Tipare comportamentale și performanța managerială
Imaginați-vă că sunteţi într-una din zilele foarte încărcate la serviciu. Clientul nu vă răspunde la emailuri și telefoane, colegii nu au făcut ceea ce au promis, șeful a setat o nouă prioritate 0 pentru ziua de astăzi… Ai un proiect de livrat până la sfârșitul zilei, 2 decizii care nu mai suportă amânare, iar diseară ai promis că mergi la şedinţa cu părinţii. Hotărâți să amânați deciziile până când veţi avea mai multe informaţii, vă angajaţi într-o negociere de priorităţi și termene limită cu șeful, iar spre finalul zilei, în mare grabă finalizaţi proiectul, fugiţi la şcoală… Poate nu-i nimic nou aici, însă o bună întrebare poate fi „În ce alte situaţii acţionaţi la fel?”
Acest articol este o invitație de a privi această situaţie dintr-o perspectivă comportamentală, în care cea mai mare parte a activităţii noastre este una inconştientă și în care de cele mai multe ori reacţia noastră este una tipică pentru noi… sau într-un limbaj mai tehnic, reacţiile noastre au în spate un tipar. De exemplu, modul în care luăm o decizie de management este identic cu modul în care luam decizia de a achiziţiona un autoturism (ca tipar, putem fi foarte entuziasmaţi de ceva anume, urmat de dezamăgire imediată când constatăm că realitatea este alta).
Poate va întrebaţi care este legătura între aceste tipare şi performanţa managerială sau profesională și cât de mult este la noi puterea de a ne schimba. O perspectivă foarte simplă este următoarea: performanţa indiferent de domeniu înseamnă rezultate din ce în ce mai mari pe termen lung – adică să îți depășești constant limitele. Abia aici apare provocarea pe care coachingul o adresează: ca să depasești limitele ai nevoie să le conștientizezi mai întâi și să îți asumi acțiuni diferite pentru a produce rezultate diferite.
Malcolm Gladwell scrie că deciziile rapide şi primele impresii pot fi educate… și că putem da sens comportamentelor noastre dacă luăm în considerare faptul că poate fi tot atât de multă valoare într-o singură clipire a ochilor precum este într-o luna de analiză raţională.
În dezvoltarea unui lider și nu numai, este foarte importantă conştientizarea tiparului de acțiune. Activitatea noastră, conștientă și inconștientă, are această trăsătură fundamentală: repetiția unui tipar. Noile științe confirmă adevărul străvechi, potrivit căruia mintea umana este închisoarea supremă. În câmpul informațional al minții sunt programate tipare comportamentale care ne constrâng și ne restricționează, ca și cum am fi în lanțuri.
Cunosc mulți profesioniști care caută răspunsuri devorând carte după carte, doar pentru a rămâne cu același sentiment de descurajare și neputință. Cumva, ideile mărețe din cărți nu reușesc să se materializeze în viața de zi cu zi. Problema este legată de faptul că, deși conținutul cărților este citit și înțeles de mintea conștientă, informațiile rareori se integrează în comportament sau modifică tiparele comportamentale.
Fiecare dintre noi se angajează în comportamente în mare parte invizibile. Provocarea este de a ne asuma acţiunile din viața noastră, asumându-ne responsabilitatea de participant la ele… negarea responsabilității pentru a fi participat, permite apariția sentimentului de victimizare, care, prin definiție, face că situația noastră să pară una fără scăpare. Doar când ne asumăm responsabilitatea, avem posibilitatea de a reacționa diferit data viitoare, când vom trece prin aceleași situații stresante. Reușita în ceea ce facem se bazează mai degrabă pe acțiuni conștiente, decât pe angajarea în comportamente inconștiente.
Ca şi coach pot spune că schimbarea vine din conştientizare şi acţiune. Într-o perspectivă macro, acesta este procesul pe care îl fac în profesia mea. Într-o perspectivă micro, drumul spre schimbare implică cel puțin 3 elemente fundamentale pe care eu ca și coach le acompaniez: intenție, opțiune, practică.
Intenția servește ca declarație a scopului și a direcției. Așa cum spune vechea zicală „Dacă nu știi încotro te îndrepți, cel mai probabil vei ajunge acolo”.
– Care este intenția voastră? Care vă sunt ambițiile? Unde vă doriți să ajungeți?
Opțiunea. Este posibil ca stabilizarea intenției să pună lucrurile în mișcare în plan conștient și inconștient dar, pentru o schimbare reală, intențiile trebuie să se reflecte în acțiunile noastre conștiente, de zi cu zi.
– Ce alegeri zilnice pot face eu, pentru a întări direcția aleasă?
Practica. Schimbarea este o practică, nu un scop în sine. Doar practicând deciziile asumate poți reuși să produci schimbarea. Altfel, va rămâne la stadiul de gândire pozitivă.
– Ce pot practica acum ca și comportament astfel încât să servească scopului meu?
Din perspectiva mea, leadershipul slab, inconsistent, nu înseamnă doar o absență a unor competențe tehnice, cognitive sau strategice. Mai degrabă, tiparele comportamentale existente pot degrada competențele pe care liderul le are. Cu cât liderii fac un obicei în a se da un pas în spate și a deveni conștienți de tiparele lor comportamentale, cu atât mai puțin vor fi „catalogați” de către cei din jurul lor (angajați, dar și alții din jur) ca fiind „distructivi” sau chiar „toxici”. Incompetența sau incoștiența managerială creează multă frustrare și energie consumată degeaba pentru cei care interrelaționează cu liderul respectiv (Robert Hogan 2005). Totuși, conștientizând tiparele distructive și practicând comportamente noi, un lider poate trece la urmatorul nivel de evoluție, atât pentru sine, cât și cu echipa pe care o conduce.
Rodica Obancea este Coaching Partner HART Consulting si are o competenta de coaching certificata de International Coach Federation. Competenta si energia le investeste in directia excelentei si a performantei. Lucreaza in proiecte organizationale, antrenand manageri, antreprenori si echipe pentru a fi performanti.
Pentru mai multe detalii despre HART Consulting click aici.