Și managerii sunt diferiți, din fericire. Al tău unde se încadrează?
Pentru a putea conduce o companie ar trebui să ai anumite competenţe, cunoştinţe și tehnici. Acestea ar trebui să le depăşească pe cele specializate şi să vizeze deprinderea de organizare a activităţii, forţa şi priceperea de a stabili fluxuri informaţionale moderne, de a valorifica superior resursele umane şi materiale prin decizii concrete.
Stilul de conducere reprezintă modul în care îţi exerciţi funcţia de manager printr-un ansamblu de atitudini şi metode de lucru adoptate, cu deosebire prin trăsături specifice ale relaţiilor cu subalternii, precum şi cu mediul extern. De aici vă prezentăm mai multe tipuri de manager, clasificate de Prof. Univ. Dr. Alexandru Puiu, Rector al Universităţii „Constantin Brâncoveanu” Piteşti.
1. Managerul conducător
Acesta este, de regulă, un lider care se distinge printr-un talent nativ deosebit. Marea capacitate de luare a deciziilor este iarăşi o calitate a acestui tip de manager. De asemena, este dovedit că acesta este respectat în relaţiile cu oamenii, atât la nivel superior, cât şi la nivele inferioare. Se bucură de un înalt prestigiu şi de o mare autoritate. De obicei, la baza autorităţii stă funcţia în virtutea căreia managerul acţionează, iar prestigiul se naşte mai ales din talent, competenţă şi comportament.
2. Managerul constructor
Acest tip de manager este caracterizat prin echilibru între calităţile native şi cele formate, predominând cele din urmă. Este meticulos în tot ceea ce întreprinde, atent la detalii, fiind preocupat de fundamentarea deciziei fără fisuri. De regulă evită riscurile şi preferă stabilitatea faţă de schimbare.
3. Managerul inovator
Corespunde pe deplin cerinţelor dinamice ale progresului tehnico-ştiinţific, prioritatea fermă pe agenda lui managerială fiind invenţia şi inovaţia. Este acel conducător care vrea să fie în tendinţe, se îndreaptă spre inovaţie, spre schimbări datorate cerinţelor reale, progresului tehnico-ştiinţific, ale vieţii socio-economice.
4. Managerul distrugător
Poate ţi-ai dat seama deja, acesta este înclinat spre distrugerea structurilor existente, fiind de preferat pentru a înlătura structuri învechite, ce nu mai corespund condiţiilor noi apărute în viaţa economico-socială. Acesta este „răul” necesar în condiţii de criză, când se impun schimbări importante. Totuşi, acesta trebuie să fie susţinut de consilieri, pentru a nu produce un dezechilibru în companie.
Managerii prezentului şi, mai cu seamă, cei ai viitorului, trebuie să îndeplinească o serie de caracteristici. Aceştia ar trebui să aibă o gândire sistematică (să stabilească direcţii generale, să aibă capacitatea de conceptualizare, să combine analiza cu intuiţia, să fie responsabil social, să fie orientat către client). Importante sunt şi competenţele interculturale ( capacitatea de a înţelege alte culturi, înţelegerea profundă a istoriei şi religiei altor popoare, cunoaşterea de limbi străine, sensibilitatea intelectuală, empatia). De asemenea, un manager trebuie să aibă o pregătire continuă şi standardele personale şi comportamentul trebuie să fie în tandem cu funcţia.
Important de specificat este că progresul organizaţiior şi al oricăror entităţi economice, sociale şi cultural-ştiinţifice depinde de calitatea managerilor, de alegrerea managerului care se potriveşte cel mai bine unei anumite situaţii concrete.