Românul „bunicel”: Are un magazin de dulceţuri, dar ajută şi comunitatea locală
Mihai Zaharia şi soția sa, Alexandra, și-au dorit să valorifice livada lor din Costești, care era lăsată de izbeliște după ce el a plecat la facultate în București. Așa a apărut ideea Bunicel.ro, un magazin online cu dulcețuri inspirate de rețete tradiționale, adaptate la cerințele clienţilor.
"Nu știam dacă vom putea obține toate avizele necesare și apoi dacă vom putea vinde produsele (dacă avem loc în piață), dar ne doream mult să avem o afacere a noastră și am început-o pur și simplu. La început am visat să avem un business mare cu cât mai mulți angajați. În prezent, visăm să construim o afacere de familie sustenabilă care să ajute și să se implice în comunitatea din care face parte", spune Mihai Zaharia.
Au pornit cu o singură livada în Argeș, iar apoi s-au extins an de an. În prezent, Bunicel.Ro este o afacere socială ce angajeză oameni din mediul social defavorizat și colaborează pentru achiziția fructelor cu micii producători locali.
"Produsele noastre sunt artizanale, le producem în făbricuță noastră din orașul Costești, județul Argeș. Suntem avizați din punct de vedere sanitar veterinar și HACCP. Avem gemuri fără zahăr în combinații inedite, dar și dulcețuri de tip desert sau tradiționale, unde cantitatea de zahăr este de 50%", punctează Mihai Zaharia.
Cum au fost alese rețetele tradiționale după care sunt făcute bunatăţile
Obiectivele antreprenorului urmăresc oferirea unui produs artizanal de calitate, care să satisfacă nevoia de dulce și, în același timp, să fie sănătos, iar acest lucru l-a obligat pe Mihai să treacă de la rețeta tradițională (care în cazul dulceţurilor și gemurilor este plină de zahăr) către o gamă inovatoare. Totuși, a fost păstrat un singur sortiment de dulceață făcută după o rețeta tradițională (Dulceață de Nuci Verzi). În ciuda adaptării la cerințele pieței, restul procesului de producție și stelizarea este în totalitate tradiţional.
Inspiraţie de la Mihail Kogalniceanu
"Am fost la Bibilioteca Națională pentru a ne inspira din rețete vechi de conservare a fructelor. Am avut o perioadă la început în care am studiat intens toată partea de manufactură, rețete și sterilizare a borcanelor cu procedee clasice și chiar am găsit câteva idei pe care le aplicăm în prezent și, zicem noi, fac diferența", mai spune Mihai.
Care sunt procedeele folosite? Care e drumul de la fructele din copac la bunătăţurile din borcane?
Mihai povesteşte că procesul de manufactură începe cu recoltarea și depozitarea fructelor în momentul când acestea sunt foarte coapte și gustoase. Urmează spălareași curățarea lor. Imediat după aceea se pun într-o cratiță lată împreună cu restul condimentelor și se fierb la foc iute timp de o oră. Se oprește focul și produsul se toarnă fierbinte în borcanele spălate în prealabil.
La produsele fără zahăr sau cu zahăr redus procesul de sterilizare este unul special. Acest proces presupune 3 sterilizări la bain-marie consecutive la un anumit interval de timp.
"Toate produsele noastre sunt ambalate în borcane de 220 gr, au o eticheta personalizată de noi (pictată de Rapaila Alexandra și digitalizată) inspirată din motivele tradiționale românești, în culori vii, care diferă în funcție de sortimentul de produs. Capacul este acoperit de o hârtie maro legată cu o sfora de cânepă ce se termină cu un sigiliu", mai spune Mihai.
Creşterea vânzărilor și avantajele mediului online
Antreprenorul a avut că filozifie „stocul tras", adică a produs numai în funcție de vânzări. "Din fericire, producția a crescut constant în fiecare an. În 2013 am produs 1.200 de borcane ajungând în 2017 la peste 10.000 de borcane. Pentru 2018 ne-am propus un stoc de 20.000 de borcane de dulceață și gem", susține Mihai.
El spune că a optat pentru înființarea unei magazin online pentru că a văzut oportunitatea și flexibilitatea pe care o oferă Internetul pentru a pune pe picioare o afacere mică, fără presiunea unor costuri mari la început de drum. Așa a putut produce stocuri mici pentru a putea testa și vinde produsul.
"Plăcerea de a interacționa direct cu clienții și experiență noastră în a administra un site au făcut ca alegerea unui magazin online să fie una potrivită pentru noi", adaugă Mihai, care mai spune că avantajele unei afaceri online sunt costurile reduse de întreținere, flexibilitatea în producție și stocuri, capacitatea Internetului de a face cunoscut un brand mic fără bugete impresionante de marketing.
"Partea frumosă din business-ul online o reprezintă discuțiile cu clienții noștri, căci putem păstra o relație foarte apropiată cu ei și în felul acesta putem înțelege mai bine nevoile lor. Primim de la ei inclusiv felicitări și mai ales încurajări, dar și sugestii de imbunătăţire.
Planurile noastre de viitor includ schimbarea raportului actual – vânzări online vs. vânzări fizice la 50% – 50%. Pentru a ajunge la acest procentaj vom încerca o creștere progresivă a vânzărilor prin mărirea stocurilor și distrubuirea produselor în magazinele fizice de tip naturist", mai precizează antrenprenorul.
Distribuţia se face în mare parte prin intermediul unui curier. Sunt și comenzi livrate de de ei înşişi, în special în Bucureşti.
Afacere cu caracter social
"Afacerea noastră având caracter social, restul fructelor le achiziţionăm de la micii producători locali, contribuind astfel la dezvoltarea lanțurilor alimentare scurte ("lanț de aprovizionare care implică un număr limitat de operatori economici angajați în activități de cooperare și de dezvoltare economică locală, precum și relații geografice și sociale strânse între producători și consumatori"- conform raportului suplimentar asupra propunerii legislative pentru completarea Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare) .
Peste 2-3 ani ne vedem cu un business social sustenabil, cu un brand cunoscut la nivel național și cu un impact social mai mare în comunitatea din care facem parte. Dorim să ne păstrăm caracterul de afacere de familie care produce artizanal și vrem să mai angajăm 1-2 oameni din mediul social defavorizat ", punctează Mihai.
El susține că la început a fost greu să câștige încrederea oamenilor și să îşi facă cunoscută afacere în comunitate, dar interacţiunea directă a schimbat totul.
"Credem că, în momentul de față, suntem văzuți ca o afacere mică, în curs de dezvoltare, care se gândește la oamenii cu care lucrează. Însă impactul moral, faptul că cineva investește în zonă cu scopul de a ajută comunitatea este mare. Până acum peste 50% din bugetul afacerii noastre a mers în comunitate sub formă de salarii, chirii și cumpărare de materie primă de la persoanele din mediu social defavorizat", punctează Mihai.
Dar e destul de greu să găsească mâna de lucru necesară. Pentru o afacere socială, provocările sunt numeroase.
"Am învățat că mediu social defavorizat este o altă lume în care problemele și normalitatea sunt foarte diferite față de viață din București…sunt două lumi destul de diferite. Putem spune că este greu să găsim mai degrabă o constantă și o predictibiltate în găsirea forţei de muncă necesare.
Momentan încercăm să lucrăm și să construim o relație de încredere și respect cu oamenii din comunitate, iar în felul asta să putem crea o stabilitate în colaborarea cu ei", mai spune Mihai.
Extindere în UE
Cat despre vânzări, în jur de 95% sunt în România și restul de 5% în Uniunea Europeană. "Am achiziționat anul acesta domeniul www.bunicel.com si lucrăm acum la etichetare, legislație și strategie pentru a comercializa produsele noastre în magazine mici și mijlocii din UE", încheie Mihai.