Network – Networking – Performanță
Prin competențe de networking, eu înțeleg crearea unei rețele de contacte personale cu care să fii într-un schimb de informații real, care să îți dea feedback, perspective noi, resurse, suport sau să te încurajeze. Această rețea este cu atât mai eficientă cu cât fiecare interfață (relație) este mai puternică. Și aceasta este, de fapt, competența cheie în management.
Dar dezvoltarea acestei competențe îi scoate din zona de confort pe foarte mulți manageri.
Am lucrat anul acesta cu un Director Financiar, nou promovat la conducerea echipei. Cea mai mare temere pe care o avea managerul era “de unde să facă rost de timp pentru a coordona tot ceea ce se întâmpla în cadrul echipei?” Intrase într-o echipa mare, cu multe activități nerezolvate de mult timp, cu multe cerințe din partea business-ului…o activitate complexă! Și s-a pus pe treabă, muncind câte 12-14 ore/zi, inclusiv în zilele de week-end. După 2 luni era epuizat și tot erau foarte multe activități care scăpau fără a fi supervizate de el… În procesul de coaching și-a dat seama că el făcea toate activitățile de unul singur: el lua deciziile, tot el le implementa, el superviza și corecta tot ceea ce ieșea din echipă, împingea de la spate pe toată lumea…iar întrebarea mea pentru el a fost: “De ce mai are nevoie de o echipă de 30 de specialiști, dacă el făce totul singur? Oamenii aceștia sunt în plus…ai salva foarte mult buget dacă ai fi doar tu!” Și din acel moment, managerul a început să-și construiască rețeaua internă de contacte cu care să își poată atinge obiectivele.
Am lucrat cu mai mulți manageri ambițioși, care își doreau să construiască echipe performante și am observat că sunt 3 nivele la care îți poți dezvolta rețeaua de contacte puternice: operațional, personal, strategic.
În zona operțională, toți managerii au nevoie să dezvolte o rețea bună cu actorii pertinenți care au un impact în atingerea obiectivelor echipei pe care o conduc. Astfel, managerii au nevoie de interfețe bune cu subordonații lor, cu superiorii ierarhici, colegii de pe același nivel, furnizori, clienți cheie sau alte posturi din organizație care au puterea de a stopa sau debloca un proiect. Scopul creării acestei rețele operaționale este de a asigura colaborarea și cooperarea între membrii diferitelor echipe din structura organizațională. Această rețea are un focus intern.
O altă rețea care poate contribui foarte mult la dezvoltarea unui conducător este cea personală. Cunosc mulți manageri care sunt “stingheri” la evenimente sociale, deoarece nu au cunoștințe despre alte domenii profesionale diferite de ale lor, ceea ce le face foarte dificilă interacțiunea cu alte cercuri. Așa că cel mai confortabil este să nu participi la conferințe, întâlniri, adunări unde va trebui să cunoști oameni și să îi lași pe alții să te cunoască! Făcând parte din grupuri de alumni, din cluburi sau alte tipuri de comunități de interes personal, conducătorii pot căpăta și alte perspective. Aceste contacte sunt cele care pot contribui cu referințe, informații și cel mai adesea, schimbare și dezvoltare, cum este colaborarea cu un coach. Această rețea de contacte personale este cel mai bun spațiu de experimentare a unor competențe noi, pentru care poți primi un feedback autentic.
Dacă privim dezvoltarea unui manager pe termen lung, în foarte multe cazuri, putem lua în calcul tranziția de la un manager funcțional la un conducator de business, atunci când sfera preocupărilor începe să fie una mai largă, strategică. Dezvoltarea unor relații laterale și verticale în interiorul unei organizații cu alți manageri funcționali sau de business, care sunt în afara razei tale de acțiune imediată, te poate ajuta să conștientizezi cum se integrează, în tabloul de ansamblu, contribuția ta și a echipei tale. Aici putem vorbi de networking strategic. De curând am cunoscut-o pe Mihaela, manager funcțional într-o organizație de transport și logistică. În organizația ei au avut loc câteva schimbări de management, în sensul în care a fost schimbat Directorul General și strategia companiei. După câteva luni, noul director a restructurat postul Mihaelei, susținând că nu mai este necesar pentru business. Furia Mihaelei a fost foarte mare, însă a înțeles că ea singură a generat această acțiune prin comportamentul ei, necolaborativ și închis, față de colegii ei. Mihaela ajunsese să muncească foarte mult, activitatea profesională ocupându-i cea mai mare parte a vieții și a intereselor ei, însă poziția ei în organizație era precum cea a unei insule foarte frumoase, dar izolate în mijlocul oceanului – aveai nevoie de mult efort să ajungi acolo, iar unii se pierdeau pe drum.
Am cunoscut însă un director într-o bancă din România care era foarte bun în zona aceasta de networking strategic. El mi-a arătat cum folosea principiul pârghiei (abilitatea de a folosi informațiile, suportul, resursele de care dispui într-o parte a sistemului, pentru a atinge rezultate în altă parte). Managerii care folosesc competența de networking strategic pot, de exmplu, să convingă o persoană din rețea să convingă pe altcineva, din afara rețelei, să facă o anumită acțiune necesară care are un impact foarte mare în performanța managerului respectiv.
Networking –ul strategic poate fi foarte neconfortabil pentru mulți manageri centrați pe sarcini și operaționali, pentru că presupune alocarea de timp și energie, pe care managerii operaționali îl dedică, de obicei, activităților și cerințelor interne. Dar tocmai aceasta este capcana în care sunt prinși mulți manageri care au o poziție strategică în organizație, dar acționează ca manageri operaționali, care nu se pot abține să nu controleze, să nu împingă oamenii de la spate, să nu pună presiune pentru ca echipa să acționeze. Din perspectiva mea, aceasta este o cale confortabilă. Provocarea este să nu te ascunzi în rețeaua operațională, ci să o crești și să o transformi într-una strategică. Atunci când un manager nu devine foarte bun în delegare, își va găsi foarte multe motive pentru care nu are timp să facă networking și foarte multe justificări pentru care nu conduce o echipă performantă.
Rodica Obancea este Coaching Partner HART Consulting si are o competenta de coaching certificata de International Coach Federation. Competenta si energia le investeste in directia excelentei si a performantei. Lucreaza in proiecte organizationale, antrenand manageri, antreprenori si echipe pentru a fi performanti.
Pentru mai multe detalii despre HART Consulting click aici.