Secrete care fac diferența între traineri
Este esențial ca trainerii să fie ei înșiși persoane care învață în mod constant, oferind celor din jur un model de bună practică, prin felul în care își identifică propriile nevoi de dezvoltare și își construiesc planurile de carieră, prin felul în care se implică în activitatea de învățare și prin evaluarea propriilor rezultate.
Momentul în care am conștientizat cu adevărat că sunt pe drumul meu, a fost și momentul întrebărilor, care, formulate într-un mod riguros, au sunat cam așa:
- Cunosc cu adevărat domeniul și studiile, articolele și cărțile publicate?
- Am calificările necesare astfel încât să pot aborda aspectele relevante din domeniu?
- Am vreo îndoială cu privire la locul și rolul meu în acest domeniu?
- Sunt în stare să ascult ce îmi spun alții?
- Sunt conștientă de implicațiile muncii mele?
- Judec oamenii după clasă socială, statut, putere financiară sau alte lucruri?
- Ce mă motivează în această meserie?
Odată ce un trainer acceptă ideea că nu poate ști totul și că nu poate oferi un răspuns la orice, rolul său se transformă în acela de facilitator al procesului de învățare. În acest caz participanții nu mai așteaptă ca toate răspunsurile să le fie oferite de trainer, ci doar ca trainerul să le ghideze descoperirea acestor răspunsuri.
Nu poți să devii un practicant de succes în meseria de trainer printr-un procedeu „mecanic” ci trebuie să te implici trup și suflet. Și asta se datorează faptului că procesul de învățare din cadrul unui training nu se rezumă la un set de tehnici prescrise învățate cândva, și câteva exerciții interactive preluate de pe internet cu care să ocupi sesiuni de training. Este nevoie să înveți să gândești, să simți și să crezi cu adevărat în menirea ta și în principiile învățării, altfel rezultatul va fi unul ineficient.
Mai mult decât a fi un bun orator și a transmite informații, rolul trainerului este pe departe mult mai mult de atât. Pentru ca un trainer să creeze relația cu oamenii în așa fel încât să poată produce schimbarea comportamentală, este necesar să aibă abilități bune de facilitare, coaching, dinamica grupurilor, psihologie, rezolvarea problemelor, consultanță internă și gestionarea schimbării.
Secretul celor 3 „C” – Spiritul de succes pe care îl dezvolt la fiecare persoană în parte care participă la programul nostru „Train the Trainers”.
1. Considerație
Pentru a avea succes în această meserie trebuie să îți pese cu adevărat de oameni și de subiectul pe care îl tratezi.
Să îți pese de oameni.
Dacă îți pasă de oameni cu adevarat, acest lucru te va ajuta în obținerea succesului pentru că a fi trainer este o formă de apreciere a oamenilor. Este o modalitate de a contribui pentru ca alți oameni să găsească și să creeze valori pentru ei înșiși. Este o modalitate de a-i „trezi” și de a le arăta potențialul pe care îl au în ei înșiși.
Un trainer valoros nu este în niciun caz un izvor de informații, ci un facilitator, de aceea este foarte important să nu fie interesat să aplice o anumită stuctură de învățare tuturor în același mod, ci trebuie să fie flexibil și să răspundă percepțiilor, calităților și abilităților fiecărui participant la training.
Să îți pese de subiectul discutat.
Dacă grija față de oameni este esențială, grija față de subiectul discutat vine imediat după asta. Subiectele tratate într-o manieră mecanică, lipsită de sentimente, nu au niciun efect asupra participanților. Interesul sincer, pasiunea pentru tematica unui curs sunt esențiale atunci când vrei să ai un impact maxim asupra participanților tăi. Dacă un subiect pe care îl abordezi nu îți incită interesul sau, mai rău, nu crezi în ceea ce spui, cum ai vrea să îi entuziasmeze pe participanții tăi?
2. Creativitate
„Predarea nu este aplicarea unui sistem; este o acțiune discretă constantă”, spune Jacques Barzun, un filozof al educației adulților. Pentru un trainer foarte bun, procesul predare-învățare este un act de creație continuu.
Îndemnul sub care eu m-am dezvoltat în acest domeniu a fost de la bun început același: „Inovează! Inovează! Inovează!” Și ideea este să nu o faci de dragul inovației ci pentru a-i trezi pe oameni să învețe și să traiască!
Am întâlnit și companii care derulează propriile programe interne, și care prin standarde, proceduri și regulamente foarte rigide saboteză conștient sau inconștient acest îndemn, îngrădesc orice fel de creativitate, mergând pe un design fix, implementat ani la rândul. Dar asta nu este o scuză bună pentru traineri de a nu genera idei, pentru a nu aduce valoare și creativitate programelor de training.
Nu scrie în niciun regulament că oamenii mari nu au voie să învețe și să se dezvolte prin joc și creativitate.
Nu scrie în nicio procedură că tu ca trainer responsabil de program și de oamenii din fața ta nu ai voie să atingi aceleași obiective, dar să folosești metode creative pentru livrarea unui conținut.
3. Curaj
Trebuie să ai un pic de curaj să devii un deschizător de drumuri, să îți folosești creativitatea și să evadezi din rutină, să fii dispus să încerci lucruri noi, să riști să eșuezi, să mergi în zig-zag pentru a te îndepărta de norme, să fii deschis unor noi abordări, să îndrăznești și să fii mereu gata să înveți.
În cartea sa despre slăbiciunile sistemului universitar, intitulată Cum să omori spiritul de inițiativă/Killing the spirit, Page Smith (decanul fondator al Universității California din Santa Cruz) scrie:
„Lucrurile mărețe nu sunt realizate de oamenii lași, ci de indivizi suficient de curajoși – sau, în unele situații, suficient de nebuni – să se opună celor mai respectate și temute convenții ale societații în care trăiesc”.
Probabil cea mai importantă concluzie la care am ajuns analizând și practicând această meserie, este aceea că participantul adult este în primul rând el însuși responsabil pentru cât și cum învață.
Noi, trainerii, nu avem puterea să implantăm idei direct în mintea participanților sau să transferăm abilități și atitudini direct în comportamentul lor.
Noi putem doar propune și îndruma. Responsabilitatea noastră primordială este aceea de a ne face datoria de a conduce procesul prin care învață adulții cât mai bine cu putință.
Acestea sunt o parte din valorile și atitudinile în echipa noastră la Humans. Eu vă invit la training-urile noastre să descoperiți bucuria și plăcerea de a învăța.
Sunt Felicia Stoica, gândesc independent, îmi plac oamenii și muncesc din plăcere. Încerc să înțeleg lumea și să cresc odată cu ea. Am studiat procesele de învățare ale adulților, am lucrat cu echipe internaționale, cred în schimbare de atitudini și comportamente, știu că oamenii au un potențial uriaș și îmi place să îi ghidez către descoperirea propriilor resurse.
Sunt aproape 13 ani de când lucrez cu oamenii ca psiholog, trainer sau facilitator și în urmă cu 5 ani am contribuit la fondarea companiei Humans.
Am găsit soluția prin care să aduc concepte din psihologia adleriană în viața organizațională și implementez proiecte complexe pentru nivele de execuție, middle și top management din diferite industrii: financiară, IT, asigurări, medicală, consultanță, marketing și publicitate, call center, telecom, producție și alte servicii.