Când şcoala tradiţională nu îi satisface, managerii caută alternative
Un studiu realizat anul acesta de Consiliul Naţional al Audiovizualului arată că în România 98% dintre copiii cu vârste între 6 şi 15 ani stau cu orele în faţa televizorului sau a calculatorului, fără să mai aibă timp sau interes şi pentru alt fel de activităţi. Ce se poate face în această situaţie?
De exemplu, managerii de origine elenă din cadrul companiilor de pe piaţa românească au pus bazele unei şcoli greceşti în Bucureşti, printr-un parteneriat public-privat, pentru a-şi educa copiii după sistemul de învăţământ grecesc. Cei mai mulţi manageri gândesc în acest mod şi spun că doresc să le asigure copiilor o educaţie care să le deschidă orizonturile.
Pentru toţi aceştia există alternative la educaţia tradiţională, atât la nivel de şcoli sau grădiniţe, cât şi diverse programe care reprezintă o completare a şcolii clasice. De exemplu, alternativele educaţionale sunt o abordare care îi preocupă din ce în ce mai mult pe părinţi, dar şi pe profesorii din ţara noastră. Sistemul tradiţional, care presupune reguli şi norme clare, precise, prestabilite, a început să nu mai aibă atât de mulţi adepţi în rândul părinţilor cu vederi moderne. Asta, deoarece învăţământul tradiţional era focalizat doar pe a construi un om care îşi caută un job la 19-20 de ani şi se gândeşte că va ieşi la pensie la 62-65. În ziua de azi, alternativele, cum este şi Step by Step, formează oameni înzestraţi cu competenţe, adaptaţi la schimbare, oameni care pot să gliseze dintr-un domeniu social în altul.
De asemenea, programele alternative, cum este FasTracKids, îi învaţă pe copii ceea ce nu află la şcoală: ce şi cum să facă atunci când dau de greu, când le vine să renunţe, cum să ceară ajutor şi să ofere sprijin, cum să îşi împărtăşească sentimentele, cum să câştige şi să ofere încredere celor din jurul lor: colegi, fraţi şi surori, părinţi şi educatori, cum să gestioneze succesele şi, mai ales, eşecurile.
Iar, dacă părinţii nu sunt decişi către ce să îi îndrepte pe cei mici în viaţă, pot apela oricând la consilieri, cum sunt cei din cadrul echipei Yourway, care fac evaluări, atât pentru adolescenţi, cât şi pentru prichindei.
Step by step, şcoala unde fiecare elev contează
Unii părinţi aleg şcoala celor mici în funcţie de reputaţia învăţătoarei şi a profesorilor, de apropierea de casă, dar şi de renumele unităţii de învăţământ sau de sfaturile prietenilor. Există însă şi părinţi care nu se mulţumesc doar cu renumele, ci sunt interesaţi de modul în care se face educaţie.
Pentru aceştia din urmă a fost înfiinţată, în urmă cu doi ani, şcoala Step by Step. Aceasta a apărut la iniţiativa Centrului pentru Educaţie şi Dezvoltare Profesională, ca o continuare firească a experienţei de aplicare a alternativei la nivel preşcolar în grădiniţa Bambi, şi la solicitarea părinţilor. În anul şcolar 2011-2012, primul an de funcţionare, au fost înscrişi 14 copii, care au frecventat nivelul clasei pregătitoare. În anul şcolar 2012-2013 sunt înscrişi 50 de copii în două clase pregătitoare, o clasă I şi o clasă a V-a.
„Step by Step este o alternativă educaţională în care fiecare copil este valorizat, apreciat şi respectat. Parcurgând cerinţele academice în ritmul propriu, corespunzător nivelului său de dezvoltare, copilul căpătă încredere în propriile forţe”, spune Carmen Lică, Director Executiv Step by Step.
Mai exact, Step by Step aplică curriculumul naţional, standardele naţionale, este adaptat culturii locale şi, în acelaşi timp, integrează standardele şi cele mai bune practici internaţionale din domeniul educaţiei preşcolare şi şcolare.
Diferenţa majoră faţă de învăţământul tradiţional este însă centrarea pe copil, pe nevoile, interesele şi capacităţile lui. „Datorită metodologiei specifice alternativei, copiii dezvoltă aptitudini socioemoţionale valoroase: responsabilitate, gândire critică, loialitate, spirit de echipă, lucruri care îi ajută să se integreze în societatea democratică”, adaugă Carmen Lică. Clasele Step by Step sunt dotate cu mobilier modular care împarte spaţiul de învăţare în „centre de activitate” bine delimitate, în care lucrează în grup 5-6 copii. Materialele didactice existente le personalizează: Centrul de citire, Centrul de matematică, Centrul de scriere, Centrul de ştiinţă, Centrul de artă şi Centrul de construcţii. Toate piesele de mobilier sunt raportate la înălţimea copiilor, fapt care permite accesul la toate materialele de care aceştia au nevoie în realizarea sarcinilor de lucru. Spaţii accesibile copiilor sunt destinate expunerii lucrărilor şi rezultatelor muncii lor. Pe pereţi sunt expuse o serie de materiale, instrumente de lucru specifice alternativei educaţionale Step by Step: panoul care ajută la evidenţierea copiilor prezenţi şi a celor absenţi, agenda zilei, calendarul naturii, panoul centrelor de activitate şi alegerea acestora de către copii, regulile clasei.
Datorită faptului că alternativa educaţională Step by Step respectă curriculumul naţional şi planul-cadru aprobat de Ministerul Educaţiei, foloseşte manualele recomandate de minister, la finele ciclului gimnazial copiii au competenţe academice care le permit integrarea firească în învăţământul liceal fără nicio dificultate.
Reperele Step by Step
Step by Step este o metodologie care foloseşte instrumente cu ajutorul cărora copiii sunt pregătiţi să trăiască într-o societate democratică în care:
- individul şi societatea sunt la fel de importante;
- dreptatea şi egalitatea, libertatea individuală şi bunăstarea societăţii sunt preţuite în aceeaşi măsură;
- potenţialul individului şi bogăţia pământului sunt dezvoltate şi conservate în egală măsură.
Alternativa educaţională Step by Step promovează:
- iniţiativa personală;
- eficacitatea personală şi consolidarea încrederii în sine;
- libertatea de gândire şi expresie;
- respectul pentru ceilalţi;
- respectul şi aprecierea diferenţelor
Articol preluat din Revista Cariere de octombrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici