Tu asculti de cineva?
„Daca doriti sa aveti succes si impact pozitiv in organizatie, trebuie sa invatati sa va intelegeti cu oamenii“ – ii sfatuieste Maxwell, pe managerii si antreprenorii romani.
Capacitatea de a-i intelege pe cei din jur are un impact covarsitor asupra abilitatii de a comunica. Oamenii isi doresc sa fie ascultati, respectati si intelesi. Din clipa in care intelegem felul in care simt, gandesc, reactioneaza – ce ii inspira si ce ii motiveaza –, atunci ii putem influenta. In momentul in care ii vom trata ca si cum ar fi cele mai importante persoane din lume si le vom comunica acest lucru, vom avea parte si de atentia lor. „Din momentul in care stiu ca va pasa de ei, oamenii isi vor schimba atitudinea. Nimanui nu-i pasa cate stiti pana cand e convins ca va pasa.“ – atentioneaza speaker-ul.
Oamenii au nevoie de incurajare. Aceasta ii ajuta sa se ridice cand sunt doborati si ii stimuleaza cand sunt descurajati. Pentru a-i incuraja, e nevoie sa avem incredere in ei. Cand un lider a reusit sa stabileasca o legatura cu cei cu care lucreaza, acest lucru se vede in modul de functionare al organizatiei. Angajatii lui sunt puternic manati de loialitate si de etica; viziunea liderului devine aspiratia oamenilor, iar impactul lui este incredibil.
De regula insa, suntem atat de absorbiti de propria persoana incat uitam sa ne ascultam semenii. Un lider de succes va intelege insa valoarea exceptionala a statutului de bun ascultator, pentru ca talentul de a asculta cu atentie constituie fundamentul pe care se cladesc cele mai puternice relatii. Doar devenind buni ascultatori, putem dezvolta relatii mai puternice si mai complexe si vom putea veni in intampinarea nevoilor sau dorintelor celorlalti. Din pacate, in viata de zi cu zi, cu cat capatam mai multa autoritate, cu atat nu mai suntem dispusi sa ascultam de nimeni.
Maxwell ne avertizeaza ca, pe masura ce ne indepartam de prima linie a frontului, depindem de informatiile provenite de la cei ramasi acolo. Doar perfectionandu-ne talentul de a asculta, le vom obtine si vom putea castiga batalii in piata. Chiar daca cei aflati in fruntea unei companii nu sunt obligati sa-i mai asculte pe subordonatii lor, Maxwell ne recomanda sa invatam sa stapanim cat mai bine arta de a asculta. De altfel, pe masura ce ne bucuram de tot mai mult succes, nu trebuie sa pierdem obisnuinta de a invata si de a ne perfectiona – acesta este necesar sa ramana un proces continuu.
Vrei schimbare? Incepe cu tine!
Cei care vor sa conteze ca lideri ar trebui sa fie capabili sa se coordoneze pe ei insisi. De altfel, cea mai mare dintre provocarile cu care se confrunta un conducator este aceea de a se determina pe sine sa faca ce este corect, sa fie mai bun, sa faca ce trebuie. Doar asa poate avea succes in a-i coordona pe ceilalti. De multe ori, contextul in care liderii trebuie sa conduca este unul dificil. Dar liderii de succes tocmai asa ies in evidenta. Ei fac lucrurile sa se intample, sa se miste bine, si pentru ei, si pentru altii.
Celor care se plang de subordonatii lor, spunand ca „nu sunt destul de pregatiti sa imbratiseze schimbarea“, Maxwell le da urmatoarea replica: „E datoria voastra sa va pregatiti oamenii! Un conducator care nu se poate pregati pe el insusi nu-i poate pregati nici pe ceilalti. Deci nu e un adevarat lider.“
In perioade tulburi din punct de vedere economic, cum sunt acestea, se formeaza companiile si liderii puternici. „Acest context ofera posibilitatea oamenilor exceptionali sa iasa in evidenta, pentru ca acestia iau atitudine in momentul in care ceilalti nu reusesc sa faca nimic.“ Asa se intampla din totdeauna in intreaga lume. Dovada, chiar si acum, multe companii o duc foarte bine, in ciuda unui mediu economic ostil.
Pentru oricine se intreaba cum arata un lider politic in carne si oase, Maxwell ne trimite cu gandul la Nelson Mandela, un model extrem de autentic. Steve Jobs, Bill Gates, Warren Buffet sunt exemple la fel de bune din mediul de business.
Ca sa le semene, liderii viitorului trebuie sa-si antreneze curajul, sa invete sa ia decizii, sa asculte, sa dobandeasca calitati de relationare, sa comunice si sa se conecteze la ceilalti.
John Maxwell spune ca daca reusiti sa va perfectionati oamenii din organizatie instruindu-i in arta de a conduce, atunci veti obtine si rezultatele financiare dorite. Daca le veti largi orizontul si ii veti impulsiona mereu, va vor fi recunoscatori pentru faptul ca le sunteti lider. Lucrurile marete se intampla ca urmare a uniunii tuturor calitatilor si a talentelor unei echipe: competenta, har si experienta – toate acestea conjugate propulseaza echipa spre urmatorul nivel. „Nimic nu este mai valoros“ – spune Maxwell – „si mai satisfacator, decat arta de a conferi valoare semenilor nostri.“ Iar cand ii ridicam pe cei din jur la un alt nivel, trecem si noi automat la un nivel superior.
Este important de retinut ca oamenii nu vor deveni niciodata discipolii unui lider care nu are incredere in fortele proprii. Ei vor fi intotdeauna atrasi de indivizi care inspira, prin intreaga lor fiinta, incredere absoluta!
In cadrul seminarului din luna martie desfasurat la Bucuresti sub titlul „How to Be a Real Success“, Maxwell a prezentat principiile esentiale de leadership in patru domenii-cheie: relationare, echipa, atitudine si leadership. El a dezvoltat fiecare componenta a paradigmei „R.e.a.l. leadership“ trecand in revista cateva dintre principiile esentiale care ne ajuta sa ridicam practica leadership-ului la un nivel superior.
„Toate cele 21 de legi ale leadership-ului sunt importante si functioneaza la fel de bine. Ele sunt interdependente, de aceea nu le ierarhizez in nici un fel.“
„Liderii viitorului trebuie sa-si antreneze curajul, sa invete sa ia decizii, sa asculte, sa dobandeasca calitati de relationare, sa comunice si sa se conecteze la ceilalti.“
„Leadership-ul nu are gen. Daca sunt mai multi lideri barbati decat femei, acest lucru se intampla pentru ca barbatii au un mic avans istoric.“