Cum se transforma un manager in scriitor
Simtul practic al proprietatii
Nu ai cum sa spui „investitii si imobiliare” fara sa-ti treaca prin cap nume celebre de oameni de afaceri care au confirmat si ca scriitori: Donald Trump, George Soros sau, de ce nu, Jorge M. Perez. Exista si reversul. Scriitori ca Robert Kiyosaki care au confirmat, prin industria pe care au generat-o, ca au flerul si instinctele unui businessman.
Si noi ne putem lauda cu un businessman-scriitor. Fascinat de proprietate, Presedintele si proprietarul Regatta – Real Estate Company, Eduard Uzunov , a scris, alaturi de Liviu Marcoci, cartea „Pariul Proprietatii”, publicata la editura Nemira. Cartea este o analiza a proprietatii imobiliare, privita din mai multe unghiuri: juridic, politic, social si moral. Nu este un ghid pentru a deveni broker imobiliar, este insa cu siguranta un manual care te poate convinge sa consulti un broker imobiliar. Este o lucrare scrisa la maturitate, atat din punct de vedere personal, cat si profesional. „Navigarea prin apele uneori tumultuoase ale imobiliarelor din Romania ne-a obligat sa ne dezvoltam atat intuitia, cat si experienta”, afirma autorul.
Argument
Un proverb bun si actual spune: „Verba docent, exempla trahunt” (Vorbele te invata, exemplele te calauzesc). „Managerii care au lucruri de impartasit ar trebui sa le impartaseasca. E un prim pas spre un mentorship de inspiratie vestica. Pana la urma, vorbim despre un pas mic, dar hotarat, spre profesionalizarea unor domenii de business. Modelul occidental de a face business are in centrul lui conceptul de know-how. Spre asta tinteste orice manager in formare, sa cunoasca si sa aplice corect proceduri de succes”, crede Uzunov (foto).
„Scoaterea din casa” a acestor informatii poate parea o pierdere pentru autor, un abandon al avantajului competitiv. „Orice manager stie ca informatia este putere si nimeni nu vrea sa renunte la putere. E o viziune paguboasa insa. In perspectiva, avem tot interesul sa fim transparenti, sa oferim aceste informatii intr-o forma cat mai clara si mai accesibila. Doar asa putem spera sa cream resurse umane educate, preocupate de deontologie si bune practici. Asa putem spera ca, pe termen lung, vom lucra cu oameni care aleg o cariera sau un domeniu profesional in cunostinta de cauza, nu dupa ureche. Dupa 20 de ani de experienta ca manager, am invatat ca planurile pe termen lung sunt cele cu adevarat profitabile”.
Despre procesul efectiv de scriere, autorul spune ca a fost natural. Cartea contine lucruri pe care vroia de mult sa le spuna, despre care are informatii in stare pura. I-a avut de partea sa in acest proiect pe colegii sai, unii dintre ei fiindu-i alaturi de mai bine de 15 ani.
Urcati la bord
Dupa ce a vandut businessul din Romania catre PepsiAmericas, Aviad Meitar (foto) a simtit ca e momentul potrivit sa impacheteze intr-o carte experienta pe care a acumulat-o in peste 15 ani petrecuti la noi. Evenimentele erau „asteptau sa fie povestite”, erau vii in mintea sa. Efortul de a scrie a fost consumator de timp, dar un timp foarte placut, dupa cum spune. In „An Unimaginable Journey”, cititorii ar trebui sa se astepte sa gaseasca o calatorie extraordinara. Ea descrie cele mai importante incercari pe care le-a intampinat in dezvoltarea unui business pe o piata necunoscuta. Cartea ofera mai mult decat o poveste de business. Ca un vapor de linie, face multe opriri; in timp ce unii oameni debarca, altii se imbarca. Pe langa povestea despre afacere, se deruleaza povestea dezvoltarii Romaniei, din punctul de vedere al unui observator expat. Inca de la primele vizite, in 1991, Meitar a simtit ca se dezvolta o poveste speciala. „Am avut un sentiment puternic ca intr-o zi voi scrie aceasta poveste si o voi impartasi cu publicul. De-a lungul anilor, au fost multi oameni implicati – investitori, manageri, furnizori, parteneri si prieteni – din diferite colturi ale lumii. Fiecare dintre acestia a contribuit, a adus o perpectiva interesanta firului epic.
Desi nu ofera exemple de carti de business scrise de alti manageri, autorul crede ca orice profesionist ar trebui sa isi impartaseasca experienta, sub forma unui articol sau a unei carti. „Oamenii sunt interesati sa invete din experienta celorlalti, mai ales cea focalizata pe o tara, o regiune sau o industrie anume”. Aviad Meitar a fost presedintele Quadrant Amroq Bottling Company Limited (QABCL), compania care a detinut in exclusivitate licenta PepsiCo in Romania si Moldova, pana la vanzarea cu succes catre PepsiAmericas, cel de-al doilea imbuteliator PepsiCo din lume, in luna iulie 2006. Inainte de infiintarea QABCL, a fost responsabil pentru alte investitii ale fondului. A absolvit Universitatea de Drept din Tel Aviv si detine un MBA in cadrul Boston University Graduate School of Management. Este, in prezent, presedintele francizei Pepsi in Bulgaria.
Sa simti tot ceea ce pui pe hartie
Pentru Presedintele de Onoare al Bancpost, Elena Petculescu (foto), a scrie cartea dedicata companiei pe care a condus-o timp de 17 ani, fiind prima femeie presedinte de banca, a fost o mare provocare. A privit-o ca pe un cadou pe care l-a daruit bancii, fara sa faca o monografie sau o statistica din ea. Tocmai pentru modul narativ si, uneori, sentimental chiar, in care a descris, cu fapte si personaje reale, insiruirea evenimentelor de-a lungul anilor, a intitulat-o: „Bancpost – O poveste de suflet” (editura Romfilatelia).
In vara anului 1997, cand se implinisera sase ani de la fondarea bancii, a scris primele 23-25 de pagini. Era hotarata sa porneasca prin a descrie „inceputurile inceputului…” asa cum de altfel a intitulat primul capitol, mai ales ca se aflau si in batalia pentru privatizare.
Mult mai tarziu, a scris si restul povestii, „ca intr-o ploaie continua de idei”.
In prefata, Guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, i-a invitat si pe ceilalti presedinti de banci sa povesteasca experientele lor profesionale de dupa 1989.
In paginile lucrarii, autoarea il descrie si pe Jack Welch, cu toate ca Bancpost a facut parte din Grupul General Electric pentru foarte scurta vreme. Ramane mentorul sau. „Am invatat mult in putin timp, dar l-am citit si il citez de fiecare data si mai ales tinerilor cu veleitati de CEO. Invingatorii ramane cartea lui de succes pentru lumea businessului si a liderilor sai”.
42 de contributori
Sunt multi cei care isi doresc sa cunoasca un brand dincolo de aparente, sa ii patrunda istoriile de culise, cele de viata adevarata, din care razbate traiectoria sa. In 2010, Avon Romania implineste 13 ani, moment de bilant pentru companie. „Cartea dragostei” contine o serie de interviuri pe care Alice Nastase le-a luat unui numar de 42 de reprezentanti si angajati. „Ma feresc sa spun ca aceasta carte este una de business. As spune mai degraba ca este o combinatie emotionanta de experiente de business care devin povesti de viata, afirma Raluca Kisescu, Senior Manager Commercial Marketing Avon Cosmetics (Romania). Ideea editarii unei carti se leaga si de fondatorul companiei. Acesta vindea carti carora le atasa o mostra de parfum ca sa fie cumparate de femei.
Cu un tiraj de 15.000 de exemplare, cartea poate fi achizitionata deopotriva prin reteaua proprie si cea a librariilor Humanitas.
Daca nici pionieratul nu a fost greu, scuzele managerilor care gasesc tot felul de motive sa nu se aseze la masa de scris nu ar trebui sa convinga pe nimeni.
Afla daca vom avea un Jack Welch de Romania.