11 lecții despre leadership pe care le înveţi în armată
Multe nume mari din corporaţii de succes, ca de exemplu Lowell McAdam de la Verizon, Frederick Smith, directorul general al Fed Ex sau Daniel Akerson, directorul general al companiei General Motors, şi-au început cariera în armată.
În anul 2005, un studiu amplu realizat de Korn/Ferry International şi denumit „S&P 500 CEOs”, a descoperit că mai mult de 8% dintre managerii de top au fost ofițeri militari, un procentaj aproape triplu faţă de 3%, cât este cel care atestă numărul oamenilor din SUA care servesc în armata americană. Cum îi ajută strategia şi disciplina din armată să urce în vârful corporaţiilor? Jurnaliştii americani au realizat câteva interviuri cu câţiva manageri cu background militar, întrebându-i care sunt cele mai importante lecţii pe care le-au învăţat despre viaţă, afaceri şi leadership.
Impecabil în orice împrejurare
Deşi a ieşit din serviciul militar de ani buni, Frederick Smith, director general al Fed Ex, încă îşi păstrează cu sfinţenie aspectul îngrijit cu care s-a deprins când era puşcaş marin. „Chiar şi la un costum albastru în dungi mă asigur că am cureaua perpendiculară pe linia nasturilor cămăşii şi pe linia şliţului”, spune Smith. „Îmi lustruiesc singur pantofii şi nu mă simt în apele mele dacă nu arată perfect.”
Ai grijă de oamenii tăi
Fostul președinte și CEO General Motors, Daniel Akerson, spune că serviciul militar l-au învățat să conducă prin exemplu și în ideea de „a avea grijă de oamenii tai.”
Formează echipe eclectice dacă vrei o gamă largă de perspective
Alex Gorsky, director general al companiei Johnson & Johnson, fost căpitan în armata americană, afirmă că antrenamentul militar l-a învăţat să pună preţ pe munca cu echipe din arii diverse. „Am realizat imediat că nimeni nu deţinea monopol pe răspunsurile corecte”, a declarat el organizaţiei DiversityInc.
Investeşte în relaţii de lungă durată
Relaţiile dezvoltate în armată sunt valabile pentru tot restul vieţii şi îţi servesc şi în cariera de business, crede Lowell McAdam, director general al companiei de telefonie mobilă Verizon, care a fost inginer în marina americană.
Fii dispus să-i asculţi pe ceilalţi
Michael Morris, fost CEO al companiei American Electric Power, spune că antrenamentul militar l-a deprins cu abilitatea de a-i asculta pe ceilalţi şi să formuleze opinii care să cuprindă cât mai multe idei posibile.
Păstrează-ţi calmul în orice situaţie
Lui Michael Morris îi place să-i compare pe directorii generali cu piloţii de avioane care zboară în condiţii proaste. Depinde de pilot dacă este capabil să îşi păstreze calmul în condiţii de turbulenţe, astfel încât şi pasagerii (acţionarii sau angajaţii) să rămână calmi. „Ultimul lucru pe care ţi-l doreşti este să pari speriat”, spune Morris
Acţionează decisiv, chiar şi când ai informaţii puţine
David Morken, CEO al companiei de internet şi telefonie Bandwidth, a învăţat în timpul petrecut ca puşcaş marin să acţioneze şi în condiţii de „ceaţă”, să execute şi să se angajeze decisiv, chiar şi când nu ai un set complet de date.
Planifică cu grijă sistemul logistic
Robert Myers, CEO al lanţului de magazine Casey's General Store, spune că armata l-a învăţat cum să conducă o companie. Fondatorul magazinului spune că nimeni nu ar fi mai calificat să conducă lanţul de distribuţie decât un fost ofiţer al departamentului logistic.
Rămâi un conducător integru
„Veteranii din armată au abilităţi şi trăsături comune, mă refer la disciplină, maturitate, adaptabilitate şi determinare”, spune John Luke Jr., CEO al MeadWestvaco şi fost pilot în Air Force. „Acţionează cu integritate şi standarne etice înalte în tot ceea ce faci.”
Fii unde trebuie, cunoaşte, rezolvă
În armată a învăţat că trebuie să ştie, să facă şi să fie mereu unde trebuie atunci când lucrează cu subordonaţii săi, spune Jason Levesque, acum director general la Argo Marketing Group. „Fii expertul; cunoaşte-ţi job-ul; rezolvă problemele dificile. Subordonaţii tăi îţi vor urma exemplul şi cei mai buni dintre ei vor şi reuşi.”
Contribuie cu 100% din efortul tău
Robert McDonald, fost CEO al companiei Procter & Gamble, spune că perioada în care a servit în infanteria americană l-a convins că mereu trebuie să te dedici întru totul unei cauze. „Dacă vrei să te duci în armată, atunci du-te în infanterie. Dacă vrei să intri în marketing, atunci du-te la Procter & Gamble. Pentru că nu vei face lucrurile pe jumătate.”