Satya Nadella. Cum să dai Refresh, cu empatie
Bill Gates conduce prin carismă, Steve Balmer a condus prin energie. Satya Nadella conduce Microsoft prin empatie. Bill și Steve i-au spus lui Satya: „Fii tu însuți. Nu încerca să ne copiezi pe niciunul dintre noi.” Un sfat foarte bun. Nu numai pentru cel mai bine performezi doar când ești tu însuți (pentru că la asta te pricepi cel mai bine și doar așa ai acces la toate resursele tale), dar condițiile de business și procesul de evoluție la nivel global este diferit acum. Iar la vremuri noi e nevoie de leadership nou.
CE FEL DE LIDER ESTE SATYA NADELLA? SĂ VEDEM:
Satya crede că „empatia este o prioritate existențială pentru o companie. Rolul unei companii este să satisfacă nevoile clienților, pe care aceștia adeseori nici nu le-au formulat încă. Inovația necesară în acest sens nu se poate întâmpla dacă nu înțelegem care sunt nevoile oamenilor, dacă nu suntem atenți la ceea ce află chiar dincolo de cuvintele lor. Așadar, empatia este nucleul inovației. Viața te învață empatia”.
„Caut oportunități de Refresh”, spune Satya. „Oamenii mă întreabă dacă mi-am plănuit ascensiunea la Microsoft. Nu am plănuit-o. Ceea ce am făcut a fost să fiu foarte prezent și să mă dăruiesc total – atât oportunităților, cât și greșelilor. Am învățat din fiecare greșeală și am profitat de fiecare oportunitate ca să obțin impactul maxim. Majoritatea copiilor care vin din India excelează la învățătură. Nu e cazul meu. Dar faptul că am tras de mine și m-am străduit mereu mi-a format această mentalitate de creștere (growth mindset). Sunt mereu în căutarea oportunităților de refresh – cred că asta suprinde cel mai bine filosofia mea de viață.”
De ce este important să Refresh? Pentru că reîmprospătarea te trezește, te actualizează, îți stimulează conștiința de sine și prezența de spirit. Astăzi, mai mult decât oricând e nevoie de lideri conștienți. Pe lângă faptul că trebuie să stimuleze transformarea constantă, liderii trebuie să înțeleagă și să pună preț pe diversitate, incluziune, pe managementul talentelor și pe etică – aspecte fundamentale pentru mentalitatea omului conștient. Inteligența nu mai este suficientă. Inteligența te aduce în frunte, dar pentru a și rămâne acolo trebuie să fii pe deplin conștient. Acest lucru este cu atât mai adevărat astăzi, când nevoia de transformare este stringentă și constantă. Tu cât de des apeși Refresh?
„De când mă știu, întotdeauna am avut o mare foame de a învăța – că învățam din versurile unei poezii, dintr-o conversație cu un prieten, din lecția unui profesor. Filosofia mea de viață și pasiunea mea, care s-au dezvoltat de-a lungul timpului prin expunerea la foarte multe experiențe diferite, constă în conectarea de idei noi la empatia pentru ceilalți oameni. Ideile mă entuziasmează. Empatia mă echilibrează și mă ține cu picioarele pe pământ.”
În vremuri de schimbare nu se poate fără învățare, asta se știe. Și Chuck Edward – Corporate Vice-President, Head of Global Talent Acquisition, Microsoft – vorbește mult despre cultura învățării continue, intens practicată și stimulată la Microsoft. Totul este o sursă de învățare – fiecare om și fiecare experiență – iar curiozitatea și bucuria de a învăța sunt vitale pentru viață, dezvoltare, sustenabilitate, continuitate, relevanță, succes, evoluție personală și profesională.
Dar la fel de vital este să se facă legătura dintre idei și empatie, pentru ca ideile să se concentreze pe om și să fie puse în slujba omului. Seduși fiind de impactul unei idei, este important să nu uităm de etică. Nu tot ce se poate face trebuie făcut, cum bine punctează și Gerd Lenohard.
Vorbind despre membrii Consiliului de Administrație al Microsoft, Satya spune: „Am considerat că este necesar să ne înțelegem mai bine unul pe altul – să aflăm mai multe despre ce ne motivează și ne stimulează pe fiecare – și să conectăm filosofia noastră de viață la rolul de lideri ai companiei. Știam că dacă lăsăm jos armele și canalizăm inteligența și energia tuturor într-o misiune reînnoită (refreshed) vom regăsi visul care îi inspirase pe Bill și pe Paul – democratizarea tehnologiei informaționale de vârf.”
Și Florin Roșie – Territory Channel Manager SMB, Microsoft ne-a declarat: „Sinceritatea și bunătatea construiesc relațiile dintre oameni. Așadar, înțelegerea diferențelor dintre oameni este o componentă importantă a conștiinței de sine. Fiecare dintre noi se află la intersecția dintre mai multe identități – rasă, orientare sexuală, identitatate de gen, familie, valori, principii, opțiuni politice. Dacă nu te cunoști pe tine însuți și dacă nu ești curios cu privire la oamenii din jurul tău, lucrurile nu vor merge bine.”
Astfel, legăturile pe care ni le formăm cu ceilalți oameni și deschiderea de a-i cunoaște ne activează umanitatea și empatia, ne conectează la o nesfârșită sursă de resurse pe care le canalizează corect, stimulându-ne, astfel, creativitatea și inovația – pe care le pun în slujba binelui.
„Legătura pe care o stabilești cu oamenii (nu virtual, ci fizic) creează o platformă de manifestare a bunătății fiecăruia” – spune și Anu, soția lui Satya Nadella.
„Îmi place să amplific punctele forte ale oamenilor. Într-o conversație, încearcă nici să nu acaparezi conversația, dar nici să fii excesiv de tăcut și să nu contribui în niciun fel. În schimb, fă tot ce poți ca să creezi un mediu în care toți cei prezenți să poată vorbi și fiecare să spună ce gândește. Așa vei genera idei mai bune, dintr-o mai mare varietate de surse.”
Asigurând participarea fiecărui om, pui preț pe el, pe valoarea și contribuția sa, descătuțându-o potențialul și creând legături între oameni. E o formă de deschidere, cunoaștere, bunătate, incluziune și iubire. Iar armonia și funcționalitatea se asigură prin ansamblu, prin diversitate, prin diferențe și complementaritate. În felul acesta este asigurată gama de perspective și de soluții potrivită cu nivelul schimbărilor și perturbărilor cu care ne confruntăm. Diversitatea generează frumusețe și putere, prin lărgirea și aprofundarea perspectivelor.
„Îmi asum greșelile. Soția mea, Anu, m-a învățat să mă iert pe mine însumi. Niciunul dintre noi nu este perfect. Niciunul dintre noi nu va deveni perfect. Odată ce înțelegi asta, nu te mai grăbești să judeci, asculți mai mult și poți amplifica punctele forte ale oamenilor, în loc să te concentrezi pe slăbiciunile lor. Cred că drumul meu spre empatie începe de la capacitatea mea de a-mi asuma greșelile și neajunsurile.”
Conștiința de sine este un act de iubire. Calitatea vieții, împlinirea, performanța – toate încep de la autenticitate și cunoaștere de sine, care nu însemană autocritică, ci acceptare. „Autocritica pune accentul pe Ce ar fi trebuit să fac mai bine? Conștiința de sine pune accentul pe acceptarea de sine și pe învățare, care înseamnă mai multă deschidere și nu țin de judecată și de etichete de tipul bine, rău, altfel, ci înseamnă să accepți situația și să mergi mai departe concentrându-te pe a deveni mai bun”, după cum spune și Chuck Edward. Desigur, acceptarea celorlalți începe de la acceptarea de sine. Odată ce nu ne mai concentrăm pe critică și judecată, ne putem canaliza energia pe punctele noastre forte, pentru a le pune la treabă și în valoare.
„Să fii prezent este mai important decât cât timp ești acolo.”
Prezența dă calitatea, eficiența și valoarea timpului dedicat oricărui proces. Fără prezență nu sunt posibile nici conștiința de sine, nici prezența de spirit, nici învățarea, nici inovarea. În lipsa acestora, cu ce să apeși pe Refresh?
„Fii prezent, fii încrezător.” „Trebuie să fii îndrăzneț, pentru că dacă nu îndrăznești nu vei reuși să faci cine știe ce.”
În vremuri de schimbare atât de rapidă și perturbatoare, e greu să știi exact ce e de făcut și e greu să fii sigur că ce vrei să faci va funcționa. Dar nu ai timp de pierdut. În numărul 259 – iulie/august 2019 al Revistei CARIERE, Chris Nel – co-fondator al Quest Leadership Ltd și Master Facilitator și Coach Kouzes & Posner – ne vorbește despre strategia Ready, Fire, Aim! | Armați, Foc, Țintiți! „Singurul mod în care putem să aflăm ce funcționează și ce nu într-un mediu incert / nefamiliar / confuz, în condiții de nesiguranță este să încercăm diverse lucruri și să vedem ce merge. Numai că trebuie să fii pregătit să îți dai seama și să recunoști când planul inițial se dovedește a fi fost imperfect și să faci schimbările necesare, pe baza a ceea ce ai aflat. Liderii trebuie să-și crească vigilența. Este crucial să fie receptivi la indiciile care apar. Este imperativ ca atenția ta să nu fie distrasă de rutină, de multele treburi pe care le ai de făcut și e vital să nu te lași orbit de obișnuință, de familiaritatea mediului și a contextului. Trebuie să fii un bun detectiv – să vezi acele lucruri care se întâmplă, dar pe care alții nu le văd și de ale căror consecințe asupra organizației rămân total străini”, spune Chris.
„Construiește parteneriate înainte să ai nevoie de ele. „În relațiile de parteneriat, vă încurajez să vă puneți întrebarea: „Ce e posibil, ce se poate face?” și să explorați modalități noi și creative de a face lucruri interesante care să adauge valoare pentru clienți.”
În interviul acordat revistei CARIERE, Marianne Roling – General Manager, Small Medium Solutions and Partners, CEE, Microsoft – vorbește despre cât de importantă este încrederea pentru construirea unor parteneriate sustenabile și punctează cât de lucrative sunt parteneriatele bazate pe empatie – cum este cazul colaborării dintre Microsoft și Apple.
”În afaceri, Satya manifestă empatia prin formarea de parteneriate cu competitorii. Trăim și muncim într-un mediu foarte competitiv. Abordând afacerile din pespectivă empatică, Satya a spus: clienții și partenerii noștri trebuie să se descurce și cu noi, și cu competitorii noștri – de exemplu, poate folosesc un telefon Apple și produse Microsoft, în același timp. Prin urmare, dacă vrei să ieși pe piață, tu și competitorii tăi trebuie să găsiți o modalitate de a crea un spațiu comun. Așa că am început prin a dezvolta aplicații de tip Office pe toate sistemele de operare Apple. Acum, Oracle adaptează produse cloud ale Microsoft – avem produse care sunt în concurență directă, dar lucrăm împreună. De exemplu, folosim Linux în centrele de date pentru platforma publică cloud și lucrurile merg foarte bine. Nu e ușor. E greu pentru un om de marketing să urce pe scenă și să le vorbească iubitorilor de Apple despre produsele Microsoft. Te lupți cu un subiectivism foarte mare, pentru că atâția ani de zile ai fost condiționat să gândești altfel. E nevoie de curaj ca să faci asta. Dar ce a început de la empatie a sfârșit prin a le aduce foarte mulți bani tuturor”, spune Marianne.
„Ce putem face, unic și cu impact?”
Este important să fim unici. Dar, indiferent dacă suntem unici sau nu, întotdeauna putem avea impact. Originale sau nu, ideile bune nu sunt niciodată prea multe, banale, zadarnice sau neinteresante. Dacă nu întotdeauna putem fi originali, întotdeauna vom fi autentici. Iar autenticitatea atinge inimi mult mai bine și mai sigur decât originalitatea, pentru că autenticitatea este strâns legată de funcționalitate. Cu cât ceva este mai particular și mai personal, cu atât este mai universal și mai atemporal. Fă lucrurile din inimă și va fi bine. Ce facem din inimă este bine făcut.
Așadar, dă Refresh, din inimă!
Surse:
Hit Refresh: The Quest to Rediscover Microsoft´s Soul and Imagine a Better Future for Everyone
Satya and Anu Nadella open up about their family life
Foto: Microsoft