Şi totuşi, măsurăm gradul de fericire al angajaţilor?
Cercetările organizaţionale continuă să arate că există o corelaţie directă între gradul de fericire al angajaţilor şi productivitatea lor. Important: oamenii au idei noi şi au mai mult randament nu doar în ziua în care fericirea atinge cote benefice, ci şi a doua zi. Un studiu Gallup realizat în S.U.A arată că există o legătură între starea afectivă a angajaţilor şi veniturile companiei, iar lipsa de angajament a salariaţilor duce la o scădere a productivităţii care, în bani, înseamnă mai mult de 300 miliarde de dolari anual.
Ce spun studiile din 2012?
Delivering Happiness at Work a publicat la finalul anului trecut un studiu realizat în peste 90 de ţări (aproximativ 11.000 de respondenţi) care arată că este cu 25% mai probabil să fii fericit la job dacă lucrezi într-o companie cu mai puţin de 100 de angajaţi, decât pentru un business de peste 1.000. Alte argumente care fac angajaţii fericiţi şi care reies din studiu:
- Joburile care implică îngrijirea altor persoane sunt practicate de oameni cu 75% mai fericiţi decât cele din alte domenii;
- Angajaţii cu abilităţi foarte dezvoltate tind să fie cu 50% mai fericiţi decât cei cu abilităţi… rudimentare;
- Cei care au atribuţii de supervizare sunt cu 27% mai fericiţi decât cei fără funcţii de conducere;
- Vârsta aduce înţelepciune, dar şi un nivel mai mare de fericire; angajaţii de peste 40 de ani sunt mai fericiţi la job decât colegii lor mai tineri.
James Key Lim, CEO al Delivering Happiness at Work a spus într-un discurs TED că, de la un nivel de business în sus, oamenii trebuie să aibă grijă de starea de bine a angajaţilor (well-being) deoarece este direct corelată cu inovaţia şi creativitatea.
Bancherii, profesioniştii IT şi cei din HR sunt printre cei mai nefericiţi angajaţi, potrivit studiului „Career Happiness Index 2012”, realizat de Cit&Guilds în Marea Britanie, pe un eşantion de peste 2.200 de angajaţi. Cei mai împăcaţi cu jobul lor suntgrădinarii, angajaţii din cabinetele de cosmetică şi înfrumuseţare, instalatorii, cercetătorii şi cei care lucrează în marketing şi PR. Cele mai importante cinci aspecte ale jobului identificate de angajaţii fericiţi sunt:
- Să relaţioneze bine cu ceilalţi colegi;
- Să simtă că fac ceva util;
- Să aibă control asupra activităţilor şi să poată să îşi gestioneze singuri încărcarea cu activităţi;
- Să facă ceva ce este provocator;
- Să poată să îşi folosească abilităţile în fiecare zi.
Alte variabile care îi fac fericiţi pe angajaţi care de altfel, au rămas mereu pe lista de întrebări a majorităţii studiilor sunt: mediul plăcut de lucru, existenţa unui echilibru între viaţa profesională şi cea personală, aprecierea muncii şi oportunităţile de dezvoltare şi învăţare.
Acelaşi studiu arată că freelancerii sunt mai fericiţi cu ceea ce fac decât cei angajaţi (85%).
Cum stau antreprenorii cu fericirea?
Young Entrepreneur Council a întrebat 15 antreprenori care sunt metodele pe care le folosesc pentru a avea angajaţi fericiţi. În primul rând lasă puţin din mâini frâiele controlului care îi caracterizează de obicei şi îi investesc cu încredere pe angajaţi. Este foarte important, de asemenea, să le pese (real şi nu doar la nivel declarativ) de problemele şi temerile angajaţilor. Uneori, un simplu „Ce faci?” va avea un răspuns mai amplu decât clasicul şi sterilul „Bine.”
Flexibilitatea funcţionează şi ea, mai ales în cadrul joburilor creative, astfel că antreprenorii chestionaţi recomandă ca fiecare angajat să fie lăsat să îşi găsească şi să îşi urmeze propriul ritm de muncă.
Antreprenorii cresc mici antreprenori. Sfatul lor este ca angajaţii să fie încurajaţi să se perceapă ca parteneri de business şi să se concentreze pe ce le place să facă. Mai mult, ei vor conştientiza că sunt parte dintr-un întreg, vor vedea că fiecare dintre ei este foarte important şi are un cuvânt de spus în dezvoltarea afacerii. Ei vor deveni intraprenori dacă sunt lăsaţi să lucreze în proiecte pe care le aleg, folosindu-şi abilităţile şi talentele pe care angajatorul nici nu le poate bănui.
Un alt secret dezvăluit de antreprenorii cu angajaţi fericiţi este promovarea pe criterii de performanţă şi acordarea premiilor potrivite pentru ei. Trebuie doar întrebaţi, iar ei vor şti mai bine decât angajatorul ce îşi doresc.
Angajaţii fericiţi socializează şi în afara biroului (mai ales dacă vorbim de companii mici), iar într-un mediu informal sunt mai deschişi să ofere un feedback sincer.
Şi nu în ultimul rând, antreprenorii din studiu recomandă ca şefii să aibă atitudinea pe care o aşteaptă de la cei pe care îi conduc.
Ce au în comun toate studiile?
Recompensele financiare nu se regăsesc în topul sfaturilor sau variabilelor care fac angajaţii fericiţi.
Pentru a avea astfel de angajaţi, motivaţi şi performanţi mai avem câteva recomandări:
- Feedback constructiv, nu negativ – vorba dulce mult aduce…
- Fair-play din partea şefilor când trebuie recunoscute meritele angajaților sau contribuţia lor;
- Coerenţa în regulile interne – plăcerea de a merge la muncă depinde de un mediu de lucru în care există aşteptări clare şi valori consistente;
- Laudele sunt ale şefilor… la fel şi eşecurile! – „la bine şi la rău” se aplică şi în acest mediu;
- Transparenţa – bârfele, vorbele nespuse la timpul potrivit sau ascunderea unor probleme de către managementul companiei contribuie în mod direct la crearea unui climat de neîncredere şi nefericire a angajaţilor;
- Glumele, atmosfera colegială caldă, teambuilding-urile şi chiar…, de ce nu?, bancurile cu Murphy pot contribui la dezvoltarea unui climat destins, dar constructiv.
Anca Tomoroga este HR Consultant, ID Learning.
Articol preluat din Revista Cariere de martie. Pentru detalii legate de abonare, click aici