Tu ai o „bază sigură”?
Probabil nu vom afla niciodată cum ar fi fost dacă managerii și-ar fi menținut direcția, însă ideea pe care am desprins-o eu de aici este că totul evoluează: mediul de afaceri, industria, tehnologia, piaţa, clienţii, conducătorii şi angajaţii. Singura mare scăpare pe scara evoluţională este că nu totul evoluează în acelaşi timp şi cu aceeaşi viteză şi, frecvent, observăm decalaje. Şi acum putem întâlni manageri care conduc după principii şi competenţe arhaice şi care nu mai sunt de multă vreme eficiente.
Dar când semeni vânt, culegi furtună – sau aceasta ar fi o exprimare plastică a multor practici manageriale. Managerii sunt cei care seamănă mediul în care angajaţii pot să atingă obiectivele companieişitot ei sunt cei care culeg rezultatele. Şi mulţi seamănă medii în care există neîncredere, lipsă de etică, lipsă de productivitate şi rezultate, comunicare deficitară care generează căutare permanentă de alte opotunităţi de muncă sau chiar adevarate furtuni.
Am citit un studiu făcut de Deloitte 2010, Trust in the Workplace | Ethics & Workplace Survey, realizat in SUA, «aproape jumatate (48%) dintre angajatii americani care intenţionează să-şi caute un alt loc de muncă atunci când economia va deveni mai stabilă, indică drept motiv de plecare pierderea încrederii în angajatorii lor ca o consecinţă a modului în care au fost luate deciziile de busines şi cele operaţionale în ultimii doi ani. 46% dintre aceştia, afirmă că lipsa comunicării transparente a conducătorilor va fi raţiunea care îi va determina să caute noi oportunităţi de angajare şi 40% indică drept motiv, tratamentul incorect şi lipsit de etică din partea angajatorilor.»
Paradoxal, acelaşi studiu arată fatul că «mai mult de jumătate dintre manageri (65%) cred că încrederea în angajaţi şi, respectiv, 48% cred că transparenţa în comunicare vor fi cheile reuşitei în companii în următoarele luni.»
«Indiferent de profilul mediului economic, conducătorii ar trebui să conştientizeze impactul semnificativ pe care încrederea şi comunicarea transparentă la locul de muncă le pot avea atât asupra managementului talentelor, cât şi asupra strategiilor de păstrare a angajaţilor.» (Sharon Allen—Chairman, Deloitte LLP)
În limbajul militar există conceptul de bază sigură – o bază militară de unde pleacă un echipaj de expediţie şi către care acesta se poate retrage, în eventualitatea întâmpinării unor obstacole. Comandantul echipajului de expediţie îndrăzneşte să meargă înainte şi să-şi asume riscuri doar atunci când este convins că baza sa este sigură.
Dacă managerii şi-ar dezvolta competenţa de a deveni pentru angajaţi un fel de „baza sigură”, în acel moment şi angajaţii ar avea terenul pregătit pentru a îndrăzni să îşi asume riscuri, să genereze idei şi soluţii la problemele aparute, generând astfel rezultate mai bune.
A fi bază sigură înseamnă a avea încredere că partenerul tău este corect cu tine şi învers, poţi fi corect când ştii că ţi se acordă încredere. Managerii au nevoie să înveţe să reprezinte baze sigure pentru angajaţi şi să creeze şi un sistem cultural şi social pe asemenea baze, pentru a întreţine atmosfera de înţelegere şi a asigura performanţele înalte.
Mergând mai departe pe firul conceptului de „bază sigură”, atât managerii, cât şi angajaţii au nevoie de o reţea de baze sigure, care este constituită în principal din parteneri, prieteni, camarazi, colegi şi alte persoane cu statut egal, dar şi din coach, mentori sau şefi. Sunt multe studiile care au arătat în repetate rînduri că oamenii de succes au pe cineva la care pot apela şi care are un rol de bază sigură în viaţa lor. În cartea Why smart people do dumb things, autorii Feinberg şi Tarrant descriu cele mai mari gafe din domeniul afacerilor, povestind cum s-au petrecut acestea şi arătând cum ar fi putut fi prevenite. Mesajul esenţial este acela că persoanele aflate în poziţii de conducere, care au comis respectivele greşeli, fie nu au avut relaţii apropiate de susţinere, fie au ales să nu dea ascultare celor care erau bazele lor sigure, fie au avut puncte de sprijin greşite, care i-au îndreptat spre comportamente distructive.
Bazele sigure pot lua multe forme, dar cele mai importante pentru constituirea unui echilibru sunt: ataşamentele fată de persoane si ataşamentele faţă de obiective. Această combinaţie oferă fundamentul pentru o abordare echilibrată a vieţii. Dacă oamenii nu se ataşează decât de alţi oameni, s-ar putea simţi în siguranţă şi, totuşi, ar putea avea senzaţia că nu înregistrează un succes real. Dacă nu sunt ataşaţi decât de obiective, pot părea că au succes şi, totuşi, pot suferi enorm din cauza singurătăţii, aşa cum se întâmplă frecvent cu cei interesaţi doar de muncă.
Persoanele care au baze sigure reuşesc să exploreze şi să afişeze o atitudine lejeră faţă de viaţă, aceasta reprezentând un criteriu esenţial în consolidarea stimei de sine şi, în consecinţă, a succesului sustenabil.
Rodica Obancea este Coaching Partner HART Human Resource Consulting si are o competenta de coaching certificata de International Coach Federation. Competenta si energia le investeste in directia excelentei si a performantei. Lucreaza in proiecte organizationale, antrenand manageri, antreprenori si echipe pentru a fi performanti.
Pentru mai multe detalii despre HART Consulting click aici.