Să înţelegem de ce oamenii îşi urmează liderii în cadrul organizaţiilor
De-a lungul anilor majoritatea studiilor realizate în domeniul leadership-ului au omis un punct important: Eşti un lider real numai dacă ceilalţi te urmează. Liderii devin puternici pe măsură ce realizează conexiuni la nivel personal, individual, fie că este vorba de un singur adept sau de un milion; pe măsură ce cunosc nevoile şi aşteptările oamenilor din jur.
Plecând de la acceptarea teoriilor despre rolurile de manager vs lider, Gallup a pornit pe urmele investigării acestui subiect atât de provocator studiind şi încercând să identifice care sunt influenţele pozitive ale unui lider în viaţa de zi cu zi, chestionând peste
10 000 de adepţi. Cum şi cu ce contribuie la viaţa adepţilor săi un lider marcant? În numărul anterior vă spuneam că Gallup a reuşit să formeze o listă cu 25 cele mai frecvente atribute care să descrie aşteptările adepţilor. Surpriza a fost că în locul atributelor prevăzute să se afle în topul listei, ca fiind cele care ar trebui să caracterizeze liderul, cum ar fi: scop, înţelepciune, umor, carismă, viziune, strategie; au rezultat doar următoarele patru: încredere, compasiune, stabilitate, speranţă.
Atributele liderului reieşite în urma studiului Gallup, realizat în rândul a peste 10 000 persoane
Încredere
Compasiune
Stabilitate
Speranţă
Surprinzător? DA
Explicabil? Din nou, DA
Să vedem … DE CE?
Încrederea
Promisiunea nerespectată a oricărui preşedinte de companie sau CEO provoacă cu siguranţă o ruptură între investitorul încrederii şi cel în care a investit. La fel ca în orice altă relaţie de prietenie, căsnicie, dacă unul dintre parteneri s-a dovedit a fi neloial, practic parteneriatul se ruinează. Onoarea şi respectul fac parte din aceeaşi categorie de aşteptări pe care le avem de la un lider. De asemenea, încrederea este un factor care măreşte eficienţa la locul de muncă. O companie în care angajaţii au încredere funcţionează cu o capacitate şi eficienţă de 12 mai mare decât una în care încrederea oamenilor faţă de leadership-ul companiei este scăzut. Să ne amintim unul dintre citatele lui Kofi Annan, care spunea: „Dacă nu ai construit o relaţie, vei porni de fiecare dată de la zero.“
Fiind conştienţi de toate acestea, observăm pe site-ul oricărei sau aproape oricărei companii declaraţiile ei de misiune, valorile din care răzbat o listă întreagă de principii ale umanităţii: onoare, respect, corectitudine, receptivitate, integritate, loialitate.
Dar ca să descopere în profunzime adevărul despre această însuşire fundamentală a leadership-ului – încrederea -, Gallup a intervievat mii de lideri punându-le întrebarea: „Cum reuşiţi să convingeţi o persoană despre onestitatea dvs.? Ce răspunsuri credeţi că s-au înregistrat? Liderii de top au avut o reacţie surprinzătoare, viscerală, aproape ostilă când au fost întrebaţi. Răspunsul invariabil: „Pur şi simplu sunt cine sunt“; „Oamenii ştiu, timpul a demonstrat-o, ştiu că se pot baza pe mine.“
Ca lider nu prea te poţi ascunde. Chiar şi în momentele în care trebuie să transmiţi o veste rea, o măsură nepopulară, trebuie să fii foarte sincer. Este singura cale de a construi încrederea în jurul tău.
Respectul, integritatea şi cinstea sunt valori ale relaţiilor consolidate de-a lungul timpului pe bază de încredere. Aceastea nu trebuie discutate – aşa cum liderii de top ştiu că nu trebuie să îşi irosească timpul convingându-i pe alţii de onestitatea lor. De asemenea, una dintre cele mai relevante observaţii ale cercetării este aceea referitoare la echipele de lucru – cele mai productive şi de succes echipe vorbesc foarte puţin despre încredere. Din contră, subiectul încrederii domină discuţiile din cadrul echipelor dezbinate.
Compasiunea
Din păcate cei mai mulţi lideri ezită să arate compasiune sinceră faţă de oamenii pe care-i conduc, cel puţin nu în acelaşi fel cum o fac faţă de familiile lor sau de prieteni. Dar rezultatele studiului sugerează că ar fi de dorit ca liderii să ia în considerare atitudinea pe care o au marii manageri, cărora în mod evident le pasă de fiecare dintre angajaţii lor.
Prietenia, bucuria, atenţia şi grija sunt de asemenea des amintite de participanţii studiului Gallup. Când au fost întrebaţi despre contribuţiile liderului în viaţa lor, s-a putut extrage mesajul următor: influenţa pozitivă care provine din compasiunea unui lider are un efect benefic asupra sănătăţii fizice şi mentale a adepţilor săi.
Liderii organizaţionali trebuie să aibă un „suflu pozitiv“ din simplul motiv că angajaţii „nu doresc să urmeze persoanele care au mai degrabă valori şi comportamente negative“.
Provocarea majoră a liderilor organizaţionali este dificultatea de a stabili relaţii strânse în cadrul unei companii cu mii de angajaţi. Când am adresat mai multe întrebări specifice despre „liderii organizaţiilor“ şi „liderii globali“ care au o influenţă pozitivă, rezultatele au arătat că oamenii aşteaptă în principal acea energie pozitivă şi „spirit de compasiune“ din partea nivelurilor ierarhice superioare la scară universală – comparativ cu menţiunile mult mai intime referitoare la „a avea grijă“ şi „a-i păsa” ce fac referire la atitudinea liderilor lor de zi cu zi.
Stabilitatea
Toţi cei care îşi urmează liderul vor ca acesta să le asigure o bază solidă. Rezultatele au relevat faptul că cei mai buni lideri erau consideraţi aceia pe ajutorul cărora te puteai baza „la nevoie“. Cei intervievaţi, vor ca liderii să le confere siguranţă, suport, pace.
Într-o organizaţie chiar dacă traversăm perioade dificile şi instabilitate economică, stagnări de producţie, reduceri de tot felul, liderii au obligaţia să ofere angajaţilor lor stabilitate şi încredere în viitor. La nivelul de bază al motivării fiecărui angajat stă garanţia plăţii sale salariale lunare iar aceştia simt nevoia siguranţei locului de muncă şi nevoia de informare referitoare la starea financiară a companiei. Dacă liderii şi managerii unei organizaţii ignoră existenţa acestui lucru, cu siguranţă se vor confrunta cu o barieră organizaţională.
Angajaţii care au încredere în viitorul financiar al companiei lor sunt de nouă ori mai implicaţi emoţional la locul de muncă comparativ cu cei care au un nivel mai redus de încredere în viitorul financiar al companiei.
De aceea la nivel de organizaţie, nimic nu asigură o stabilitate mai mare şi rapidă decât transparenţa. În acest sens, informările periodice legate de progresul companiei, precum şi datele şi informaţiile financiare despre angajaţii companiei asigură o imagine clară de ansamblu despre importanţa contribuţiei fiecăruia în acea organizaţie.
Cei mai eficienţi lideri:
1. Investesc întotdeauna în dezvoltarea propriilor puncte forte.
2. Maximizează potenţialul persoanelor/echipelor cu care lucrează.
3. Înţeleg nevoile persoanelor din jurul lor.
De cele mai multe ori, liderii nu văd tocmai ce este evident referitor la ceea ce este de importanţă crucială pentru ei – personalitatea lor. Mulţi lideri politicieni şi oameni de afaceri au concepte deja prestabilite care sunt foarte departe de realitate. Aceştia pur şi simplu nu îşi cunosc punctele forte sau talentele, cum nu îşi conştientizează nici aspectele pe care ar trebui să le gestioneze mai eficient.
Ca lider, prima oară trebuie să te gândeşti la potenţialul unei persoane, nu la modul în care arată aceasta. Descoperirea punctelor forte, a potenţialului, poate face o diferenţă semnificativă în ceea ce priveşte organizaţia. Trebuie să discerni între următoarele două elemente: loialitate şi inteligenţă sclipitoare. Cei mai mulţi lideri preferă loialitatea în detrimentul inteligenţei, pentru că le este frică să nu fie subminaţi la un moment dat. Liderii adevăraţi nu se tem să se înconjoare de persoane cu nivel înalt de inteligenţă.
Liderii adevăraţi nu privesc succesul personal ca pe un scop în sine, aceştia realizând impactul major pe care îl au în viaţa celor care îi urmează. De exemplu, când vorbim despre preşedintele Ritz- Carlton, este evident că acesta este interesat de bunăstarea clienţilor care îi trec pragul hotelurilor sale, dar la fel de important este şi aspectul legat de bunăstarea angajaţilor săi din întreaga lume. „Oamenii creează amintiri, nu lucrurile. Dacă îi întrebăm pe clienţii noştri ce culoare are covorul din camera în care sunt cazaţi, probabil că nu îşi vor aminti. Valoarea adevărată vine de la doamnele şi domnii angajaţi care au personalizat acel loc. 10% este platforma, dar restul îl reprezintă oamenii.“