CSR în România: cele mai responsabile companii – multinaționale. În companiile românești CSR-ul lipsește
Industriile care au ieșit în evidență privind abordarea dezvoltării durabile sunt cele din Industria băuturilor nealcoolice şi din Industria berii (Coca Cola, Ursus şi Heineken). Cele trei companii au publicat rapoarte de CSR şi sunt preocupate în general de aspecte precum protejarea resurselor de apă şi eficienţă energetică dar şi de dezvoltarea comunităţilor şi formarea profesională a angajaţilor.
Pe următoarele locuri se situează companii din industriile Materiale de construcţii (Carpatcement, LafargeHolcim) şi Petrol şi Gaze (OMV Petrom, Rompetrol). Aceste companii sunt interesate în principal de minimizarea impactului negativ asupra mediului, de sănătatea şi siguranţa la locul de muncă şi de dezvoltarea comunităţilor.
Companiile cel mai puţin interesate de comunicarea despre dezvoltarea durabilă sunt cele din industriile Farma, Ţigări sau Distribuţie.
Companiile româneşti sunt slab reprezentate în acest index. Acestea funcţionează în mare parte după o structură organizaţională tradiţională şi au tendinţa să plaseze responsabilitatea socială pe o poziţie separată de strategia companiei. Rezultatul este că programele de CSR sunt adesea trecute cu vederea pentru că nu se poate justifica existenţa lor din punct de vedere al strategiei de afaceri.
Categoriile despre care companiile comunică cel mai puţin sunt Lanţul valoric, Mediul înconjurator şi Drepturile Omului şi Politica Anticorupţie.
În medie, doar 5% dintre companii publică date despre cum îşi asumă responsabilitatea în ceea ce priveşte furnizorii, fie că se referă la identificarea riscurilor sociale şi de mediu, fie că se referă la măsuri de minimizare a acestor riscuri.
Referitor la impactul asupra mediului înconjurător, doar 6% dintre companii includ în comunicările lor indicatori de performanţă cum ar fi cantitatea de emisii de gaze cu efect de seră directe sau indirecte, consumul de energie din surse epuizabile şi de energie regenerabilă sau cantitatea de deşeuri reciclată.
Din totalul companiilor evaluate, 30% nu publică nicio informaţie despre impactul pe care îl au în societate şi asupra mediului înconjurător.
„Dacă ne raportăm la situația din România în acest moment, în domeniul CSR, avem peste 90% din campanii sau programe de CSR de tipul Filantropie. Însă dacă ne uităm la definiția dată de Comisia Europeană, CSR-ul se referă la companiile care își asumă responsabilitatea privind impactul pe care îl au în societate și asupra mediului înconjurător, aducând beneficii ce țin de managementul riscului, reduceri de costuri, acces la capital, relații cu clienții și managementul resurselor umane.
Am dorit ca prin acest index să scoatem în evidență faptul că CSR-ul este mult mai complex. Lucrurile trebuie să se schimbe și companiile românești să acorde importanță acestor acțiuni, care au impact asupra noastră, a tuturor și a planetei pe care locuim cu toții” spune Alina Liciu, Fondator și Managing Partner The Azores, Consultant CSR cu certificat Global Reporting Initiative.
Cătălin Gheorghe, Communication Director, Asociația pentru Relații Comunitare: „Dacă vorbim despre implicarea socială a sectorului de afaceri, iată câteva concluzii: doar 21% din companii au efectuat sponsorizări, principalii beneficiari ai sponsorizărilor sunt ONG-urile. Cele mai sprijinite domenii sunt serviciile sociale, sănătatea, educația și sportul”.