Român sau expat? Ce manager aleg companiile străine din România
S-a împământenit ideea că acele companii care intră pe piața din România vor să păstreze cultura organizațională și valorile companiei-mamă, astfel că managerii străini au deseori prioritate în fața celor români. În acest context, se impune întrebarea: când intră în peisaj managerii români?
Dana Noujeim, Managing Partner al companiei de executive search Alexander Hughes, și Loreda Dragomir, Country Manager pentru România și Bulgaria al companiei de recrutare Kienbaum, au explicat pentru revista CARIERE de ce, uneori, companiile străine preferă să aibă executivi expați, dar și cum, după o perioadă de transfer, le dau managerilor români roluri importante.
Când ajung managerii românii să ocupe funcții-cheie în managementul companiilor intrate pe piața locală?
Dana Noujeim, Managing Partner al companiei de executive search Alexander Hughes, crede că unele companii nou-intrate pe piața din România preferă să fie reprezentate de manageri străini până la stabilizarea situației lor pe piață și subliniază că managerii expatriați dețin, cel mai adesea, poziții de CEO, apoi de CFO și, uneori, de directori comerciali.
După cât timp de la intrarea pe piața locală managementul acestor companii începe să fie populat și de români? Potrivit Danei Noujeim, acest lucru se întâmplă atunci când companiile sunt pregătite de acest pas sau atunci când devine necesar.
„Nu putem vorbi despre o perioadă dată şi nici despre încredere, ci despre mai mulţi factori: evoluţia pieţei locale, rezultatele companiei, rotaţia managerilor din organizaţie şi evoluţia celor eligibili pentru o asemenea funcţie. Astfel, un expat poate fi trimis în România pentru un mandat fie cu scopul de a câştiga experienţă pe o piaţă diferită, fie pentru a ajuta organizaţia locală în anumite aspecte pe care persoana are experienţă”, consideră Managing Partenerul companiei Alexander Hughes.
Citește și Expat român în Lisabona
În opinia Danei Noujeim, e important ca CEO-ul unei companii să vorbească aceeași limbă cu cei de la sediu: „Și aici ne referim la stiluri de management, controlul asupra strategiei, modul de implementare a unor politici etc. Însă, la fel de important este modul în care CEO-ul expatriat relaționează cu echipa de management locală și adaptarea sa la contextul țării respective”.
Uitându-ne la companiie din țara noastră, continuă Dana Noujeim, observăm că unele companii au început, de ani buni, să numească manageri locali pe cea mai înaltă funcție, dar întâlnim și CEO expatriați, ce au deja o experiență îndelungată în România – fie în aceeași companie, fie schimbând organizația cu care au venit inițial.
„Numirea unor expaţi în poziţii executive nu este neapărat o chestiune de încredere şi nu înseamnă că managerii locali nu sunt valoroşi. Aceste schimbări, aceste infuzii de management pot fi sănătoase organizaţional. De ani buni de zile, mulţi manageri şi specialişti români au fost «exportaţi» către diferite colţuri de lume, în variate roluri, naţionale sau regionale – şi cu toţii cunoaştem numeroase exemple de succes”, adaugă Managing Partnerul Alexander Hughes.
Citește și Studiu: Suntem birocrați, dar avem umor
La rândul ei, Loreda Dragomir, Country Manager pentru România și Bulgaria al companiei de recrutare Kienbaum, este de părere că există companii internaționale/multinaționale care preferă să transfere „know how”-ul din țara-mamă prin numirea temporară a unor expați.
„Expații au, în general, mandate pentru trei ani, care uneori se prelungesc cu încă un an, maximumtrei. După această perioadă de «transfer», poziţiile de CEO sunt ocupate de români, care fie au fost dezvoltaţi în organizaţie, fie au fost «vânaţi» din afara acesteia”, potrivit Loredei Dragomir.
Însă Country Managerul pentru România și Bulgaria al Kienbaum punctează că există și mici excepții și că nu sunt deloc puține situațiile în care marile companii, chiar dacă există de mulți ani pe piața din România, au în funcția de CEO tot expați sau companii care, încă din primele luni de activitate, au preferat să angajeze români.
„În această ultima categorie aş încadra marile unităţi de producţie, unde, datorită specificului şi legăturii cu operatorii din producţie, câteodată chiar şi cu autorităţile, este mai eficient să fie la conducere nativi”, precizează Loreda Dragomir.
Esențial este ce aduc în companie executivii români
Promovarea managerilor pe poziţii executive în diferite ţări îi poate pregăti pentru o poziţie de CEO în România sau la fel de bine în altă ţară, potrivit Danei Noujeim, Managing Partner al companiei de executive search Alexander Hughes.
„Anumite companii au făcut deja pasul spre o conducere executivă locală şi sunt sigură că vor urmă şi altele. Esenţial este ceea ce pot aduce în organizaţie aceşti profesionişti. Uneori, pentru unele organizaţii, numirea unui CEO local poate fi un factor motivant, însă la fel de bine există cazuri şi contexte în care se justifică mai degrabă numirea unui expat cu abilităţi de leader. Nu există reţete universal valabile pentru decizii de asemenea importantă”, subliniază Dana Noujeim.
Citește și Eticheta internațională în afaceri
În opinia Loredei Dragomir, Country Manager pentru România și Bulgaria al companiei de recrutare Kienbaum, este bine acele companii intrate pe piața din România să aibă români în funcții de conducere.
„Poate nu imediat, în condiţiile în care compania are un domeniu specific sau în care se consideră că este nevoie de o perioada de tranziţie. Dar, după un mandat de trei ani, orice expat trebuie să fi fost capabil să creeze un plan de succesiune şi să predea frâiele companiei unui localnic”, crede Loreda Dragomir.
Managerii românii se descurcă bine când joacă acasă
Dana Noujeim, Managing Partner al companiei de executive search Alexander Hughes, consideră că mulți CEO-i sau manageri de top români care pleacă în străinătate se întorc cu experiența și cu educația acumulate acolo. Mai mult, la întoarcere, au avantajul de a combina această viziune internațională cu înţelegerea superioară a tipicului şi contextului local.
În același timp, Loreda Dragomir subliniază că România are de câștigat sau de pierdut în funcție de comportamentul managerilor români: „Câştigurile ar fi că românii cunosc şi înţeleg mai bine piaţa, relaţionează mai bine cu cei din jur, «joacă acasă, nu în deplasare». Pierderile ar fi că unii români se ghidează după principiul «Merge şi aşa», mai sunt şi cei care nu au puterea de a spune «Nu» şi acceptă responsabilităţi care depăşesc pregătirea lor, sau devin micromanager de teamă de a nu pierde controlul”.