Există un malpraxis al managerilor?
Managerul este cel care asigură, parţial sau în totalitate, conducerea societăţii, îndeplinind, în principal, funcţia executivă. În legislaţia română, conceptul de „manager“ a fost asimilat, la nivel general, celui de administrator al societăţii comerciale, ale cărui drepturi, obligaţii şi atribuţii au fost în mod expres stipulate de Legea 31/1990, republicată, privind societăţile comerciale („Legea Societăţilor Comerciale“).
În realitate, din punct de vedere teoretic, managerul societăţii nu îndeplineşte în mod obligatoriu şi funcţia de administrator, aceste două calităţi putând fi însă, în practică, întrunite în mod cumulativ.
În acest sens, răspunderea persoanei desemnată ca manager al societăţii poate fi privită, din punct de vedere juridic, din trei perspective distincte:
- (i) Răspunderea contractuală, derivând şi putând fi angajată în baza unui contract de management/ administrare încheiat între societate şi manager;
- (ii) Răspunderea legală a administratorului, derivând din prevederile Legii Societăţilor Comerciale (art. 72, 73, 148, 155 şi 157) şi cele ale Legii 85/2006 privind procedura insolvenţei (art. 138, 139, 141, 142), putând fi angajată numai împotriva persoanei care îndeplineşte funcţia de administrator statutar al societăţii, şi
- (iii) Răspunderea civilă delictuală (de asemenea o formă legală a răspunderii), reglementată de prevederile noului Cod Civil (art. 1349), al cărei subiect de drept poate fi orice persoană, indiferent de funcţia deţinută în societate sau de natura contractului încheiat cu societatea.
Actele şi faptele juridice îndeplinite de manager (în calitate de mandatar al societăţii), angajează răspunderea societăţii în raporturile cu terţii. Ca regulă generală deci, răspunderea managerului, în toate cele trei fome menţionate, reprezintă răspundere pentru fapta proprie (răspundere directă) şi este angajată numai faţă de societate, nu şi faţă de terţi.
O excepţie de la această regulă este cea consacrată de art. 148 alin. 2 din Legea Societăţilor Comerciale, care introduce ipoteza răspunderii administratorului societăţii pentru fapta altuia, însă şi acest tip de răspundere poate fi angajată numai faţă de societate, nu faţă de terţi.
O altă excepţie de la regulă o constituie ipoteza în care societatea se află în procedura insolvenţei când, în situaţiile limitativ prevăzute de art. 138 din Legea nr. 85/2006 a insolvenţei, membrii organelor din cadrul societăţii sau de conducere a acesteia pot fi obligaţi să suporte o parte din pasivul debitoarei.
Conceptul de mal praxis în materia activităţii de conducere a unei societăţi nu este per se definit şi reglementat în legislaţia românească. La nivel conceptual, mal praxis-ul în practica managerială ar putea include orice faptă de natură a cauza dezavantaje şi/ sau a aduce prejudicii societăţii.
Pentru a fi posibilă angajarea răspunderii legale şi mai ales pentru a putea fi posibilă repararea prejudiciului, este necesară intervenţia instanţelor judecătoreşti, ca urmare a promovării unei acţiuni judiciare prin care să se stabilească atât existenţa culpei administratorului, cât şi prejudiciul adus societăţii.
Modalităţile în care un manager al unei societăţi comerciale se poate proteja împotriva unor circumstanţe care i-ar putea angaja răspunderea, ar trebui să înceapă de la prevederile contractului încheiat cu societatea. Prevederile contractuale ar trebui să fie în primul rând clare, pentru a nu lăsa loc eventualelor interpretări şi suficient de detaliate, accentuând mai ales în punctele-cheie (i.e atribuţii, eventuale limitări ale mandatului, criterii de performanţă, mecanisme de bonificaţie etc.).
Ceea ce, în principiu, nu se poate conveni în cuprinsul contractului de management, este exonerarea de răspundere a managerului. Aşa cum am precizat şi anterior, natura legală a răspunderii managerului administratorului face ca părţile să nu poată conveni prin acordul lor că această răspundere nu există.
De exemplu, pentru situaţia în care societatea ar înregistra pierderi sau prejudicii, eventual urmate de intrarea în procedura insolvenţei sau a falimentului, ca urmare a unui management defectuos, răspunderea managerului poate fi atrasă fie în baza contractului (răspundere contractuală), fie în baza Legii Societăţilor Comerciale şi/sau a art. 138 din legea 85/2006, în cazul în care persoana avea şi calitatea de administrator al societăţii respective.
Îndeplinirea cât mai precisă a prevederilor actului constitutiv şi ale hotărârilor adunării generale, ţinerea unor evidenţe cât mai clare în ceea ce priveşte activitatea societăţii, exercitarea controlului asupra personalului, în special în cazul în care anumite atribuţii au fost delegate către aceştia – sunt tot atâtea măsuri de protecţie din sfera conduitei managerului care pot fi avute în vedere.