Prin „Semne Cusute”, Ioana Corduneanu păstrează și transmite frumusețea și bogăția lumii
Când eram micuță și creșteam la bunici, vara culegeam cireșe, toamna culegeam porumb și iarna culegeam semne. Semne de cusut. Femeile din sat se vizitau și scoteau din cufere ștergare, batiste, cămăși, ii, preșuri pentru a se inspira și a face schimb de semne. Îmi amintesc emoția cu care priveam acea desfășurare de lumină și culoare, cum îmi tresărea inima când vedeam un model care-mi plăcea și cu câtă bucurie îmi imaginam cum aveam să combin modelele pe ștergarul meu.
Dar, în timp ce se alegeau și se culegeau modele, se mai întâmpla ceva. Erai cuprins, pe nesimțite, de o stare de bine. Când se instala în sufletul meu, îmi luam ochii de la ștergare și începeam să mă uit la oameni. Între sufletele lor, între sufletele noastre, se țesea ceva. Atunci nu știam ce. Acum știu: era sentimentul de apartenență – a unuia la celălalt și a tuturor la Tot. Ni se deschidea inima. Ne trezeam la umanitatea din noi și la Unitate.
Trăirile mele de mai sus le-am regăsit descrise și de Ioana Corduneanu, care ne spune că „la această bucurie oamenii trag ca fluturele la lumină”.
Ioana Corduneanu este nominalizată la Gala Revistei CARIERE 2018 „Oameni care ne inspiră. România de mâine”, categoria „Păstrătorii de comori”. Vă puteți vota favoriții pe pagina de internet a galei, www.gala-cariere.ro.
Ioana Corduneanu este arhitectă, specializată în retail-design și a înființat Semne Cusute „din dorința de a păstra și a transmite frumusețea și bogăția lumii.”
Semne Cusute, care oferă peste 2000 de modele tradiționale și a format o comunitate de peste 28.000 de membri, include Asociația Semne Cusute, Blogul Semne Cusute, Comunitatea Semne Cusute în Acțiune și Școala de IE.
Semne Cusute are la activ două expoziții importante: AIDOMA – în 2017 a călătorit în România, iar în 2018 a ajuns la Luxemburg; AIEVEA – urmează să plece la Tokyo în martie 2019.
„Semnele cusute sunt un limbaj vizual universal, inspirat de univers, care redă ordinea firească a lumii. Iile și cămășile se pot citi”, crede Ioana, care ne vorbește aici despre acestea și multe alte lucruri minunate.
Foto: Mihaela Contiu & Raluca Savulescu
Cum i se trezește omului dragul de cusut?
Treptat. Stai în fața unui val de pânză albă, neîncepută, cu foarfeca în mână. În mintea ta deja vezi totul așezat la locul său: culorile, texturile, izvoadele, într-o ecuație perfectă. Știi unde trebuie să ajungi, știi ce vrei. Și știi că pentru asta va trebui să faci poate 100.000 de împunsături cu acul. Atunci simți emoție, fluturi în stomac. Uneori le traduci ca pe o teamă. Dacă o învingi și începi, ajungi să vezi cum mâinile te ascultă și izvoadele visate prind contur. Când reușești să transpui pe pânză ce ai visat, când realizezi că broderia e o cale prin care te transformi din consumator de artă în creator, atunci capeți o nouă încredere în tine. Și prinzi drag de cusut, pentru că e un nou limbaj pe care acum îl stăpânești. Înveți să scrii cu acul.
Ce înseamnă lucrul cu mâinile tale? De ce îi face omului bine să lucreze cu mâinile?
Totul pleacă din mintea omului, care nu poate sta pe loc. Degetele pot apăsa ore în șir ecranul plat al unui telefon ca să hrănească mintea cu informații, știri sau nimicuri amuzante – calorii goale, într-un fel. Dar aceleași degete pot transmite și un alt fel de mesaje, mai complexe, venite din trecut, cărora mintea le ține companie și în prezent.
Concentrându-te la ce faci, ca să nu greșești, ajungi la o stare senină, ca un fel de meditație. Nu cred că omul a inventat arta din pură întâmplare – omul are nevoie de artă. Iar azi, mai mult ca oricând, arta vine să echilibreze tehnologia.
Când cumperi totul de-a gata, ți se pare (pentru că așa ți se spune), că o să câștigi timp și confort. În realitate, devii neputincios, te distanțezi de natură și de natura lucrurilor, devii dependent. Când faci lucruri cu mâna ta, ești mai puternic și mai informat.
Foto: Mihaela Contiu & Raluca Savulescu
Povestiți-ne despre de ce e universal limbajul vizual.
Limbajul vizual este mai intuitiv, are nevoie de mai puțină traducere. Semnele sunt coduri pe care oamenii le-au înzestrat cu putere și sens, pentru a-și aminti ce este important în viață. Alfabetul semnelor cusute vorbește despre valori universal valabile – desre echilibru, despre regenerare, despre armonie, despre planeta asta frumoasă, care ne permite să trăim. Vorbește despre anotimpuri și timpul potrivit, despre răbdare, despre naștere și moarte și renaștere, despre zbor și suflet. Toți oamenii vibrează la fel când meditează la măreția acestor lucruri.
Care a fost scânteia din care s-a născut Semne Cusute?
Semne Cusute s-a născut din dorința de a păstra și de a transmite frumusețea și bogăția lumii.
Cum se face legătura dintre arhitectură/design și Semne Cusute?
Arhitectul nu se limitează la clădiri. Lucruri durabile se construiesc și cu oameni.
Din afara lumii etnografice, văd creațiile tradiționale ca fiind capodopere de design colectiv, le înțeleg ca răspuns la nevoi reale, optimizate de constrângeri severe, în decursul a mii de ani. Dincolo de oameni și de estetică, pregătirea și experiența mea mă ajută să înțeleg frumusețea unor soluții și principii care pot fi adaptate și pentru viitor. Astăzi, misiunea unui designer este să găsească soluții care să schimbe viața oamenilor în bine și să le crească în suflet speranța uunui viitor mai sănătos. Semnele scrise pe cămăși ne arată că reorientarea către surse de energie regenerabilă, chibzuirea resurselor, consumul responsabil nu sunt preocupări noi, ci au existat dintotdeauna.
Cămășile sunt o superbă arhitectură din pânză. Misiunea fiecărui arhitect ar trebui să fie grija față de binele celorlalți și grija față de casa în care trăim cu toții: planeta noastră.
Arhitect fiind, m-am specializat în retail-design – o disciplină de nișă, în care arhitectura se întâlnește cu design-ul, cu comunicarea vizuală și cu branding-ul. Trebuie să ții în echilibru psihologia spațiului construit, materialele, culorile, confortul, bugetul. Apoi, cu pragmatism, trebuie să imaginezi și să susții un concept care să transmită o poveste. Să garantezi un context în care vânzătorului să îi fie drag să vândă, iar clientului să îi fie drag să cumpere și să se întoarcă. Trebuie ca, dincolo de procesul de vânzare în sine, să oferi o experiență memorabilă. Ador să lucrez magazine, atât pentru a dezvolta noi concepte de retail, cât și pentru a implementa același concept în sute de locații. Mereu am chef de lucru și mă bucur să pot oferi soluții.
La Semne Cusute nu am făcut decât să implementez ceea ce am învățat în retail-design în toți acești ani. Am vândut ideea de a-ți coase propria cămașă, cu toate beneficiile ce revin din asta, cât se poate de cinstit și de transparent, oferind mereu propriul exemplu. Cred cu tărie în puterea și magia cămășilor noastre.
Foto: Mihaela Contiu & Raluca Savulescu
Ce impact așteptat ați avut asupra oamenilor/comunităților? Dar neașteptat?
În iulie 2012 am plecat la drum, fără a avea așteptări din partea altora. Mi-am promis că voi salva semnele, izvoadele, cămășile noastre și știam că voi fi dispusă să fac orice efort necesar. M-a surprins numărul mare al celor care s-au alăturat și asta m-a obligat să ofer mereu mai mult, mai bun și să ridic ștacheta, pe măsură ce mi-am dat seama că se poate.
Ce învață oamenii de la dvs.? Ce învățați dvs. de la ei?
Am insistat mereu să-și amintească să gândească înainte de a alege, înainte de a munci. Să se respecte, să respecte un set de valori. Să nu se atașeze de un proiect, să nu se îndrăgostească de un rezultat, să nu înceteze să se autodepășească. Dacă măcar câteva persoane care au învățat asta, atunci e grozav. Eu, în schimb, am învățat idn greșelile lor – cum să nu fac, ce să nu fac.
Ce înseamnă tradiția pentru viitorul nostru?
Tradiția ar trebui să fie fundația viitorului. În înțelepciunea populară este acumulată o experiență uriașă – se ascunde în basme, în colinde, în orice obiect de design colectiv. Dacă ajungi la esență, descoperi că ideile sunt perfect valabile și pot fi adaptate și la lumea de astăzi.
Ce vă aduce bucurie, în munca dvs.?
Rezultatele celorlalți, împlinirea și bucuriile lor. Sunt foarte mândră de toate doamnele care mi-au fost „eleve” la Școala de IE și au ajuns în scurt timp să mă depășească. Apoi, mă mai bucură să le văd într-o competiție cu atât fairplay, admirând și respectând munca celorlalte, precum și felul în care sar ajutor la nevoie. Oamenii aduc bucuria și o sporesc atunci când o împart.
Cum arată și cum se simte iubirea de țară în sufletul Ioanei Corduneanu?
Iubesc un spațiu și o lume aflată mereu la margini de imperii, mereu pe graniță, cu potențial de a fi punte, pod, legătură între contraste. În lumea asta e inclusă și țara în care, din întâmplare, m-am născut. Iubesc ceea ce înțeleg și, dat fiind că mereu caut să-i cunosc și pe alții, lumea pe care o iubesc crește.
Foto: Mihaela Contiu & Raluca Savulescu
Ce este important să știe oamenii despre proiectul dvs.?
Dincolo de faptul că oferă peste 2000 de modele tradiționale, Semne Cusute este, în sine, un model. Ideea de a oferi necondiționat, într-un spațiu virtual, este riscantă (pentru că sunt extrem de mulți profitori și imitatori), dar este, într-un final, câștigătoare – pentru că majoritatea oamenilor sunt, prin natura lor, buni, cinstiți și generoși. Excepțiile nu se simt bine într-un astfel de mediu și se îndepărtează.
Din virtual, Semne Cusute s-a dezvoltat și în real. Acum avem un grup de Facebook cu peste 28.000 de membri, precum și o Asociație și un loc al nostru, un stup – unde organizăm cursuri de croit, de cusut și de tricotat, precum și tot felul de petreceri în ton cu sezonul și cu proiectele noastre. Un fel de șezătoare contemporană, în centrul Capitalei.
Foto: Mihaela Contiu & Raluca Savulescu
Ce înseamnă, exact, Semne Cusute?
Semne Cusute înseamnă cercetare, educație, materiale/materializare și expoziții/rezultate.
Cercetare:
Din anul 2010 mă străduiesc să găsesc și să pun cap la cap informații din cele mai credibile surse: din teren, din expozițiile și depozitele muzeelor din țară și din străinătate (cele mai mari muzee ale lumii au în colecții textile tradiționale românești, din colecții private, din publicații românești sau străine.
Nu caut doar izvoade și modele, ci și tipuri de croi, tipuri de materiale pe care comerțul le-a făcut disponibile, rețete de boit, tehnici de lucru, etc.
Pe măsură ce ajung la concluzii, le-am făcut publice – pe blog, pe Facebook, în cursurile Asociției Semne Cusute.
Educație:
M-am îngrijit să ofer aceste informații publicului de azi, exprimându-le în așa fel încât să fie ușor de asimilat de către cei care nu au studii de specialitate. Comunicarea este importantă.
La Școala de IE am organizat cursuri prin care am transmis ceea ce înainte se învăța acasă, de la mamă la fiică. Prin grupul Semne Cusute în Acțiune, care cuprinde peste 28.000 de membri, am reușist să propagăm informația către foarte mulți oameni. Aici, fiecare își împărtășește experiența, reușitele și greșelile – pentru a ușura progresul celorlalți membri.
Materiale/materializare:
Știința de a lucra textile tradiționale este un patrimoniu imaterial, dar acest patrimoniu poate fi transmis corect numai dacă folosim materialele potrivite. Acestea au caracteristici specifice, care influențează major realizarea obiectelor în spiritul corect. În acest scop am produs, prin comandă specială, 8 tipuri de pânză; am important fire pentru broderie din mătase de vierme nerăsucită (ca în trecut), la un preț fără precedent de accesibil în istoria noastră.
Acum am ajuns la nivelul la care, anul viitor, vor fi zeci, poate sute, de femei care își vor colora firele penru brodat acasă, după propriile rețete, obținând nuanțe unice, imposibil de găsit în comerț.
Expoziții/rezultate:
Când avem informația, motivația și materialele potrivite, putem ajunge la rezultate notabile, pe care le putem prezenta, pentru a educa și a atrage și mai mulți oameni înspre activități de acest gen. Expoziția AIDOMA a călătorit în România în anul 2017, iar în 2018 a ajuns la Luxemburg, la Curtea Europeană de Justiție. Expoziția AIEVEA urmează să plece la Tokyo în martie 2019.
Ciclul se repetă, pentru că o expoziție generează alte idei, noi direcții de cercetare, de educație aprofundată, de materiale de lux și de încredere. Expozițiile noastre sunt din ce în ce mai rafinate.
Acești patru piloni sunt conectați între ei și se pot dezvolta doar în strânsă legătură. Iar prin motivare, prin competiție sănătoasă și prin spirit de echipă ridicăm ștacheta în fiecare an și reușim să creștem atât pe orizontală, cât și pe verticală.
Semne Cusute a generat interes, inspirație și, dincolo de modelele prezentate, este, în sine, un model pentru toți cei care doresc să se dedice lucrurilor pe care le consideră importante.
Succesul stă în sinceritate, față de tine și față de ceilalți. Dacă suntem uniți în jurul unor valori clare, vom forma împreună o comunitate.
Aș vrea să mulțumesc domnelor Lila Passima și Mirela Crețu, și, respectiv, Muzeului Național al Țăranului Român și Muzeului Astra pentru că au avut încredere în noi și ne-au arătat deschidere și disponibilitate. Dacă vom reuși să depășim performanțele străbunicelor și să readucem România pe harta textilelor de lux și de mare rafinament, înseamnă că toți, și noi, și muzeele, ne-am îndeplinit misiunea.
Ce putem face astăzi pentru România de mâine?
Să o visăm, în primul rând. Apoi, cu pragmatism, să analizăm ce avem, ce ne diferențiază de alții și cu ce putem noi contribui la progresul și echilibrul lumii. Să investim în educație și să ascultăm de sfaturile copiilor noștri, pentru că România de mâine nu a noastră este.