Poveștile, un mod de a crea conexiune între lider și echipă
Oamenii din echipă își spun povești diferite despre ei înșiși și despre competențele lor. Acest lucru le afectează integrarea în echipă, abilitatea lor de a inova și de a fi creativi și contribuția pe care o aduc în organizație. Poveștile lor variază de la oricum nu mă va promova, de ce să mă stresez inutil?, până la o să fac tot ce-i posibil să obțin promovarea aia sau cu cine să vorbesc, nu vezi că oricum nu-i pasă de noi?
Din experiența mea și a colegilor pe care i-am avut de-a lungul timpului, știu că există riscul să rămânem prinși pe termen lung în propriile noastre fire narative. Dacă ele sunt constructive, orientate spre deschidere și găsirea soluțiilor în organizație, avem doar de câștigat. Ce se întâmplă însă atunci când povestea care se repetă în mintea noastră este de tipul nu sunt suficient de bun, nu sunt suficient de productiv sau oricum părerea mea nu contează?
Fiecare gând este transpus în acțiuni și, la rândul lor, ele formează obiceiuri pe termen lung. Astfel, am avut o colegă care ani întregi a lucrat peste program, uneori chiar mai târziu de miezul nopții. În povestea ei, doar așa îi putea demonstra managerului nostru devotamentul ei, în speranța unei promovări. Promovarea a întârziat să apară. A venit, în schimb, demisia ei.
La polul opus, o altă colegă evita întotdeauna să rămână peste program și își negocia cu sfințenie perioadele de concediu. Pe termen scurt, a fost o situație de compromis, acceptată în unanimitate. Pe termen lung însă, au apărut frustrări din partea colegelor nevoite să preia un volum mai mare de muncă și să se adapteze limitelor impuse de ea. Limitele pe care ni le impunem nouă înșine sau colegilor noștri sunt mai puțin evidente, într-o primă fază. Cu timpul însă, așa cum apa erodează piatra, picătură cu picătură, temelia unei organizații poate ajunge să se erodeze și ea.
Ce rol au poveștile unui lider?
Pentru că oamenii se așteaptă la un model de comportament, e nevoie ca liderul să facă primul pas și să cultive relații de încredere. Relații în care să existe empatie și spațiu de împărtășire a poveștilor fiecăruia dintre colegi. Acest prim pas nu este un pretext pentru ca un manager să se prezinte într-o lumină favorabilă în fața echipei lui. Este o invitație de a privi storytelling-ul ca pe un mod prin care managerul își pune experiența în serviciul colegilor săi. Managerii care împărtășesc colegilor de echipă întâmplări definitorii din viața lor profesională nu sunt o specie atât de rară pe cât am fi tentați să credem.
Poveștile ca vector de comunicare
Atunci când un coleg de echipă aude o poveste despre greutăți venind din partea unui lider, el are ocazia să își reanalizeze situația și să-și găsească propriile soluții la problemele care îl frământă. Nu sunt singurul care se confruntă cu așa ceva sau Știu prin ce treci sunt unele din cele mai comune reacții la finalul unei povești bine spuse.
O astfel de poveste are avantajul că lasă ascultătorilor spațiu de reflecție, fără a veni cu soluții sau recomandări. Mai mult, odată ce oamenii din echipă simt că există o reală deschidere din partea liderului, ei se simt mult mai confortabil să vorbească despre propriile lor probleme. Înțeleg că multe lucruri îi separă (vârsta, ierarhia profesională, modul în care și-au construit viața de familie), dar că există, totuși, un teren comun. Faptul că amândoi au avut experiențe comune despre eșec sau încercări este o portiță către a clădi o relație.
Să ne gândim cât de valoros este acest mod de comunicare. Când oamenii sunt depășiți de situație, nu fac față presiunilor sau nu se încadrează în deadline, preferăm să ne ascundă aceste lucruri sau să ni le spună din timp?
Poveștile – calea cea mai scurtă de a ajunge la ceilalți
În organizații, vorbim des despre fapte și cifre. Atât de des, încât uneori nu ne mai rămâne timp să vorbim despre noi și emoțiile noastre. Un lider care povestește colegilor întâmplări din experiența lui, ține cont și de partea emoțională. Investește în ei timp, încredere și nu se teme să fie vulnerabil.
Odată ce resimt acest capital de încredere, oamenii din organizație sunt mult mai motivați pentru că simt că stă în puterea lor să contribuie la succesul ei.
Nimeni din organizație nu este infailibil, fie că e manager sau coleg de echipă. Perioadele dificile și presiunea fac parte din cotidianul nostru. Cu cât vom simți că putem vorbi deschis despre asta, că găsim înțelegere din partea oamenilor alături de care lucrăm, zi de zi, cu atât mai ușor vom găsi și soluții, împreună.
Alexandra Cilliota este Marketing Manager si co-fondatoarea firmei de training Stai Să-ți Povestesc. Alexandra scrie despre puterea poveștilor de a crea conexiuni autentice și o mai bună comunicare între oameni, comunități și organizații.'