Conducere trei în unu: manager, lider şi antreprenor
Dorin Bodea, autorul cărţii cu acelaşi titlu:„Manager, lider sau antreprenor” îşi bazează observaţiile pe un studiu realizat în perioada 2012-2013 în 27 de companii dintre care 8 multinaţionale şi 19 naţionale şi răspunsurile a 108 manageri. Studiul evidenţiază relaţia dintre comportamentul conducerii, rolurile şi competenţele-cheie şi performanţa economică a companiilor. Studiul a analizat perspectiva managerilor prin autoevaluare, perspectiva subordonaţilor şi a managerului superior prin evaluare.
Conducerea companiilor cu profitabilitate înaltă se diferenţiază de cea a companiilor cu profitabilitate scăzută prin predictibilitatea rezultatelor –atribuită rolului de manager; încredere şi aliniere organizaţională – atribuite liderului şi crearea de plusvaloare afacerii – atribuită rolului de antreprenor.
S-a ajuns aşadar la o formulă de tipul „trei în unu” ca model al creşterii semnificative şi durabile a performanţei unei afaceri. Competenţele-cheie ale conducerii unei companii profitabile sunt un mix între cele specific manageriale (eficacitatea acţiunilor, centrarea pe proces şi rezultat), cele de leadership transformaţional (stimulare intelectuală, consideraţie personală, feedback, aliniere şi schimbare), cele antreprenoriale (capacitate de inovare, gândire tip proiect, asumarea riscului).
Obiectivele şi strategiile de dezvoltare ale conducerii precum şi consensul organizaţional (alinierea perspectivelor între nivelurile de conducere) asigură unei companii o performanţă peste medie. Noul model al conducerii– ecosistemul conducerii– bazat pe dezvoltarea integrată şi complementară a proceselor de management, leadership şi antreprenoriat este modelul dezvoltării durabile a unei afaceri.
Sergiu Oprescu, preşedinte executiv al Alpha Bank România punctează că o componentă de antreprenoriat manifestată sub formă de creativitate şi capacitatea de a ne reinventa când intrăm într-o perioadă cu probleme este importantă pentru performanţa unei afaceri.
Antropologul Vintilă Mihăilescu pledează pentru dezvoltarea afacerii împreună cu o dezvoltare durabilă a comunităţii, ca posibil răspuns la factorii de risc reprezentaţi în prezent pe de o parte de exacerbarea inegalităţilor economice şi pe de alta, de epuizarea resurselor.
Violeta Ciurel, directorul general al AXA Asigurari de Viaţă subliniază rolul antreprenorilor într-o societate, care au o viziune, o strategie de a o implementa, au curaj şi riscă spre deosebire de manageri care îşi pun la dispoziţie abilităţile în slujba unei companii, dar folosindu-se de banii acţionarilor. Ea atrage atenţia că, dacă până acum, în afaceri se punea accentul pe profit, vremurile ne obligă la o abordare diferită, în care să ne uităm la responsabilitatea socială pe componente precum valori şi etică.
Pentru a poziţiona corect cele trei roluri de manager, lider şi antreprenor, Petru Crăciun, Directorul general al Cegedim a adăugat componenta timp, spunând, în esenţă, că managerii sunt centraţi pe rezultate imediate, pe termen scurt, în timp ce liderii şi antreprenorii vizează rezultate pe termen mediu şi lung.
Daniel Necula, Directorul Departamentului de Servicii al Hewlett Packard România, a atras atenţia că obişnuim să vedem cele trei atribute (acela de manager, lider, antreprenor) ca pe trei profiluri diferite de oameni sau ca pe nişte calităţi, pe care le purtăm „ca pe nişte haine, în funcţie de anotimp”. În timpuri de provocare economică purtăm haina managerială, în timpuri de stabilitate haina de lider, iar în timpuri de creştere economică- haina de antreprenor.
Florin Luca, Director de Resurse umane în cadrul grupului Kaz Munay Gas International susţine că o schimbare de dorit în societatea românească ar fi trecerea de la o cultură de lider la o cultură de proiect, iar Cătălin Velescu, directorul executiv al companiei 3M a pus accentul pe nevoia de empowerment în companiile româneşti, modalitate prin care angajaţii să fie investiţi cu mai multă încredere din partea conducerii.
În final, s-a concluzionat că evoluţia ecosistemului conducerii – managerial, de leadership şi antreprenorial presupune integrarea valorilor şi a competenţelor de responsabilitate socială în activitatea de conducere. Este posibil ca într-un viitor nu foarte îndepărtat să putem discuta despre conducerea eco în afaceri, ca despre o formă în care valorile şi competenţele ecologice să reactualizeze cele trei roluri, rezultând o conducere cu competenţe de ecomanager, ecolider şi ecoantreprenor.