Cele mai frecvente stangacii ale managerilor
Pe pervazul ferestrei lui Nastratin Hogea se asaza intr-o zi un soim. Cum nu mai vazuse pana atunci aceasta pasare ii spune:
– Ce fel de pasare esti tu? Cum de arati asa ciudat?
Evident, soimul nu-i raspunde si atunci Nastratin continua:
– Nu-i nimic, o sa te ajut eu! Apuca foarfeca, ii scurteaza ciocul si ghearele si ii rotunjeste penele aripilor.
– Acum, da! Arati ca o pasare!
Comparatia
Cand este evaluata performanta unui angajat, managerii fac referire dojenitor la rezultatele obtinute de altcineva, ori de cel mai bun, ori de un coleg cu aceeasi vechime. Ce putea fi mai frustrant la scoala decat sa fii comparat cu premiantul clasei. Aceasta este o eschivare de la unul dintre rolurile pe care il are managerul, de a pune in valoare potentialul fiecarui om pe care il conduce. Daca ceva merita comparat, este starea prezenta cu una trecuta a aceleiasi persoane.
Scara “Eu”
Este precursoarea metodei de demotivare explicata mai sus. Un performer, promovat manager, se foloseste de rezultatele sale trecute sau de capacitatile pe care le-a avut sau le mai are, pentru a-i masura pe ceilalti de la el in jos. O dovada reala de modestie care ii va umple de elan pe cei evaluati. Exista nenumarate variabile care conditioneaza performanta, unele dintre ele fiind contextuale si care putin probabil ca se vor repeta. Nu-mi amintesc daca de la Duckadam, vreun portar a mai aparat patru lovituri consecutive de la 11 metri.
Evaluarea ar trebui sa urmareasca corespondenta dintre obiectivele stabilite si rezultate iar dimensiunea lor sa fie potrivita cu capacitatea persoanei.
Generalizarea
In discutiile dintre manager si subaltern poti auzi formulari de genul:
– Am vazut ca in ultima vreme te-ai straduit dar cred ca poti si mai mult de-atat. Te sfatuiesc sa continui sa fii implicat!
O astfel de exprimare ar putea avea un efect pozitiv insa durata va fi destul de scurta atata vreme cat subalternul nu poate lega afirmatia de nimic concret din ce-a facut. Daca managerul este intrebat la ce se refera mai exact, va rascoli stanjenit in memorie, doar de-si va aduce aminte de ceva recent. Ar fi mai bine daca de fiecare data cand observa ceva bun sau rau si-ar nota, iar inainte de intalnire sa revada notitele. Este util si pe termen scurt dar si lung, mai ales atunci cand vrei sa ai o imagine clara despre parcursul unui om si mai mult, este oricand o baza de discutie obiectiva.
Denaturarea intentionata
Exista situatii in care, pentru a amana sau evita o crestere de salariu sau o promovare, managerul acorda calificative mai slabe decat ar trebui celor pe care ii evalueaza. Este din start o situatie «lose-lose» oricare ar fi continuarea. Daca evaluarea este contestata, genereaza conflict si oricare parte ar ceda ambele raman cu un gust amar. Daca nu este contestata, ramane frustrarea care mai devreme sau mai tarziu se va transforma intr-o plecare neasteptata sau orice altceva mai neplacut. Cand nu mai ai ce oferi unui om, e mai bine sa-i spui si sa-l lasi pe el sa decida ce va face mai departe. Va ramane cu o amintire placuta despre faptul ca a fost tratat cu sinceritate.
Ideile de mai sus pot fi la fel de utile atat managerilor dar si celor condusi de ei, acestia din urma putand, atunci cand este cazul, pretinde un tratament onest.
Ciprian Teleman este Senior Consultant, TMI Romania.