Simona Titică, ambasadoarea Next Gen, în căutarea noii generaţii de lideri
Angajamentul ei nu este doar o căsuţă de bifat în fişa postului, vine din dorinţa profundă de a contribui la crearea unei lumi mai bune. Din Next Gen fac parte peste 100 de profesionişti care reprezintă cel puţin 60 de companii locale şi multinaţionale. Sunt lideri cu un puternic spirit de iniţiativă, curajoşi, puternici şi ambiţiosi.
„Apreciez schimbul de experienţe care se realizează în comunitatea Next Gen într-un mod natural, deschis şi constructiv. Practic, ne dorim să creăm un mediu cît mai relaxat si prietenos, în care liderii să împartaşească experienţele lor de viaţă şi profesionale şi să înveţe unii de la alţii. Pentru că în acest mod toţi se vor dezvolta, vor învăţa din experienţele celorlaţi, pentru că până la urmă ce mi se întâmplă mie astăzi nu înseamnă că nu i s-a mai întâmplat altcuiva. Dacă un membru doreşte să se implice într-un proiect nou, va avea posibilitatea să dezbată noua situatie în care se va afla cu restul membrilor, sub forma unui External Advisory Board. Acest mod de lucru presupune accesul la experienţele unor oameni cu înalt nivel de expertiză şi putere de decizie.”
„Eu cred că aceste experienţe vor consolida o comunitate de lideri care va avea puterea, pe termen mediu şi lung, să schimbe lucruri. Să schimbe mentalităţi, sisteme, să schimbe societatea aceasta pe de-a-ntregul”, explică Simona.
Comunitatea Next Gen este construită în jurul a trei valori de bază: Learn, Contribute and Have fun, cu uşoare valenţe de business. Valoarea comunităţii va fi consolidată prin forţa membrilor şi împreună vor influenţa schimbarea. Simona mai spune că succesul comunităţii, care a ajuns deja în al treilea an de funcţionare este faptul că în majoritatea organizatiilor, locale sau multinaţionale, există o mare preocupare pentru promovarea valorilor. Ea crede că fiecare companie ar trebui să se asigure, în procesul de recrutare a liderilor, că aceştia rezonează cu valorile organizaţiei şi tot ei le vor populariza printre colegi.
Trebuie să ştiţi că Simona are, la doar 37 de ani, o experienţă profesională foarte bogată. A început să lucreze încă din liceu, în vacanţa dintre clasa a XI-a şi a XII-a, când a făcut contabilitate primară. A fost foarte fericită, pentru că a reuşit să aibă bani să meargă la mare şi să îl ia şi pe fratele ei. În primul an de facultate s-a reangajat, pentru a face faţă cheltuielilor, la aceeaşi firmă la care lucrase şi în liceu. Spune că nu a ţinut pasul cu colegii ei la distracţie, dar că nu îi pare rău, pentru că la sfârşitul facultăţii avea deja experienţa necesară pentru job mai bine definit.
A obţinut o diplomă în Marketing, însă pe Simona au atras-o vânzările. A decis să participe la un proces de recrutare la Automobile Dacia în urma unei discuţii amuzante cu o bună prietenă care avea un interviu programat, însa nu mai era interesată. Nu a stat pe gânduri şi şi-a programat interviul în locul prietenei, iar dupa o zi întreagă de probe de selecţie a fost acceptată.
„Automobile Dacia a fost prima experienţă profesională relevantă pentru mine. Am învăţat să lucrez, să mă manifest în relaţia cu clienţii corporate. Pentru că am trecut prin două etape, iniţial am vândut uitilizatorilor finali şi apoi m-am ocupat de vânzarea către companii-cheie, clienţi ai Automobile Dacia şi ai Grupului Renault România. Şi a fost o şcoală bună, care mi-a şlefuit modul de prezentare, de negociere, am învăţat foarte multe”, îşi aminteşte Simona.
Parcursul profesional a continuat în cadrul a două companii care oferă servicii de leasing operaţional în domeniul automotive, o alta călătorie frumoasă, de neuitat. Toate experienţele trăite au lăsat loc de întrebări, iar Simona a căutat răspunsurile potrivite, şi-a evaluat propria persoană şi a înţeles nevoia de schimbare.
„Am început să mă întreb ce îmi doresc. Au fost mai multe etape: am început cu cine sunt eu şi ce mă defineşte cel mai bine? A urmat dorinţa de a acumula mai multe informaţii si am decis să mă înscriu la un program Executive MBA.” Simona s-a înscris la programul Executive MBA organizat de Asebuss în parteneriat cu Kennesaw State University din Atlanta. În cadrul acestui program a participat la o evaluare a trăsăturilor de personalitate, al cărei rezultat i-a oferit bună parte din răspunsurile cautate.
„O astfel de evaluare îţi oferă informatţii despre punctele forte şi abilităţi, cât şi despre tendinţele comportamentale care apar în condiţiile de stres şi pe care le manifeşti în mediul profesional. Dar cel mai important a fost faptul că am identificat motivaţiile şi valorile care indicau compatibilitatea mea cu mediul.
Eu am obţinut nişte răspunsuri extrem de relevante. Recomand liderilor să acceseze astfel de evaluări, răspunsul va fi întotdeauna la noi, în interior… Am înţeles ce valori am eu ca individ şi că trebuie să mă manifest într-o zonă în care valorile mele rezonează”, spune Simona Titică.
Simona are convingerea că nimic în viaţă nu este întâmplător, iar propunerea de a deveni ambasadorul Next Gen a fost cât se poate de firească. Cu atât mai mult cu cât cu cel mai des a primit aprecierea că relaţionează natural cu oamenii, un aspect foarte important care caracterizează comunitatea Next Gen.
„Iubesc oamenii, îmi place să relaţionez cu ei şi o fac într-un mod extrem de natural. Sunt dependentă de toate relaţiile pe care le stabilesc. Sunt oameni pe care i-am cunoscut în viaţa profesională cu foarte mulţi ani în urmă, despre care pot să spun sincer că îmi sunt prieteni. Am mai descoperit că cele mai importante ingrediente pentru orice relaţie, de orice natură, sunt încrederea şi respectul.”, adaugă Simona.
Asta o face pe Simona să transmită multă emoţie atunci când vorbeşte despre proiectul Next Gen, în care crede cu adevărat.
Programul dezvoltat de Next Gen facilitează dezvoltarea liderilor, prin discursurile şi subiectele pe care le abordează. Evenimentele au o frecvenţă lunară şi sunt organizate sub forma unor workshopuri, iar subiectele sunt aprofundate în cadrul discuţiilor din jurul meselor rotunde. Este o metoda prin care comunitatea se asigură că membrii de la masă se cunosc mai bine şi îşi împărtăşesc opiniile vis-a-vis de subiectul discutat, astfel ca fiecare membru să plece cu ceva nou învăţat. Anul acesta, pentru prima dată, au fost introduse în programul de evenimente și studiile de caz de la Harvard Business School.
Membrii Next Gen analizează decizii importante de business care pot fi reproduse în activitatea zilnică.
„Este interesant să vezi cum oameni care au formări şi experienţe diferite ajung la un moment dat să exprime păreri care converg fluent către decizii interesante, fiind deschişi să asculte şi să împrumute opinii de la membri cu o altă experienţă şi alt punct de vedere. Îşi lărgesc orizontul şi învaţă din experienţele, cunoştinţele şi poveştile celorlaţi. Şi, cel mai important, se generează angajament! Oamenii devin mândri de deciziile pe care le-au luat la un moment dat, care sunt validate de ceilalţi membri, se bucură că au soluţii pentru viitoarele situaţii în care se vor afla şi asta generează un soi de angajament care de asemenea este un combustibil bun pentru organizaţia pe care aceştia o reprezintă.”, ne mai spune ambasadoarea Next Gen.
„Recunosc că primesc energia de la fiica mea, cea care îmi oferă răspunsuri de o înţelepciune senină, dar totuşi atât de profundă. Ea este convinsă ca a venit pe lume să facă oamenii fericiţi şi că a fi fericit este cel mai important. Şi atunci am spus că dacă ea gândeşte aşa, eu trebuie să fac tot posibilul să fiu cel mai bun exemplu pentru copilul meu. Pentru mine asta este o preocupare majoră! Şi dacă ea a venit pe lume să facă oamenii fericiţi, asta îmi doresc să fac şi eu! Încerc să influenţez şi să schimb anumite lucruri, anumite direcţii, astfel încât oamenii să fie mai buni şi mai fericiţi”, concluzionează Simona.