Un lider bun face ceea ce ar face un om bun
„Liderii sunt cei care se avântă primii în necunoscut. Ei se năpustesc spre pericol. Ei își lasă la o parte propriile interese pentru a ne proteja sau pentru a ne duce spre viitor. (..) Iar atunci când suntem siguri că ei vor avea grijă de noi, vom mărșălui în urma lor și vom munci neobosiți pentru a le împlini viziunea și ne vom numi cu mândrie adepții lor”. Acesta este, poate, cel mai cunoscut citat din cartea lui Simon Sinek, „Liderii mănâncă ultimii. De ce unele echipe lucrează bine împreună, iar altele nu”, unul pe care l-am auzit deseori în dezbaterile legate de leadership. Este însă, și citatul care descrie cel mai bine esența temei pe care v-am propus-o în ediția de față, arta de a fi lider de acasă. O ipostază în care toți liderii au ajuns aproape peste noapte și pe care au fost nevoiți să o perfecționeze din mers.
Despre ce înseamnă, de fapt, să fii un lider bun, care au fost cele mai mari provocări în conducerea echipelor la distanță, cele mai dificile decizii de luat, dar și valori de păstrat am stat de vorbă cu Delia Rotaru,VP People & Organisation eMAG.
Ce a însemnat, concret, pentru tine, în acest ultim an, „Îmi pasă de tine!”?
A fost, într-adevăr, un an în care grija față de noi înșine și față de ceilalți a contat mai presus de orice. Când trecem prin perioade dificile, ca indivizi sau, în cazul acesta, ca societate, atunci devine mai important decât oricând să fii acolo pentru celălalt și să îi oferi sprijinul de care are nevoie.
Ca lider, care crezi că este „lucrul” cel mai de preț pe care l-ai oferit oamenilor tăi?
Orice lider trebuie să fie, în primul rând, un om în relație cu alți oameni. Cred că, dacă înainte de orice relație de autoritate sau profesională, există o relație de respect și apropiere cu cei cu care lucrezi, atunci nu mai există nici momente în care te întrebi „oare ce face un bun lider în acest caz?”. Pentru că un lider bun face ceea ce ar face un om bun. Și sper că uneori reușesc să fac asta cu oamenii cu care lucrez, chiar dacă nu îmi iese mereu, pentru că, nu-i așa, suntem oameni, deci nu suntem perfecți.
Ce măsuri/decizii efective ai luat pentru a te îngriji de sănătatea lor fizică?
Pentru noi ca organizație asta a însemnat, în primul rând, să punem sănătatea oamenilor noștri pe primul loc, și am făcut asta foarte rapid prin a ne muta în work from home încă de pe 16 martie 2020, cu toți cei aproape 3.000 de colegi care lucrau în birourile noastre. Am luat această decizie neștiind cum vor evolua lucrurile, pentru că până în acel moment noi nu mai lucraserăm de acasă. Am avut încredere în echipa noastră, știam că avem o cultură puternică și am mizat pe faptul că schimbarea e în ADN-ul nostru, deci vom face față cu brio și acestui moment. În același timp, a însemnat și să ne asigurăm că toți colegii din logistică și magazine au asigurat un mediu care să nu îi expună niciunui pericol și, mai ales, că cei vulnerabili au opțiunea de a primi tot sprijinul nostru, dar rămânând protejați acasă. Astfel, colegii care aveau afecțiuni care le-ar fi pus viața în pericol în caz de infectare cu noul coronavirus au putut să stea acasă, dar au primit salariul întreg.
Comunitatea online în care brusc ne-am transformat cu toții, din cauza lucrului la distanță, a avut un beneficiu neașteptat în faptul că uneori ne simțeam mai aproape ca niciodată. Dar mentală și emoțională?
Constant ne-am întrebat cum se simt colegii noștri și cum am putea să le arătăm că trecem împreună prin perioada asta dificilă. Noi încurajăm foarte mult feedback-ul la nivel de organizație și pe tot parcursul anului trecut am depus eforturi pentru a afla detalii despre starea colegilor. Am trimis survey-uri prin care am vrut să aflăm ce merge și ce nu merge din punctul lor de vedere, am organizat focus groupuri și ne-am concentrat pe programele de dezvoltare disponibile în cadrul companiei noastre.
Dacă ai avea la dispoziție trei cuvinte prin care să exprimi răspunsul oamenilor tăi la aceste măsuri/decizii, care ar fi acelea?
Ușurare, entuziasm și încredere.
Care e „lucrul” cel mai de preț pe care l-ai primit, în acest ultim an, din partea oamenilor tăi, a organizației tale?
Comunitatea online în care brusc ne-am transformat cu toții, din cauza lucrului la distanță, a avut un beneficiu neașteptat în faptul că uneori ne simțeam mai aproape ca niciodată. Tocmai din teama de a nu ne deconecta unii de ceilalți, cred că toți am făcut eforturi mai mari să rămânem conectați, am început sa vorbim mai des, să comunicăm intern pe mai multe medii și în mai multe formate, să păstrăm partea informală a relațiilor noastre profesionale. Simt că am primit mai multă conexiune și colaborare decât înainte de pandemie.
Cum ai reușit, în acest an atât de dificil, să-ți ții oamenii implicați, angajați, motivați, dedicați businessului?
Toți ne-am simțit mai aproape, deși eram mai departe și cred că e meritul fiecăruia dintre noi că s-a întâmplat asta. Am făcut și multe proiecte care să ne ajute să rămânem conectați și motivați, să știm ce se întâmplă în restul organizației. Așa au apărut inițiative noi care în timp au devenit tradiție. De când a început pandemia, eu trimit un mail în fiecare luni către toți colegii noștri. Le mai dau vești din business, ne bucurăm împreună de unele reușite sau premii obținute, le transmit ce urmează să se întâmple în săptămâna respectivă sau le mai actualizez stadiul proiectelor macro asumate la nivel de organizație. Ce mă bucură este feedbackul oamenilor, care îmi răspund constant și recunosc că mesajele mele îi ajută.
Tot din pandemie am început să trimitem mai des newslettere interne, pentru că eram conștienți că oamenii nu se mai întâlnesc informal și e mai greu ca echipele să fie conectate unele cu celelalte. Ne-am dorit să le dăm colegilor cât mai multe informații, să le povestim lucruri interesante și proiectele la care lucrăm pentru a ne menține cultura vie și a recrea, atât cât e posibil, atmosfera de la birou. De asemenea, tot din luna martie a anului trecut, organizăm live-uri interne în care avem invitați reprezentanți din senior management, pe care le transmitem pe Teams. Am vrut, pe de o parte, să avem un cadru în care să explicăm planurile noastre, dar și să le dăm noilor colegi șansa să cunoască alți oameni, din echipe poate complet diferite de cele din care ei fac parte.
Care sunt valorile și principiile care v-au ușurat misiunea de-a rămâne și performa împreună?
Chiar în martie anul acesta am lansat o serie de principii care ne caracterizează. Ce mi se pare important de precizat este că ele nu au fost scrise de cineva anume, ci au reieșit din focus group-uri pe care le-am organizat cu reprezentanți ai unor echipe diferite, în care am vrut să aflăm exact asta: cum suntem noi la eMAG și ce ne caracterizează? Pe scurt, am aflat că înțelegem clientul, gândim ca un antreprenor de succes, luăm decizii bazate pe date, analizăm impactul proiectelor noastre, acționăm responsabil, ne susținem reciproc și creștem odată cu business-ul. Nu de puține ori, am auzit de la colegi nou veniți că sunt uimiți de oportunitățile de învățare pe care le au la dispoziție și că e un mediu în care oamenii se ajută mult între ei. Mă bucur de fiecare dată când aud asta și cred că, pe termen lung, oamenii aleg să rămână în companii în care simt că au impact, se simt apreciați și lucrează într-o atmosferă cât mai plăcută.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 272
Pentru abonare, click aici