„Vreau ca fiecare dintre oamenii mei să fie mai valoros astăzi decât a fost ieri!”
Raportul concluzionează că „Provocarea nr. 1 a managementului este coaching-ul, deși mulți nu îi înțeleg încă, valoarea. Și deși doar 11 % dintre liderii organizațiilor sunt «true believers», în mâinile acestora stă posibilitatea de a face posibilă o cultură a coaching-ului în companii.”
În ultimul timp aud din ce în ce mai des formulat un singur obiectiv în prima ședință de coaching cu diverși manageri: vreau ca fiecare dintre oamenii mei să fie mai valoros astăzi decât a fost ieri! Ei bine, acesta este primul pas pe care un manager ar fi bine să îl facă dacă își dorește să înceapă coaching-ul cu echipa sa: să și-o dorească mai valoroasă pe zi ce trece. Pasul însă este, de multe ori, mai dificil decât poate părea la prima vedere. De ce? În primul rând pentru că un coach pune întrebări, întrebări foarte bine orientate, iar prima reacție ce ar putea veni din partea celui „intervievat” să fie „De ce mă întrebi? Am făcut ceva greșit?”, pentru ca mai apoi să se retragă, iar nesiguranța să se transforme treptat în teamă. Este nevoie să te transformi – și o să se întample în mai mult decât „peste noapte” – din Chief Problem Solver în manager-coach. Adică să încetezi a avea toate soluțiile la problemele sau provocările lor (dacă așa sună mai bine) și să înveți să le adresezi întrebări potrivite.
Dar, așa cum îmi place mie să exprim (în engleză sună un pic mai bine decât în română) „Before you can make a difference, you have to make a connection!” Adică este nevoie să le arăți că tu ești acolo pentru a-i face pe ei mai valoroși și este de preferat să îi motivezi prin obiective și „plăcere”, decât prin teamă. Este nevoie de multe ore de practică pentru a pune întrebările potrivite, astfel încât toate conversațiile să se bazeze, în mare parte, pe calitățile și realizările angajaților pentru a-și extrage resursele și a le fi mai ușor să își depășească temerile, propriile limitări, precum și propriile îndoieli. Însă, dacă te-ai hotărât să fii un manager-coach, te sfătuiesc că înainte de a porni la drum, să le explici tuturor (sau fiecaruia în parte – depinde de tine ce consideri a fi cea mai bună variantă) că ești începător în ale coaching-ului și că, împreună veți găsi soluțiile cele mai bune pentru rezultate de excepție. Următoarele întrebări ți-ar putea fi de folos pentru o primă „ședință de coaching”:
- Care crezi tu că este rolul meu ca manager al tău?
- Ce crezi tu că este coaching-ul?
- Ai mai avut o astfel de experiență? Cum a fost?
- Ce așteptări ai de la mine ca și coach al tău?
- Ce ar trebui să atingem în timpul sesiunilor, ceva ce este valoros și important pentru tine?
- Ce părere ai legată de ideea de a avea un meeting o dată sau de două ori pe lună pentru a discuta doar despre obiectivele tale sau orice altceva este important pentru tine, legat de carieră?
- Ce părere ai în legătură cu posibilitatea de a avea între aceste meeting-uri câteva întrevederi scurte pentru a ne asigura că ai toate resursele și tot suportul de care ai nevoie?
- La ce ar trebui să fiu mai atent în conversațiile noastre?
- Ce ai vrea să fac și să nu fac?
Iar lista poate continua cu întrebările pe care le consideri oportune într-o astfel de situație, de clădire a unei relații manager/coach – echipă.
Dacă o faci din inimă și cu gândul la echipa ta care poate, cu sprijinul tău, să fie mai valoroasă astăzi decât ieri, orice este posibil și vei avea parte de rezultate îmbunătățite vizibil, pentru că ce-i coaching-ul decât arta de a crea noi posibilități?
Dana Burghel – Work–Life Balance Coach
Oblio Learning – authentically different