate in care fiecare angajat este responsabil pentru propriile actiuni cerute de schimbare. Mesajul trebuie sa fie insotit clar de recompense atat negative, cat si pozitive. Altfel, oamenii vor crede ca altcineva trebuie sa faca treaba in locul lor si ca, indiferent de rezultat, nu exista consecinte.