Resursele umane – O meserie pusă în valoare de experiența de business
Prin urmare, Irina se pregătea pentru continuarea studiilor în străinătate, când, întâmplător, a dat la facultate peste un anunț: Carrefour angajează.
„Am încercat să aflu mai multe detalii, fără prea mult succes, așa că, alături de mai mulți colegi, mi-am pregătit dosarul și am participat la un interviu la București, câteva zile mai târziu”, spune Irina.
Ea își amintește și acum cu drag de interviul dat cu CEO-ul Carrefour de la acel moment, de franceza ei extrem de stângace pe atunci, de cunoștințele limitate despre retailul modern.
La pregătire în Franța
Cu toate acestea, în ziua interviului, în aceeași după-amiază, a aflat că va pleca în Franța, pentru un program susținut financiar integral de către Carrefour, un masterat în management, în Clermont-Ferrand, la Université d’Auvergne, alternat cu un program de practică la un hipermarket Carrefour din Lyon. Era fix ceea ce își dorea.
Programul urmat în Franța a pregătit-o pentru ocuparea poziției de manager de raion la primul magazin Carrefour România (deschis în 2001). Urma ca peste încă un an să se întoarcă la Cluj-Napoca, pentru a face parte din echipa managerială a magazinului ce urma să fie deschis acolo. Cum însă magazinul din Cluj nu s-a deschis în acel an, nu a mai avut răbdare și a trecut pe o poziție în cadrul echipei de achiziții: una dintre ariile de top în domeniul retailului.
În anul 2006, s-a întors la operațiunile de magazin, mai exact în nou deschisul magazin din Băneasa. „Am stat însă doar o scurtă perioadă, pentru că atunci am avut norocul să mi se ofere din nou o schimbare, și m-am alăturat echipei de resurse umane, unde am ocupat succesiv mai multe poziții în cadrul departamentului”, spune Irina.
Resursele umane
Ce a determinat-o să aleagă HR-ul? Resursele umane au reprezentat pentru ea provocarea de a reuși într-un domeniu complet necunoscut: șansa de a construi, pornind de la cunoștințele câștigate până atunci, și care nu aveau legătură cu HR-ul, un sistem de management al performanței și, respectiv, de a desena un mod de lucru pentru managementul talentelor. Așa a început totul. „Nu mi-am imaginat nicidecum că se va transforma în profesia care, iată, 10 ani mai târziu, îmi dă în continuare sentimentul că sunt la locul potrivit, și care m-a ținut în aceeași companie 17 ani”.
În HR, Irina a început cu managementul performanței și al talentelor, s-a ocupat apoi de un proiect de eficiență organizațională și, imediat după, a urmat creionarea unui cadru pentru zona de compensații și beneficii.
Proiecte și pași în carieră
Toate aceste schimbări aveau pe fundal ritmul organizației, în jurul căruia s-au așezat și toate proiectele și inițiativele HR: în primii ani a fost expansiunea accelerată; deschideri constante de hipermarketuri, care au venit la pachet cu nevoia de a avea tot atâtea echipe manageriale și de angajați. Apoi, în 2008, Carrefour a fost unul dintre primii mari jucători din piață care a efectuat o achiziție majoră, cea a lanțului de magazine Artima. A urmat apoi criza economică, o perioadă în care creșterea eficienței organizaționale și a productivității, alături de axarea pe o creștere stabilă, sustenabilă, erau pe lista priorităților companiei.
În anul 2016, o nouă provocare de calibru: achiziția lanțului Billa, constând în integrarea a 86 de magazine și a aproximativ 3.000 de angajați.
În prezent, preocupările zonei de resurse umane urmăresc transformarea digitală, atât ca parte din strategia Carrefour la nivel global, cât și eternele provocări pentru domeniul retailului – creșterea sănătoasă și gestionarea fluctuației de personal.
„Pe lângă toate acestea, de-a lungul anilor, am fost expusă schimburilor de experiență internațională sau locală, de experiența inter companii, am participat la programe diverse de training, atât interne, cât și la nivel internațional. Însă cel mai mult am învățat împreună cu echipa, pe principiul «learning by doing», zi de zi, proiect cu proiect”, spune Irina.
Cel mai drag proiect al său a fost integrarea rețelei de magazine Billa. Proiectul a avut trei mari arii în zona de HR: alinierea culturală, retenția și integrarea din punct de vedere operațional a proceselor de resurse umane – de la dimensionarea structurii organizaționale noi până la suprapunerea și alegerea celei mai relevante abordări în managementul recompensării, performanței, talentelor etc. „Datorită implicațiilor evidente, acest proiect nu este doar cel mai complex la care am participat până acum, ci și cel mai drag mie.”
“În ciuda multelor provocări pe care le avem în mod constant în cadrul departamentului și al companiei, precum și a dinamicii care caracterizează industria de retail, cred că am reușit să creăm un mediu de lucru sănătos, în care ideea de sacrificiu (a vieții personale în favoarea celei profesionale) să nu fie una necesară. Cred că fiecare dintre noi putem și trebuie să facem în permanență alegeri cu care să mergem mai departe și cu care să ne simțim confortabil, atât acasă, cât și la birou. Încerc să-mi iau inspirația din cât mai multe locuri, fără să am neapărat una sau mai multe persoane pe care să le consider modele de urmat și care să poată fi menționate ca atare aici. Am însă multe persoane care mă înconjoară și pe care le admir: într-o ierarhie a proximității, aș începe prin a le enumera pe colegele din HR, cu care cred că formăm o echipă complementară, aș continua cu colegi din alte departamente sau cu câțiva dintre colaboratorii externi pe care compania mea are șansa de a-i avea alături și care ne oferă inspirație în mod constant (traineri, coach). M-aș gândi, deopotrivă, și la prieteni sau la persoane cu care inițial am interacționat întâmplător și cu care am ales să continui să relaționez datorită energiei și înțelepciunii pe care mi le ofereau. Și, nu în ultimul rând, câteva persoane din familie, care mi-au fost și continuă să îmi fie modele”, este de părere Irina Chende.
Articol preluat din numărul 245/martie 2018 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.