Cele „11 C-uri” ale succesului
Eu sunt convinsă că fiecare dintre noi crește o echipă. Creștem o echipă acasă, familia, și creștem una la serviciu, și, credeți-mă pe cuvânt, se cam aseamănă. De ce? Pentru că fiecare manager își crește propria echipă după chipul și asemănarea lui. Vrei ca oamenii să se implice? Fii primul care se implică! Vrei ca oamenii să se dezvolte? Dezvoltă-te și tu și lasă-i și pe ei să crească la fel! Vrei ca oamenii tăi să fie performanți? Fii tu un as al performanței! Etapa vorbelor în vânt a trecut de mult! Probabil cam de prin 2010… dacă cumva prin 2009 încă mai mergea…
Din experiența mea în lucrul cu echipele, am descoperit „11 C-uri” care funcționează și le ajută pe acestea să își atingă obiectivele, spiritul de echipă să existe cu adevărat, iar fiecare să se simtă la locul potrivit. Le-am dat doar ca exemplu și le-am exemplificat cu întrebările pe care le adresez și managerilor, precum și echipelor acestora, în aproape toate sesiunile de team coaching pe care le desfășurăm împreună. De ce? Pentru că este mai sănătos ca răspunsurile să vină de la ei, să le conștientizeze și să găsescă soluții!
1. Claritate – Top Managementul a comunicat într-un mod foarte clar ceea ce așteaptă în materie de obiective și performanță? Înțeleg membrii sensul pentru care echipa din care fac parte a fost creată? Compania se ține de cuvânt și oferă suport echipei prin angajarea persoanelor competente și în „cantitatea” necesară? Inveșteste în dezvoltarea lor continuă, pentru ca performanțele acelea la care se așteaptă compania să poată fi atinse? Munca în echipă primește feedback constant de la managerul direct?
2. Context – Înțeleg membrii echipei ce caută acolo, de ce participă la ceea ce se întâmplă în acea echipă? Înțeleg strategia organizației? Pot să definească foarte clar care este contribuția lor la bunul mers al întregii companii? Se văd ca o rotiță importantă a întregului angrenaj? Există o legătură între ceea ce se întâmplă în acea echipă: muncă, spirit de echipă, obiective, valori și viziunea, valorile, principiile și obiectivele companiei?
3. Consacrare – Își pun membrii timpul la dispoziția echipei din care fac parte? Se implică cu adevărat? Simt că misiunea acesteia este cu adevărat importantă? Sunt hotărâți să își atingă obiectivele și să-și îndeplinească misiunea ca echipă? Își pun valoarea la dispoziția echipei astfel încât aceasta, prin munca pe care o depun, prin rezultate și prin dezvoltare continuă, să crească și să le ofere lor înșiși mai multă valoare ca și principal beneficiu?
4. Competența – Toți membrii echipei simt că fiecare este omul potrivit la locul potrivit? Au competențele, abilitățile și cunoștințele necesare să își îndeplinească obiectivele? În caz contrar, le sunt puse la dispoziție mijloacele necesare pentru a deveni sprijin unul pentru celălalt?
5. Control – Are echipa îndeajuns de multă libertate și putere să își ducă la îndeplinire misiunea și, în acelasi timp, înțelege până unde poate merge această libertate? Cât de departe merge fiecare membru al echipei pentru a găsi soluții la propriile provocări sau la cele ale echipei? Se știu limitările (bani, timp, persoane, alte resurse) înainte de a începe un proiect? Știe fiecare ce autoritate are? Își oferă suport reciproc, dar își și atrag atenția dacă au depășit sau sunt pe cale să depășească vreuna dintre resurse? Există vreun plan implementat (sau măcar se are în vedere crearea unui plan) pentru a crește nivelul de self-management al fiecaruia?
6. Colaborare – Știu membrii echipei în ce stadiu al echipei se află și ce au de făcut pentru a-și atinge obiectivele, conform fiecărei etape? Lucrează bine împreună? Își știu fiecare ce roluri și responsabilități au? Au norme și reguli agreate împreună pentru meeting-uri, discuții libere, munca în echipă etc.? Au o strategie clară de lucru și colaborare?
7. Comunicare – Există o comunicare reală între membrii echipei? Își spun cu adevărat părerea? Sunt lăsați să o facă? Sunt încurajați în acest sens? Top Managementul comunică informații de business într-un mod regulat? Conflictele sunt rezolvate într-un mod corect sau sunt ascunse sau amânate până se transformă în ceva mai puternic?
8. Creativitate – Organizația este adepta schimbării care dezvoltă? Apreciază ideile noi, soluțiile unice și gândirea creativă? Încurajează greșelile din care întreaga organizație poate învăța și dezvolta sau le pedepsește? Investește în acest sens?
9. Consecvența – Se simt membrii echipei responsabili de rezultatele acesteia? Sunt recunoscute rezultatele bune și foarte bune? Există un sistem de bonificație valabil pentru toți sau doar pentru privilegiați? Oamenii se simt amenințați în mod constant sau sunt liberi să își asume riscuri pentru a-și atinge obiectivele?
10. Coordonare – Există o bună coordonare între diversele echipe de proiecte formate din membri din diferite echipe? Exista un „leadership central” care se ocupă de bunul mers al întregii companii, pe lângă cel al propriilor echipe?
11. Cultura organizațională – Există o cultură organizațională din care să reiasă că echipele care colaborează, au putere și libertate, sunt lăsate să fie creative și să găsească soluții la propriile provocări, sunt acele echipe care împing compania înainte și că „echipa tradițională” este pe cale de dispariție? Este managementul superior conștient de faptul că oferind suport constant echipelor, acestea vor avea rezultate din ce în ce mai bune și vor contribui într-o măsură mult mai mare la bunul mers al companiei și, într-un final, la profitul acesteia?
Ca manageri, ați putea să puneți în practică cele de mai sus, câte o lună pe an, adică timp de 11 luni, și vă asigur că rezultatele se vor vedea deja din primele 11 săptămâni!
Dana Burghel – Work–Life Balance Coach
Oblio Learning – authentically different