EMBA-ul te invata gustul sefiei
Vis materializat intr-un business
Setea de a invata ce inseamna antreprenoriatul in date stiintifice si faptul ca era in pragul varstei de 35 de ani sunt motivele pentru care Mihaela Ginju presedintele asociatiei Erudio s-a hotarat in 2004 sa se inscrie in programul ASEBUSS. Pe atunci, era manager de vanzari la GTS Telecom. In cei cinci ani in care a coordonat o echipa, si-a dat seama ca cel mai greu lucru pentru un lider este modul in care inlesneste trecerea oamenilor de la executie la asumarea propriului rol, care presupune o relatie corecta atat cu colegii si compania, cat si cu clientii. Si-a dat seama ca e foarte greu sa formezi o echipa de vanzatori performanti fara sa investesti in ceea ce inseamna leadershipul lor. „Practic, totul tine de tine. Trebuie sa-ti asumi propria viata si propria viziune pentru tot ceea ce faci, dar, pentru a realiza ce ti-ai propus, trebuie sa comunici.” Pentru asta, exista exercitii de expunere in public, care genereaza incredere de sine si intelegerea rolului jucat in organizatie. De aici a plecat ideea infiintarii unei scoli in care oamenii sa poata experimenta scrisul, actul prezentei publice si al vorbirii in public. „Era un vis mai vechi”, asa isi motiveaza Mihaela Ginju lansarea in antreprenoriat cu prima scoala de leadership creativ din Romania. I s-au alaturat Cosmin Alexandru, Adrian Stanciu si Liviu Papadima.
„Cu exceptia oamenilor care se nasc talentati, toti ceilalti muncim din greu pentru toate lucrurile pe care dorim sa le obtinem” – Mihaela Ginju, Presedinte Erudio
Pana s-a conturat intreaga afacere, Mihaela Ginju era in plin curs de EMBA. „Am lucrat cu cartile in fata, mi-am insirat manualele pe o masa mare de zece persoane, am scris planul de afaceri. Am stat de vorba cu mine insami in jur de sase luni, timp in care lucrurile s-au asezat”. A urmat investitia in afacere, care s-a ridicat la cateva mii de euro. Criza a adus cateva schimbari in afacere. Organizarea administrativa a programului a trebuit sa fie ajustata, astfel incat sa nu scada valoarea cursurilor. S-a renuntat insa la productiile video si la weekendul rezidential la mare. Desi numarul de clienti a scazut la jumatate, in 2009, businessul a iesit pe profit. Daca anul trecut scoala a avut numai zece cursanti in primavara si 12 in toamna, in 2010, in prima serie sunt inscrisi 27 de cursanti. Mihaela Ginju este optimista si e convinsa ca „oamenii se intorc spre scoala”.
Potrivit unui sondaj realizat de portalul www.cariereonline.ro, 38% dintre respondenti au raspuns ca MBA-ul nu este o conditie obligatorie in pornirea unei afaceri pe cont propriu, in timp ce 31% dintre ei au raspuns ca este de preferat sa ai un MBA in momentul in care vrei sa lansezi un business. La sondaj au participat peste 820 de persoane.
Reengineeringul – business de nisa?!
Dupa 12 ani de experienta tehnica si manageriala in supply chain, acumulata in diverse industrii, Monica Minoiu s-a gandit ca e timpul sa-si lanseze propria afacere. In 2008 cand a fondat InCharge Management Consulting, conceptul de supply chain era inca nou in Romania. Dizertatia, „Reengineering in supply chain” a fost realizata, spune ea, bazandu-se pe experienta si pe faptul ca in randul clientilor termenul era cvasinecunoscut. „Practic, reengineeringul inseamna sa ai o imagine de ansamblu a ceea ce se intampla intr-o organizatie, sa acorzi atentie detalilor si sa nu lucrezi numai in jurul unor rezultate”, spune Monica Minoiu. In Romania, exista o nevoie acuta de consultanta de specialitate in acest domeniu. Initial, dizertatia a fost gandita doar ca un proiect, insa contextul a facut, ca dupa un an de la finalizarea EMBA-ului ASEBUSS, lucrarea sa se materializeze intr-un business.
Ea recunoaste ca lansarea in antreprenoriat a fost o urmare logica a avantului pe care ti-l da experienta academica si de networking a EMBA-ului. In plus, dorinta de realizare intr-un proiect personal fara eticheta unui brand de companie, dar si decizia de a parasi multinationala in care activa, au stat la baza hotararii ei. Afacerea, demarata impreuna cu un alt partener, a avut parte de o investitie initiala de numai 1.000 de euro. Profitul obtinut dupa primele cinci luni de activitate s-a ridicat la 19.000 de euro. 2009 a fost un an aglomerat. In ciuda crizei, s-au facut investitii intr-un sediu nou si in zona resurselor umane. S-a schimbat strategia de abordare si portofoliul de clienti si s-au incheiat parteneriate strategice cu companii din domenii de consultanta complementare. Afacerea a mai atras patru colaboratori stabili pe diferite zone de expertiza.
„Esentiali sunt oamenii, cultura lor, modul in care se uita la procese si la rezultate. Reengineeringul schimba substantial o organizatie” – Monica Minoiu, Managing Director, InCharge Management Consulting
In planurile de viitor intra extinderea portofoliului de clienti, a echipei de consultanti si introducerea pe piata romaneasca a unor platforme informatice care sa optimizeze procesele in supply chain. In 2010, exista posibilitatea ca firma sa devina partener pentru una dintre marile firme de consultanta care activeaza pe piata romaneasca, al carui nume este momentan tinut secret.
Monica Minoiu nu crede ca EMBA-ul este o conditie obligatorie pentru a porni o afacere pe cont propriu, insa o experienta similara este greu de trait intr-un alt context. Cantitatea si consistenta de informatii dobandite, structurarea abordarii plecand de la lucruri simple, precum si intocmirea unui plan de afaceri sunt fundamentale. De aici se ajunge insa la lucruri complexe, legate de viziune, de posibilitatea de a valida aptitudinile si cunostintele impreuna cu alti colegi, networkingul, studiile de caz sau componenta culturala legata de interactiuni in cadrul unui proiect international. Acestea sunt aspectele pe care numai un astfel de program le poate acoperi la aceasta intensitate.
De la 3.000, la 500.000 de euro
Lucrase in companii medii si mari inca de la terminarea facultatii. Cand a aplicat pentru EMBA, Dan Boabes, in prezent, director general al SimPlus, intentiona sa continue sa lucreze in companii similare. Permanent, propunea organizatiilor in care muncea proiecte noi, insa acestea nu se materializau. Atunci s-a gandit ca urmatorul pas ar fi sa realizeze pe cont propriu toate propunerile. Lucrarea sa de dizertatie a fost un exercitiu teoretic foarte util, spune el, mai ales ca i-a ordonat gandurile si pasii de urmat. Cu ajutorul informatiilor predate la curs a invatat sa se concentreze pe detalii, dar si sa observe pericolele pe care le neglijase in planificarea sumara anterioara. In plus, a beneficiat de indrumare si sfaturi utile, un beneficiu de care nu ai parte intotdeauna in viata reala.
SimPlus Invest este prima companie care, in 2002, a introdus pe piata romaneasca serviciile de SMS si a dezvoltat primele tehnici si aplicatii de interactivitate prin sms cu sistemele de televiziune si media. Dan Boabes era familiarizat cu domeniul telecomunicatiilor cu care a interactionat inca din anul trei de facultate. Investitia initiala in business a fost mai mica de 3.000 de dolari, o mare parte din suma fiind imprumutata de la prieteni.
Mentinerea angajatilor-cheie a fost mereu unul dintre obiectivele principale ale businessului, recunoaste Dan Boabes, obiectiv care a fost atins cu succes: are aceeasi echipa de sase ani.
„A conduce proiecte atunci cand riscul este deja acoperit, este o metoda de a invata si a te perfectiona” – Dan Boabes, director general, SimPlus
Antreprenorul a incercat sa asigure un mediu cat mai relaxant pentru angajati, mai ales ca activitatile sunt de asa natura incat, pentru a crea, iti trebuie un cadru pozitiv. „A inventa si lansa proiecte in new media este un lucru pozitiv pentru colaboratorii cu imaginatie si viziune, iti permite sa ai mereu noi perspective si obiective. Atunci cand s-a simtit nevoia de a completa anumite lipsuri teoretice, am incercat sa rezolvam prin sesiuni de cursuri”, spune antreprenorul referitor la dezvoltarea angajatilor. De asemenea, in cadrul businessului se incurajeaza proiectele ce provin din initiative personale. Se aloca resurse pentru aceste initiative. Practic, a conduce proiecte atunci cand riscul este deja acoperit, este o metoda de a invata si a te perfectiona.
Criza a avut efecte pozitive asupra afacerii, spune Boabes. Pentru ca firma ofera mijloace alternative de monetizare pentru canalele media, acestea din urma au avut parte de o mai mare deschidere pentru utilizarea solutiilor de tip sms sau telefonie cu valoare adaugata. Acest lucru a dus la cresterea cifrei de afaceri cu 50% in 2009 comparativ cu 2008, profitul inregistrat fiind de 500.000 de euro.