Cum să faci față scandalurilor dintre angajați!
Scandalurile la locul de muncă, indiferent cât de mari sau mici sunt, pot afecta uneori chiar și un om calm. Știi ce trebuie să faci dacă echipa ta pare să se destrame sau doi angajați nu se înțeleg? Cum transformi o echipă care pare marcată de scandaluri într-o echipă care ajunge cu succes la finalul proiectelor?
Neînțelegerile fac parte din munca de grup, chiar dacă de multe ori creează situații incomode, uneori pot fi și folositoare. Coautorul cărții “Getting Disputes Resolved”, Jeanne Brett, a menționat faptul că mereu vor fi nepotriviri (așa și trebuie să se întâmple) între membrii unei echipe care se ocupă chiar și de un proiect cu o complexitate minimă.
Ce poți face ca manager?
În cazul în care te afli într-o situație în care doi sau mai mulți angajați se ceartă, atunci trebuie să încerci să rezolvi totul pentru binele echipei. Pentru început, discută cu fiecare om în parte. Este necesar să acorzi fiecărei persoane șansa de a spune ce s-a întâmplat și de a afla varianta fiecăruia. Important este să câștigi încrederea celor care lucrează pentru tine, deci nu trebuie să pari indiferent la discuțiile apărute la birou.
Aruncă o privire în trecut
De multe ori, persoanele care iau parte la unele scandaluri, au mai avut parte de dispute cu alți colegi de birou. Este bine să analizezi angajații și trecutul lor în companie pentru că unii s-ar putea să simtă “atrași” de astfel de situații.
Găsește un lucru comun
Probabil că niciodată nu vei reuși să transformi doi angajați care se ceartă în prieteni buni, dar îi poți ajuta să lucreze împreună. Caută ceva care îi motivează pe amândoi și apoi propune-le să muncească împreună.
Poți încerca să-i convingi să găsească laolaltă soluții pentru unele proiecte, pentru că astfel productivitatea va crește. Întreabă-i de ce au nevoie pentru a rezolva anumite conflicte dintre ei și urmărește, la fiecare, la ce este dispus să cedeze. Nu uita să le amintești că sunt răspunzători pentru ceea ce fac și pentru ceea ce spun!
Trimite-i în deplasări
În majoritatea situațiilor, este indicat să trimiți angajații implicați în scandal în deplasări (dacă job-ul permite asta). Dacă îți trimiți angajații certați departe de birou, aceștia se vor concentra pe ce au de făcut și vor fi nevoiți să rezolve totul fără a afecta și restul persoanelor din birou.
De multe ori, dacă doi oameni se ceartă la muncă, aceștia atrag și alte persoane care nu aveau la început nicio problemă. Fiecare va încerca să-și atragă “aliați” pentru a le susține ideile, iar munca tuturor va fi serios afectată.
Oprește totul înainte să înceapă!
Din păcate, majoritatea team leader-ilor consideră că se vor ocupa de unele divergențe, doar atunci când vor apărea. Totuși, conform profesorului Richard Boyatzis, este extrem de greu să rezolvi disputele după ce au apărut. Cel mai bine este ca persoana care conduce o echipă să prevină divergențele care se pot ivi la job.
Boyatzis a mai menționat și faptul că echipele ar trebuie să acorde câteva momente pentru a vorbi doar despre echipă. Înainte de a se discuta despre obiective și alte probleme apărute în rezolvarea proiectelor, trebuie ca tot grupul să ajungă la o înțelegere legată de scopul echipei.
Wall Street Journal recomandă că cel mai bun mod de a face față conflictelor de la locul de muncă este să ai grijă pe cine angajezi. Începe cu faza de interviu și nu uita să iei în considerare atât calificarea profesională, cât și personalitatea omului. Caută oameni care s-ar potrivi cu restul echipei.
Unele companii aleg să ofere câteva zile de probă înainte de a angaja o persoană. Astfel se va observa cum socializează posibilul angajat cu cei din birou înainte de a se lua decizia de a fi angajat definitiv.
Când și cum trebuie să intervii?
Cele mai comune scandaluri apar din cauza orelor peste program, din cauza modului în care se rezolvă anumite task-uri sau doar din cauza prea multor obligații. Chiar dacă pare o mică discuție, totul poate avansa rapid și se poate transforma în ceva mult mai grav. Din această cauză, este bine să reacționezi rapid în momentul în care apare un conflict.
Caută o concordanță în argumentele aduse de fiecare angajat. Responsabilitatea ta ca leader, este să respecți părerea fiecăruia și să găsești care este adevăratul motiv pentru care a apărut scandalul. Brett a precizat faptul că cei care se ocupă de echipele de la muncă, aleg de multe ori să încheie rapid orice dialog lucru care este total greșit. Este bine să te folosești de toate argumentele spuse de cei implicați în ceartă și să găsești rapid o soluție. Decizia finală trebuie să urmărească interesele ambelor persoane. Dacă este posibil, caută câteva valori comune, care ar putea ajuta la calmarea situației.
Este timpul deciziilor!
După ce toate cuvintele au fost spuse, după ce toate faptele au fost descoperite și după ce toată situația a fost analizată, este timpul să decizi ce vei face cu angajații implicați în scandaluri.
Există șansa ca trimiterea oamenilor în deplasare să agraveze situația (unii oameni refuză să se mai înțeleagă). Din această cauză, poate este momentul să discuți cu cei de la Resurse Umane pentru a lua o hotărâre. Ar trebui să oferi șansa angajaților tăi de a încerca să treacă peste tot scandalul creat. De cele mai multe ori problema se poate rezolva prin oferirea unor zile libere, dar alteori poate fi vorba de o concediere.
Ce se întâmplă după rezolvarea divergențelor?
Richard Boyatzis este de părere că cea mai bună variantă este continuarea muncii. Începe cu ceva ușor, pentru că după o ceartă, încrederea echipei este afectată. În cazul în care unii oameni au fost marginalizați de echipă, fă eforturi pentru a-i reintegra cerându-le părerea despre lucruri importante. Dacă oamenii se simt afectați după scandal, cel mai bine este să le oferi o pauză pentru că au nevoie de timp ca să-și revină.
Totul e bine când se termină cu bine!
Dacă evenimentele din ultimele zile au fost stresante, au creat frustrare printre angajații tăi și lumea pare acum epuizată, este momentul în care trebuie să faci primul pas și să dovedești tuturor că divergențele fac echipa mai puternică și mai unită. Tu ești liderul, deci tu trebuie să le oferi oamenilor suportul necesar și încrederea de care au nevoie pentru a continua. Dovedește-le că ce a părut un dezastru a trecut și că se poate continua cu avânt și cu forțe proaspete. În acest caz tu trebuie să le arăți tuturor că ești dispus să treci peste toate problemele. Până la urmă, dacă proiectul a fost finalizat cu succes, poți să le faci angajaților o surpriză! Comandă pizza la muncă, organizează o ieșire după terminarea programului sau pur și simplu oferă-le o mică atenție (ai putea să cumperi câteva prăjituri). Este important să faci persoanele să înțeleagă că totul s-a terminat și că resentimentele nu își au rostul.
Cearta la locul de muncă se poate finaliza cu diferite răni emoționale sau chiar fizice și poate duce chiar la concediere. Motivele conflictelor sunt variate, iar personalitatea fiecăruia influențează de multe ori, modul în care se va rezolva totul. În politica firmei ar trebuie să fie incluse lucruri legate de interzicerea certurilor și a altor altercații nepotrivite la birou.
Ca manager, echipa este responsabilitatea ta, așa că nu uita să faci măcar o dată pe an dacă mai des nu este posibil, training-uri dar și ieșiri cu toţi angajaţii, pentru a evita eventualele divergențe cauzate de diferenţele de personalitate sau de lipsa socializărilor.