WOMANITY – Leadershipul viitorului (I)
Valorile care se conturează ca fiind foarte puternice și salvatoare sunt solidaritatea, concretizată în nevoia tot mai mare de a socializa, de a se agrega în organizații, asociații care să le promoveze, să le reprezinte drepturile, nevoile, care să le facă vocile auzite.
Conform datelor puse la dispoziție de Asociația Națională a Antreprenorilor (ANAA), în România, 99,7% dintre companii fac parte din categoria întreprinderilor mici și mijlocii, contribuie cu aproximativ 60% din produsul intern brut şi angajează 60% din forţa de muncă. Având în vedere aceste ponderi, este destul de greu să tragi o linie simplă și să judeci după un criteriu numeric și nu după rezultate.
Professional Women’s Network Romania (PWN) e o asociație dedicată dezvoltării leadershipului feminin în toate formele sale – poziții de management în companii și în Consilii de Administrație & antreprenoriat. „În cazul nostru, nu vorbim despre o organizație dedicată exclusiv antreprenoriatului feminin”, susține Virginia Oțel (foto), președinta Professional Women’s Network Romania (PWNR). „Cred că traversăm o perioadă istorică pentru evoluția femeilor, la nivel mondial. Vorbim tot mai mult despre nevoia de echilibru și diversitate de gen, pornind de la argumente pragmatice, cifre şi rezultate verificate. Statisticile din România arată un mediu antreprenorial dominat încă de bărbați. Însă interesul femeilor de a începe o afacere este în creștere – vedem și noi asta, la nivelul asociației. Chiar dacă ponderea membrelor cu poziții de management în companii este mai mare (55%), numărul antreprenoarelor și al doamnelor care își pregătesc exitul din viața de corporație pentru a începe pe cont propriu este în creștere. În aceste condiţii, sunt bine-venite cât mai multe iniţiative de încurajare a spiritului antreprenorial, atâta timp cât promisiunea acestor asociații este una de calitate”, accentuează Virginia Oțel. „Misiunea declarată a PWN la nivel mondial e să încurajăm ascensiunea profesională a femeilor, fiindcă leadershipul echilibrat de gen face o societate mai puternică şi mai sustenabilă din punct de vedere economic.”
Osnat Peled (foto), președinta și fondatoarea Business Women Forum Romania (BWFR), susține că niciodată nu sunt prea multe. „Când vine vorba despre învățare și despre crearea unei rețele de femei de afaceri de succes, ce pot colabora împreună, există întotdeauna loc. Dacă luăm în considerare dimensiunea acestei țări, e normal să existe mai multe entități care să servească nevoia femeilor de a se angaja în astfel de activități”, confirmă Osnat Peled.
Mihaela Rus (foto), președinta Asociației Femeilor de Afaceri din Cluj, susține că e un fenomen firesc, fiindcă femeile în business devin o forță tot mai vizibilă în România. Ele se fac remarcate în ultimii ani și în start-up-uri, în inițiative sau domenii mai tehnice, care țintesc performanța. Nu cred că sunt prea multe asociații dedicate antreprenoriatului feminin, fiind atât de diverse domeniile și punctele de interes. Important e să colaborăm, să contribuim la schimbarea comunităților în care trăim”, este invitația Mihaelei Rus la solidaritate.
Bianca Tudor (foto), fondatoarea Elite Business Women, salută această preocupare pentru antreprenoriatul feminin, în condițiile în care o treime din afacerile românești sunt de gen feminin. „Provocarea majoră e ca aceste asociații să colaboreze la modul real, constructiv și cu rezultate”, subliniază Bianca Tudor.
În opinia Cristinei Chiriac (foto), importanța ONG-urilor sau a patronatelor care militează pentru promovarea și susținerea antreprenoriatului feminin e dată de calitate versus rezultate.
Mihaela Rus invocă cifrele. „Statistic, femeile reprezintă 37% dintre acționarii sau asociații persoanelor juridice active, la nivel național (cf. ONRC decembrie 2017). A crescut cu un procent în cinci ani. Deci, mai avem de muncă până la a ajunge la un raport egal cu numărul bărbaților care activează în business ca antreprenori. Când suntem împreună, în asociații, tocmai asta realizăm – dăm un exemplu, se poate, suntem puternice și reușim să conducem businessuri la fel de bine sau chiar mai bine decât unii bărbați. Modelul de cultură organizațională în care femeile conduc va fi apoi un exemplu în familiile lor, în cercul de prieteni. Așa construim încrederea. Sunt studii care arată că frica de eșec, înainte de a porni un business, e mult mai mare la femei decât în rândul bărbaților, iar prejudecățile împotriva femeilor-lider provin și din partea femeilor. Femeile nu cred în alte femei. Asta încercăm să schimbăm, ca percepție, prin astfel de proiecte precum Asociația Femeilor de Afaceri”, explică Mihaela Rus.
MODELE DE INSPIRAȚIE ÎN ASOCIERE
Modelele de asociere dedicate antreprenoriatului feminin vin din experiențele internaționale, așa cum a fost cazul lui Osnat Peled, care a făcut parte dintr-o comunitate similară semi-guvernamentală în Israel. „Când am venit în România, am căutat o comunitate asemănatoare, însă nu am găsit. Experiența din Israel m-a inspirat să fondez o comunitate asemănătoare, cu un model de afacere similar. Principalul obiectiv e de a oferi educație antreprenorială pentru proprietarii de companii și pentru managerii din România”. În ceea ce privește PWN România, o asociație relativ tânară, înfiinţată spre sfârșitul lui 2011, aceasta a apărut când mediul de afaceri și economia românească traversau o perioadă de creștere. Totodată, se conturaseră multe profile de femei antreprenor de succes, adevărate modele pentru generaţiile tinere. „Membrele noastre fondatoare au înţeles oportunitatea momentului și au depus o aplicație la asociația globală PWN, pentru înființarea unei organizaţii la Bucureşti. Un an mai târziu, întreaga lume avea să primească din plin o criză economică şi financiară fără precedent. Pentru membrele PWN România de la acel moment, comunitatea s-a dovedit un punct foarte bun de sprijin și educare într-o perioadă nefastă pentru business”, povestește Virginia Oțel.
Ideea de a construi o asociație dedicată antreprenoriatului feminin a fost pentru Bianca Tudor (foto) – fondatoare și președintă a ELITE Business Womentrecerea de la o mentalitate de tip „eu”, la una de tip „noi”. „Am construit EBW prin campania internațională «Ele au reușit», un exemplu că există modele autentice de femei antreprenor care pot forma o comunitate unită și pot pune bazele unei culturi antreprenoriale în România”, explică Bianca Tudor.
Cristina Chiriac (foto) – Ambasadoare a Antreprenoriatului feminin românesc, fondatoarea Federației Patronatelor susține că la baza Asociației ANAA se află nevoile primare ale unui antreprenor de a fi corect. „Timp de cinci ani am încercat să construim o punte între mediul antreprenorial și decidenți, ceea ce e destul de dificil. Ducem lipsă de o reprezentativitate unitară la nivel național și chiar european și așa am început un nou proiect: Federația Patronală a Femeilor Antreprenor”, explică Cristina Chiriac.
FEMEILE DORESC SĂ FACĂ PARTE DINTR-O COMUNITATE
Principalul motiv pentru care antreprenoarele aderă la asociații de profil e „dorința de dezvoltare personală și profesională”, spune Osnat Peled. „Femeile doresc să facă parte dintr-o comunitate, să simtă și să observe că nu sunt singure, să găsească inspirație din partea altor manageri, să facă networking și să obțină acces la lead-uri și la colaborări de afaceri”, susține fondatoarea BWFR.
Virginia Oțel, președinta PWNR, consideră că motivul e nevoia de informare, educare şi sprijin, atât la nivel local, în comunitățile în care cresc profesional sau fac afaceri, cât și la nivel macro, prin accesul la organizații care le pot oferi know how și thought leadership, precum și oportunităţi de business pe plan naţional şi dincolo de graniţe. „E, cum spuneam, o chestiune de calitate, nu de cantitate. Am încredere că, în timp, femeile însele vor ști să aleagă între acele asociaţii care răspund nevoilor lor şi care le confirmă aşteptările”, atrage atenția Virginia Oțel. Președinta PWNR evidențiază unul dintre criteriile de aderare esențial, care ține de senioritate – fiecare candidată trebuie să aibă cel puţin cinci ani de experienţă de management sau în antreprenoriat. La fel de importantă este recomandarea din partea unei membre existente. „Prin aceste condiţii, validăm şi menţinem calitatea comunităţii, ceea ce reprezintă – cred eu – principala valoare pe care o oferim membrelor și potențialelor membre. Dincolo de soliditatea relaţiilor de prietenie şi de business care se construiesc aici, doamnele care ni se alătură au ajuns în acel punct de maturitate în care simt că pot da ceva înapoi comunității. De aceea, le încurajăm încă de la început să se implice activ în activitatea asociaţiei, prin cei trei piloni Mentorat, Femei în Consilii de Administrație (Women on Boards) și Antreprenoriat. Astfel, o parte importantă din comunitate se implică în programele pe care le desfășurăm sub aceste trei direcții – fie împărtășind din propria lor experiență prin organizarea de seminarii și workshopuri pe teme practice, fie la nivel organizațional”, explică Virginia Oțel.
Bianca Tudor invocă o altă explicație: „Femeia-antreprenor arată fundamental diferit față de cea din generațiile anterioare. Am observat cu încântare că femeile din comunitatea ELITE sunt revoluționare! Pentru că nu construim doar pentru noi, ci și pentru comunitate”, demonstrează inițiatoarea comunității EBW.
Mihaela Rus crede că încrederea e principalul motiv pentru care antreprenoarele vin către o asociație. „La A.F.A., au văzut rezultatele campaniilor noastre, fiindcă ne promovăm prin fapte, nu vorbe. Am reușit să le inspirăm, ne-am ținut promisiunile. Asta mă caracterizează ca om și ca antreprenor și am respectat aceleași principii și în asociație”. (Va urma)
Articol preluat din numărul 245/martie 2018 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.