Amenzi de 3.000 de lei pentru angajatori
„În toate cazurile de încetare a contractului individual de muncă se întocmeşte, de către angajator, o notă de lichidare în dublu exemplar. Angajatorul este obligat să elibereze şi să comunice angajatului nota de lichidare cu trei zile lucrătoare înainte de data încetării contractului individual de muncă”, potrivit proiectului de lege citat de Mediafax.
Proiectul prevedea inițial ca ”în termen de 3 zile calendaristice de la data încetării contractului individual de muncă, angajatorul este obligat să elibereze angajatului, spre luare la cunoștință, nota de lichidare”. De asemenea, proiectul stabilea că ”în situația persoanelor care au mai fost încadrate în muncă, în termen de 30 zile calendaristice de la încheierea contractului individual de muncă, angajatul este obligat să depună la angajator nota de lichidare eliberată de angajatorul de la locul de muncă anterior”.
Obligativitatea eliberării notei în 3 zile calendaristice a fost păstrată, fiind însă eliminată cea de-a doua prevedere, cu includerea unor detalii legate de ce anume trebuie să conțină nota de lichidare.
După art. 55 se introduce un nou articol, art. 551:
“(1) În termen de 3 zile calendaristice de la data încetării contractului individual de muncă, angajatorul este obligat să elibereze angajatului spre luare la cunoștință nota de lichidare.
(2) Angajatorul va menționa în nota de lichidare numele și adresa creditorului, natura debitului, suma datorată la data emiterii notei de lichidare, natura, numărul, data și emitentul titlului executor, precum și informații despre durata concediilor de odihnă, medicale, fără plată și calificativele profesionale obținute.”
După art. 28 se introduce un nou articol, art. 281:
“În situația persoanelor care au mai fost încadrate în muncă, în termen de 30 de zile calendaristice de la încheierea contractului individual de muncă, angajatul este obligat să depună la angajator nota de lichidare eliberată de angajatorul de la locul de muncă anterior, conform prevederilor art. 551.”
Nerespectarea acestui ultim articol va atrage răspunderea disciplinară a angajatului, iar nerespectarea, din partea angajatorului, a noilor obligații, va putea fi sancționată cu amendă de la 1.500 lei la 3.000 lei, conform proiectului.
Nota de lichidare va fi semnată de angajator și angajat, dacă sunt de acord cu conținutul acesteia. În caz de divergență, cele două părți se vor putea adresa unui mediator. Nota va fi întocmită în două exemplare, iar în caz de pierdere sau de distrugere a documentului, unitatea emitentă – la cererea anagajatului în cauză sau a noului angajator – este obligată să elibereze o copie.
„În situaţia încetării contractului individual de muncă nu există o bază legală pentru eliberarea de către angajator a notei de lichidare către angajat. Cu toate acestea, în practică se utilizează acest document dar cu caracter ocazional, de la caz la caz, ceea ce lasă loc deciziilor arbitrare în domeniul raporturilor de muncă. Pentru eliminarea abuzurilor şi pentru a proteja interesele angajaţilor se impune reglementarea răspunderii contravenţionale a angajatorilor în cazul neeliberării notei de lichidare. Pentru a proteja interesele angajatorilor neexecutarea obligaţiei de a depune de către angajat la noul angajator a notei de lichidare de la vechiul angajator va atrage răspunderea disciplinară a angajatului”, se arată în expunerea de motive a propunerii legislative iniţiate de un grup de parlamentari PMP.
Proiectul legislativ este în dezbatere publică la Senat, prima cameră sesizată, iar după avizele Consiliului Legislativ și al Guvernului, va intra la vot.