„Suntem mai agili, mai determinați să facem față provocărilor și mai inventivi în rezolvarea problemelor”
Orice situație de criză schimbă modul de gândire și modul de lucru în cadrul unei organizații. Compania Nestlé însă, a preferat să vadă partea bună din toată această perioadă incertă, astfel că a reușit să se adapteze extrem de rapid la noua realitate. Astăzi, echipa se consideră una mult mai unită, mult mai solidară cu partenerii și comunitatea, iar oamenii ei mult mai pregătiți pentru a face față oricăror provocări. Despre cum a remodelat pandemia organizația Nestlé și cum se vede din interiorul acestei companii viitorul muncii, am stat de vorbă cu Irina Siminenco, Corporate Affairs Manager, invitata noastă în suita de interviuri realizate în această ediție sub tema umbrelă „A new challenge! The next age of work”.
***
Care credeți că vor fi cele mai importante lucruri ce se vor schimba în compania dvs. odată ce vor fi ridicate toate restricțiile sanitare și situația epidemiologică va permite întoarcerea la birou?
Realitatea din ultimele 18 luni ne-a demonstrat că oamenii sunt extrem de adaptabili, mai adaptabili decât ne așteptam noi să fie, de la angajații seniori, cu vechime de peste 25 de ani în companie, până la angajații nou-veniți. Chiar și după ce se vor ridica restricțiile, noi vom continua să ne preocupăm pentru siguranța și sănătatea colegilor noștri, așa cum facem de 25 de ani de când operăm în România. Grija pentru angajați face parte din cultura noastră organizațională, alături de respectul pentru angajați, pentru parteneri, pentru comunitate și pentru mediu. Activăm într-un domeniu crucial în momente de criză și avem un portofoliu divers de produse pentru toate categoriile de vârstă, atât pentru oameni, cât și pentru animalele de companie, ceea ce ne-a ajutat să ne menținem în atenția clienților noștri și să fim prezenți în coșul lor de cumpărături zilnice.
În alegerea noului regim de lucru, care vor fi cele mai importante criterii de care veți ține cont?
Cele mai importante criterii de care vom ține cont în alegere noului regim de lucru pe care îl vom implementa în curând vor fi siguranța și sănătatea angajaților noștri. Dorim ca ei să vină liniștiți și relaxați la birou, vor găsi un loc în totalitate renovat, cu spații aerisite și cu mobilier ergonomic, cu locuri de relaxare și o bucătărie dotată pentru a se simți ca în confortul propriei case. De asemenea, ținem cont de echilibrul dintre profesional și personal și oferim deja un program flexibil colegilor, tocmai pentru a se putea ocupa și de familie în noua realitate. Ne lipsesc pauzele de cafea și activitățile de voluntariat la care mergeam cu colegii, dar vom încerca în viitor să organizăm în siguranță ieșiri în grupuri mai mici, pentru că sunt mulți colegi care doresc să continue activitățile de ecologizare și de plantare de copaci cu care erau obișnuiți.
Până unde veți lăsa libertate de alegere angajaților, în ceea ce privește forma de muncă
Colegii s-au familiarizat foarte repede cu noul stil de muncă și au posibilitatea de a lucra de acasă sau de a veni la birou dacă este nevoie. Avem siguranța că lucrurile vor merge la fel de bine cum au decurs și până acum. Nu ne facem niciun fel de probleme, suntem o organizație flexibilă, deschisă către nou, iar acest mod de lucru hibrid, de acasă și de la birou nu constituie o provocare pentru liderii de echipă. Importantă este îndeplinirea sarcinilor zilnice și menținerea unei stări optime de sănătate mentală și fizică pentru a putea traversa această criză mondială generată de pandemie.
Modelul de lucru hibrid și-a arătat deja rezultatele și ne așteptăm să îl includem pe termen lung în modul în care ne desfășurăm activitatea. Desigur, ajută și faptul că suntem deja deprinși cu lucrul în echipe transdisciplinare și transregionale, pentru că avem deja proiecte cu colegi din alte țări din piața noastră, cu care ne vedeam în conferințe online și înainte de pandemie.
Ce vă dă siguranța că veți depăși acest moment la fel de bine ca pe cel din martie 2020
Avem certitudinea că vom depăși cu bine această perioadă pentru că am reușit să ne acomodăm rapid la noul stil de lucru de acasă încă din februarie 2020, am continuat toate proiectele pe care le aveam în plan în 2020 și anul acesta am început în forță cu noi lansări, avem aniversarea de 25 de ani și nu vrem să ne dezamăgim consumatorii, partenerii și angajații.
Spre exemplu, chiar în acestă perioadă am derulat două proiecte importante pentru noi: unul în parteneriat cu Junior Achievement și altul la nivel regional, Summer’s Cool. În această primăvară, Junior Achievement România, în parteneriat cu Nestlé România, a desfășurat programul de dezvoltare profesională „Succesul tău profesional”. În cadrul acestui proiect, cei doi parteneri derulează o serie de activități de tip learning by doing și creează contexte educaționale ce permit elevilor de liceu să dobândească o viziune mai clară asupra viitoarei profesii și asupra pașilor pe care este recomandat să-i parcurgă pentru a-și contura viitoarea carieră profesională.
În perioada 5-13 mai, voluntarii Nestlé s-au întâlnit virtual cu peste 1.200 de elevi din 31 de județe. Temele abordate în webinarii au fost: „O carieră în domeniul resurselor umane”, „Ce presupune o carieră în marketing?”, „Always show up and be a team player!”, „Ce presupune un parcurs profesional în domeniul vânzărilor”. Acestea au avut rolul de a contribui la dezvoltarea cunoștințelor elevilor și la exersarea abilităților de viață potrivite luării unor decizii informate pentru viitor. Aceste interacțiuni dedicate liceenilor au înlesnit întâlnirea virtuală cu profesioniști Nestlé, care au reușit să-și împlinească aspirațiile de carieră și care, în urmă cu câțiva ani, erau asemenea lor, la început de drum, cu multe planuri și visuri. La cele patru webinarii au fost voluntari patru colegi de-ai noștri: Elena-Adriana Boldea, Andra Daroiu, Livia Belu și Ionuț Constantinescu. Participanții la sesiuni au fost foarte activi, punând întrebări pertinente, arătând interes crescut față de dezvoltarea personală și având aspirații de carieră foarte diverse. Au fost alături de voluntarii Nestlé și profesorii îndrumători care sunt mentori valoroși pentru tânăra generație aflată la început de drum.
În perioada 5–23 iulie 2021, Nestlé România derulează a cincea ediție a Summer’s Cool, un proiect de dezvoltare adresat studenților și proaspăt absolvenților de facultate. Compania organizează Summer’s Cool cu scopul de a deschide noi oportunități de carieră în rândul tinerilor și de a se implica activ în educația acestora. Peste 700 de tineri din 4 țări au aplicat pentru unul dintre cele aproape 60 de locuri disponibile. Acești tineri vor fi primii înrolați și în YOUth eBusiness Academy, un program destinat creșterii abilităților digitale. Pe parcursul a trei săptămâni, participanții au ocazia să afle de la specialiști din domeniile Management de Proiect, Logistică, Financiar, Cercetare de Piață, Vânzări, Marketing, Digital, Relații Publice, E-Commerce, Nutriție și Leadership informații cheie în cadrul atelierelor organizate, să-și dezvolte abilitățile de leadership, comunicare, lucru în echipă, gândire critică, inteligență emoțională, să beneficieze de o experiență multiculturală, lucrând alături de studenți din alte țări și descoperind culturi și perspective noi, obținând cunoștințe practice prin finalizarea unui proiect de echipă și primind sprijin și mentorat din partea liderilor Nestlé. Acest proiect, alături de celelalte proiecte derulate sub inițiativa Nestlé Needs YOUth, vine să aducă o soluție la realitatea îngrijorătoare a șomajului din rândul tinerilor români cu vârste între 15 și 24 de ani, 17,3% conform Institutului Național de Statistică(1). Summer’s Cool este o inițiativă menită să completeze pregătirea teoretică oferită de școală, cu o pregătire practică, care să-i familiarizeze pe studenți cu cerințele și realitatea job-urilor din lumea de business. În plus, studenții ale căror rezultate au fost remarcate pe parcursul desfășurării workshop-urilor vor aprofunda cele învățate prin începerea unor stagii de internship. În cadrul acestei ediții, tinerii vor avea provocarea de a lucra în echipă și de a pregăti un studiu de caz pe tema sustenabilității. La finalul cursurilor de vară, toți participanții vor fi recompensați cu premii speciale.
În această primăvară, Nestlé a lansat și proiectul YOUth eBusiness Academy, în care vor fi înrolați toți participanții de la școala de vară. Participanții vor dobândi abilități digitale avansate și vor obține la final o certificare care atestă finalizarea cursului. O atenție deosebită va fi acordată acestui proiect în România și în întreaga regiune a Europei de Sud-Est, unde Comisia Europeană atrage atenția asupra ratei scăzute de digitalizare în rândul tinerilor.
Conform datelor Eurostat din 2019, puțin peste 50% din tinerii români aveau un nivel minim de cunoștințe și abilități în spațiul digital (2). Prin inițiativele virtuale adresate tinerilor, Nestlé și-a luat angajamentul să le ofere acestora experiențe de învățare diverse, inclusiv cursuri în spațiul digital, pentru a le permite tinerilor să câștige experiență.
Acum, privind în urmă, cum credeți că a remodelat această criză organizația dvs?
Orice situație de criză schimbă modul de gândire și modul de lucru în cadrul unei organizații. Noi considerăm că am devenit mai agili, mai determinați să facem față provocărilor și mai inventivi în rezolvarea unor probleme. O companie de talia noastră a reușit să se adapteze extrem de rapid la noua realitate, întâlnirile atât între colegi cât și cu partenerii au loc online și ne ajută să rezolvăm problema timpului. Training-urile și induction-ul pentru colegi se fac online și încercăm să integrăm colegii noi în echipă. Avem chiar și interni care sunt alături de noi timp de cinci luni și le arătăm cum funcționează o companie ca a noastră chiar și în perioadă de restricții. Grija pentru sănătatea și siguranța colegilor a fost tot timpul o preocupare, așa că toate măsurile suplimentare au venit natural și toată lumea le-a înțeles și le-a respectat.
Ce a câștigat, ce a pierdut organizația dvs în aceste ultime 18 luni?
Preferăm să vedem partea bună din această provocare și să considerăm că am reușit să arătăm tuturor că suntem o echipă solidară, că suntem o companie agilă și un business puternic. Am demonstrat că business-ul este și o forță a binelui fiind alături de comunitate, atât prin proiectele pe care le-am avut pentru partenerii din zona de HORECA, cât și prin donațiile făcute pentru cei din linia întâi și pentru grupurile vulnerabile afectate de pandemie.
–––––––––––––––––––––
(1) https://insse.ro/cms/sites/default/files/com_presa/com_pdf/somaj_2020r.pdf
(2) Do young people in the EU have digital skills? – Products Eurostat News – Eurostat (europa.eu)
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 273
Pentru abonare, click aici