8 obiceiuri subtile care le sar în ochi şefilor
Steve Roy, jurnalist la site-ul DevelopGoodHabits.com şi om de afaceri, a inventariat obiceiurile subtile care nu sar în ochii tuturor, dar sigur sunt foarte apreciate de şefi. El porneşte de la presupunerea că am fost învăţaţi de mici să învăţăm din greu, să luăm note bune, să mergem la facultate şi să ne găsim o slujbă într-o companie respectabilă, unde putem petrece trei sau patru decenii urcând pe scara corporatistă treaptă cu treaptă. Vestea bună pentru acele câteva milioane de oameni care au ales acest parcurs e că nu trebuie să se joace „de-a aşteptatelea”: să aştepte să fie promovaţi, să aştepte să capete o mărire şi să aştepte să fie băgaţi în seamă.
Steve Roy n-a luat-o pe calea convenţională către succes. Nu avea vreun palmares impresionant şi nici o diplomă universitară, dar a urcat pe scara corporatistă, transformându-se, în cuvintele lui, din simplu pion în partener într-o afacere de tip financial planning care valorează acum 200 de milioane de dolari. Transformarea a durat nu mai mult de 10 ani. Susţine că a dus-o la bun sfârşit observând oamenii şi consolidându-şi relaţiile cu colegii şi şefii. Aşa câştigi teren, spune el, în lumea corporatistă americană.
Fă tot ce poţi ca să câştigi teren. „Crème de la crème” se află mereu în vârful piramidei şi tu acolo vrei să fii. Nu e nevoie să fii nesuferit, agresiv sau băgăreţ. Asta te va îndepărta de restul colegilor şi va cauza resentimente care ies la suprafaţă mai devreme sau mai târziu. În loc să procedezi astfel încearcă să faci din aceste sugestii obiceiuri de zi cu zi şi vei fi uimit de cât de repede vei fi observat.
1. Priveşte-ţi şeful în ochi
Asta denotă nu doar încredere în sine (şefii se dau în vânt după oamenii siguri pe ei), ci şi cinste. Ai încercat să minţi pe cineva în faţă? E foarte greu să te uiţi în ochii lor când o faci.
2. Ţine minte lucrurile importante de care ei sunt ataşaţi
Reţine numele soţului sau al soţiei, ale copiilor şi ale animalelor de companie. Oamenilor le place ca cei din jur să ţină minte lucrurile importante de care ei sunt ataşaţi. Dacă procedezi astfel, nu arăţi doar că-ţi pasă de acea persoană, ci consolidezi şi relaţia dintre voi.
3. Fii îndrăzneţ
Fii primul care adresează o întrebare într-o şedinţă. Nu-ţi face griji că vei părea prost. Frica de a fi criticaţi îi împiedică pe mulţi să deschidă gura şi astfel îi împiedică şi să fie băgaţi în seamă. Un şef bun va aprecia disponbilitatea ta de a intra „în miezul problemei”.
4. Nu veni niciodată târziu la serviciu
Şefii detestă întârzierile pentru că dăunează productivităţii şi majoritatea şefilor capătă bonusuri într-o formă sau alta în funcţie de productivitate. Să vii târziu la serviciu înseamnă că le iei bani din buzunar, arăţi că nu îi respecţi nici pe ei, nici compania la care lucrezi şi că nu-ţi iei îndatoririle în serios.
5. Asumă-ţi responsabilitatea pentru greşelile comise
E mult prea uşor să dai vina pe altcineva că a stricat xeroxul, dar asumă-ţi responsabilitatea pentru greşelile comise şi vei fi răsplătit. Fireşte, nu pe loc, dar vei câştiga respectul celorlalţi. Dacă strici o afacere care presupune costuri pentru firmă, asumă-ţi responsabilitatea şi întreabă ce ai putea face mai bine ca să nu greşeşti şi data viitoare. Mai ales într-o companie mare, în care e uşor să rămâi anonim, fii tu omul responsabil care recunoaşte că a greşit.
6. Fii de nădejde
E neplăcut când trebuie să lucrezi târziu când tu ai bilete la meci, dar priveşte partea plină a paharului. Dacă sacrifici timpul tău liber pe termen scurt, viitorul tău pe termen lung poate fi mult mai luminos. Fii acel coleg de nădejde care e disponbil într-o clipită. Fii persoana care e mereu chemată în ajutor când trebuie respectat un termen, asta poate deveni un atu capital în cariera ta.
7. Distrează-te
Şefilor le place să-şi vadă subordonaţii distrându-se. E posibil să te simţi bine la muncă, iar şefii îşi doresc angajaţi fericiţi, căci aceştia sunt mult mai productivi şi mai puţin dispuşi să demisioneze.
8. Gândeşte creativ
Majoritatea angajaţilor fac ce li se spune şi atât. Încearcă să anticipezi nevoile şefului şi ale companiei. Ia-ţi şeful prin surprindere cu sugestii. Şefii buni vor fi receptivi la ele şi la feedback, aşa că pune cărţile pe masă.