Robin Sharma: Succesul e cea mai buna reteta a esecului
Un mare adevar. Tu, ca si firma ta, esti mai vulnerabil tocmai atunci cand ai cele mai mari succese. De fapt, succesul duce la multumire de sine, la suficienta, la ineficienta si – cel mai grav – la aroganta.
Cand oamenii si companiile au intr-adevar succes, adeseori se indragostesc de ei insisi. Iar atunci inceteaza sa mai inoveze, sa mai munceasca din greu, sa isi mai asume riscuri si incep sa se culce pe lauri. Intra in defensiva, cheltuindu-si energia pentru a-si proteja succesele in loc de a se preocupa sa ramana fideli tocmai acelor calitati care i-au propulsat in varf.
Ori de cate ori subliniez acest lucru in fata unei sali pline de directori generali, cu totii dau aprobator din cap. Permite-mi sa-ti dau un exemplu din proprie experienta.
In weekend-ul trecut mi-am dus copiii la restaurantul nostru italian favorit. Au acolo o mancare incredibila. Cea mai buna bresaola din afara Italiei. Paste cu un gust divin. Dar servirea la restaurantul acesta este proasta. Proasta, proasta. De ce? Pentru ca localul este mereu plin de clienti. Si pentru ca le merge atat de bine, ei considera succesul ca fiind de la sine inteles. Si stiti ceva? Este inceputul sfarsitului lor.
Imi place sa fac fotografii. Tatal meu m-a invatat sa-mi inregistrez amintirile, pe drumul vietii, prin intermediul lor. Asa ca, de obicei, am cu mine un mic aparat de fotografiat. Am intrebat-o pe chelnerita daca ar vrea sa ne faca o poza, mie si copiilor, mancand spaghetti. „N-am timp”, mi-a raspuns scurt. Incredibil. Era prea ocupata pentru a-si gasi cinci secunde, ca sa faca o bucurie unui client. Prea ocupata pentru a arata putina omenie.
„Succesul este cea mai buna reteta a esecului.”Richard Charrion are dreptate. La fel si David Neeleman, directorul general al companiei JetBlue, care remarca: „Cand castigi si ai o marja de profit buna, ai tendinta de a deveni neglijent”.
Multi directori generali fac aceasta greseala. Cu cat ai mai mult succes, cu atat trebuie sa fii mai modest si mai devotat clientilor. Cu atat mai mult trebuie sa te preocupe eficienta si perfectionarea continua. Cu atat mai prompt si mai corect trebuie sa actionezi. Cu atat mai multa valoarea trebuie sa oferi. Deoarece, in momentul in care incetezi sa mai faci chiar acele lucruri care te-au adus pana in varful muntelui, exact atunci incepi sa aluneci la vale.