Unde vor să lucreze românii
La începutul lunii septembrie, peste 1.100 de români se arătau interesaţi să vândă combustibilii şi celelalte produse ale OMV Petrom în zona de vest a ţării, potrivit site-ului bestjobs.ro, unde un astfel de loc de muncă era scos la concurs. Ce îi atrage spre acest colos, unul dintre cei mai mari angajatori din economia românească, cu aproape 20.000 de salariaţi? Veniturile mari, dar şi prestigiul şi soliditatea companiei, care îi pun la adăpost de frica zilei de mâine. „Industria oil&gas este atractivă pentru candidaţii din România, în special pentru cei din provincie, iar OMV Petrom este cea mai mare companie din această industrie din România”, explică Alexandra Manolache, coordonator proiecte Recrutare & Employer Branding la Catalyst Solutions.
Un studiu realizat de Catalyst Solutions arată că în topul criteriilor în funcţie de care tinerii îşi aleg angajatorul se află, cum era de aşteptat, pachetul de salarii şi beneficii. Pe lângă acesta, sunt însă importante şi reputaţia companiei şi trainingurile şi programele de dezvoltare la care angajaţii au acces. Monica Dona, PR manager în cadrul Lugera, crede că în topul preferinţelor românilor care îşi caută de lucru se află „companii cu un brand de angajator puternic, care oferă posibilităţi reale de creştere nu doar la nivel naţional, ci şi internaţional, elemente extrem de atractive pentru angajaţi.
Mixul curent de preferinţe include cel mai adesea un pachet salarial atractiv, notorietatea companiei şi posibilităţile de training furnizate de aceasta. Siguranţa jobului şi echilibrul dintre viaţa personală şi cea profesională rămân şi ele pe lista candidaţilor, însă nu mai sunt neapărat elementele pe care aceştia se concentrează, aşa cum se întâmpla anterior”. Cu gândul la cariera lor viitoare, nu doar la siguranţa locului de muncă, sunt mai ales tinerii cu pregătire tehnică, în condiţiile în care schimbările sunt foarte rapide în acest domeniu, iar învăţarea continuă e, practic, obligatorie. De altfel, în clasamentul realizat de Catalyst Solutions pentru identificarea celor mai doriţi angajatori, în 2015, pe primele patru locuri se află companii din domeniul IT, lideri globali care pun accentul pe inovaţie.
În România, Oracle păstrează de trei ani titlul de cel mai dorit angajator, deşi la nivel global Google sau Facebook apar cel mai frecvent pe această poziţie. Şi la noi Google ocupă un meritoriu loc doi în clasament, fiind urmat de Microsoft şi IBM şi abia pe locul cinci de OMV Petrom. În top 20 se mai află firme din domeniul producţiei (Continental, Renault România, CocaCola HBC, P&G), telecom (Vodafone, Orange) şi finanţe-bănci (BCR, BRD, EY România, Deloitte, KPMG) „Serviciile, producţia, telecomul şi industria auto au reuşit să atragă cei mai mulţi candidaţi de la începutul anului. Piaţa forţei de muncă îşi menţine tendinţa de stabilizare şi maturizare. Cei care îşi caută un job sunt mult mai selectivi, au creionat un plan de carieră mai clar, iar instabilitatea din piaţă le-a predat o lecţie valoroasă şi se gândesc bine înainte de a schimba angajatorul”, spune Monica Dona.
„Domeniile în care îşi doresc să lucreze sunt şi ele selectate cu mai multă atenţie: specialiştii cu background tehnic sunt atraşi de automotive, industria energetică/petrolieră, dezvoltare de software. Cei care au experienţă în domeniul economic îşi doresc să îşi continue cariera în bănci sau companii de consultanţă şi audit. Experimentele de tip „hai să văd dacă mi-ar plăcea să fac altceva” se înscriu mai degrabă în categoria încercărilor de început de carieră, numărul celor dispuşi să îşi schimbe profesia după mai mulţi ani de lucru fiind în scădere”.
IT-ul, vedetă pe piaţa muncii
Cum au ajuns companiile software să devanseze giganţii telecom, băncile şi firmele de audit, cu reputaţie foarte bună şi ele, şi uneori mult mai bine plasate în clasamentele internaţionale? Poate că este şi rezultatul unei crize financiare care a afectat negativ reputaţia entităţilor din domeniul financiar, în timp ce IT-ul a continuat să performeze foarte bine, să ofere locuri de muncă numeroase şi chiar creşteri salariale. „Noi realizăm acest clasament de 9 ani, timp în care am observat o scădere a atractivităţii pentru domeniul financiar bancar. Considerăm că acest lucru se datorează în principal creşterii interesului pentru companiile din domeniul tehnic. Unul din factori este faptul că tehnologia devine parte integrantă din viaţa noastră de zi cu zi, de la gadgeturi din ce în ce mai diverse pe care le folosim, până la timpul petrecut în mediile virtuale. Un alt factor este reprezentat şi de experienţa pe care companiile din aceste industrii o creează pentru angajaţii lor şi care este transpusă în numeroase spoturi video şi articole propagate prin intermediul reţelelor de socializare”, consideră reprezentantul Catalyst Solutions.
„Google şi Facebook sunt companii care se bucură de o notorietate foarte mare în piaţă, sunt companii cool în care foarte mulţi tineri şi profesionişti îşi doresc să fie angajaţi datorită mediului de lucru, a modului în care arată birourile, precum şi datorită brandului foarte puternic şi a interacţiunii zilnice pe care o avem cu acestea. În schimb, numărul de candidaţi angajaţi din România de către aceste companii este destul de mic, comparativ cu alţi angajatori de pe plan local. În cazul companiei Oracle, aceasta avea aproximativ 150 de angajaţi în România în urmă cu nouă ani, iar în prezent a depăşit numărul de 3.000 de angajaţi. Acest lucru a implicat multiple acţiuni de comunicare a poziţiilor deschise şi numeroase interacţiuni cu potenţiali candidaţi”, mai spune Alexandra Manolache.
Şeful Oracle România, Sorin Mândruţescu, spune că oportunităţile de dezvoltare oferite tinerilor reprezintă explicaţia poziţiei obţinute de compania sa în clasament. „Noi promovăm talentul, încurajăm creativitatea şi oferim numeroase oportunităţi de creştere pentru o carieră captivantă şi plină de provocări. Este un mediu dinamic şi divers, unde ideile mari sunt binevenite şi susţinute pentru a putea fi transformate în rezultate excelente”.
Adelina B. are 24 de ani şi s-a născut în oraşul Roman. A absolvit Facultatea de Cibernetică, Statistică şi Informatică Economică din Bucureşti iar acum este studentă la masterul de eBusiness din cadrul ASE Bucureşti. În paralel, lucrează de un an ca iOS Developer la o firmă locală cu circa 30 de angajaţi. În anul III de facultate şi-a propus să devină un membru al echipei Oracle, la recomandarea unui profesor. „Îmi doresc să fiu angajată a firmei Oracle pentru a-mi dezvolta abilităţile, pentru a avea o carieră pe termen lung în cadrul unei companii de succes şi pentru a-mi pune în practică toate cunoştinţele dobândite”, spune ea. Oracle a deschis în 2004, în Bucureşti, primul centru de externalizare al unei multinaţionale IT de pe piaţă locală. De atunci, numărul angajaţilor a tot crescut, până la peste 3.000, iar dezvoltarea continuă. În prezent, Oracle caută specialişti care să susţină echipele de vânzări. Peste 360 de oameni au aplicat pentru un astfel de post de Deal Specialist scos la concurs pe un site de locuri de muncă în septembrie.
Google nu a făcut angajări masive în România, dar tot este în minţile tinerilor care îşi caută de lucru. Dovadă este poziţia a doua în clasamentul celor mai doriţi angajatori, realizat la nivel naţional, în perioada februarie-mai 2015, prin chestionarea a peste 12.241 de respondenţi, aflaţi la început de carieră, dar şi cu ceva experienţă în spate. „Profilul respondenţilor este unul variat ca şi nivel de experienţă: 33% dintre ei sunt studenţi şi proaspăt absolvenţi, 52% sunt profesionişti cu până în 10 ani experienţă de lucru şi 16% au peste 10 ani experienţă de lucru”, precizează Alexandra Manolache de la Catalyst Solutions.
„Clasamentul reflectă percepţia candidaţilor cu privire la care sunt cei mai doriţi angajatori pe piaţa din România. Acest lucru este influenţat de numeroşi factori printre care volumele de recrutare ale companiilor, acţiunile desfăşurate în vederea promovării brandului de angajator, precum şi frecvenţa şi amploarea acestora şi campaniile de PR corelate cu lansarea de noi produse şi servicii”.
Deşi n-a recrutat prea des în România, Google, dezvoltatorul celui mai folosit motor de căutare online, cu peste 50 de mii de angajaţi şi cu reputaţie de nonconformism, este binecunoscut de oricine foloseşte un calculator. Pentru cei care au pregătire de programator este mai mult decât o prezenţă zilnică, este un Everest al carierei. Marius S. are 23 de ani şi este din Tecuci, judeţul Galaţi. A venit la Bucureşti pentru a studia la Facultatea de Matematică Informatică şi, deşi este doar în anul II, e deja angajat ca junior android developer de şase luni. Spune că încă din liceu şi-a propus să facă parte dintr-o multinaţională şi a ales Google după discuţiile pe care le-a avut cu colegii şi prietenii şi după ce a citit despre mediul de lucru şi beneficiile pe care angajarea într-o astfel de companie le aduce. „Îmi doresc să particip activ la dezvoltarea platformelor şi a aplicaţiilor Google, să fiu membru al unui mediu de elită şi să am la dispoziţie ultimele tehnologii în domeniu. De asemenea, sunt încântat de oportunităţile pe care compania Google le poate oferi în privinţa dezvoltării carierei mele profesionale”, adaugă tânărul programator.
Dacă vrea să-şi atingă obiectivul, Marius trebuie să se confrunte cu o concurenţă acerbă pentru că, la fel ca el, mulţi tineri din întreaga lume au citit despre stilul de lucru de la Google şi despre oportunităţile pe care angajarea le oferă. La nivel global, compania americană primeşte anual 2 milioane de cereri de angajare şi recrutează aproximativ 5.000, potrivit declaraţiilor făcute pentru The Guardian de Laszlo Bock, director în cadrul companiei.
Google este renumită pentru modalităţile neortodoxe de a-şi selecta angajaţii. Cea mai recentă, povestită chiar de protagonist, este recrutarea lui Max Rosett, în timp ce cauta pe motorul companiei termeni de programare. Acesta a tastat „python lambda function list comprehension” pe Google şi a primit un răspuns la care nu se aştepta. Pe lângă lista de linkuri relevante pentru subiect, a apărut şi mesajul: „You’re speaking our language. Up for a challenge?” (Vorbeşti pe limba noastră. Eşti gata pentru o provocare?).
După o serie de testări, Rosett a fost angajat. Prin astfel de relatări în mass media compania a ajuns să fie atât de atractivă în rândul tinerilor. În România, Google n-a scos prea multe locuri de muncă la concurs. În urmă cu cinci ani, singurul disponibil la noi era cel de country manager. De atunci au fost angajaţi câţiva specialişti în marketing şi vânzări pentru biroul din Bucureşti. La începutul acestui an, firma căuta în România un absolvent de facultate, cu expertiză în media online, team management, analiză de afaceri, capabil să realizeze studii de piaţă pentru a găsi cele mai bune oportunităţi de afaceri şi să poată pune în practică strategiile pentru achiziţii. La ora actuală, niciun job nu este disponibil pentru biroul din România.
Visul poate deveni realitate: Microsoft şi IBM recrutează
Şi Microsoft se bazează pe un capital de imagine serios care atrage tinerii cu pregătire tehnică. Deşi pe plan global, compania lui Bill Gates a început anul trecut un program de disponibilizări, în România continuă să facă recrutări pentru centrele de suport şi service din Bucureşti şi Timişoara. Microsoft avea în 1996 doar 4 angajaţi în România. În 2013 ajunsese la 450. Iar recrutările continuă. Peste 20 de joburi erau disponibile la începutul lui septembrie la Centrele de Suport Tehnic din Bucureşti şi Timişoara pentru ingineri vorbitori de germană, engleză, franceză, italiană. Compania le promite viitorilor angajaţi, pe lângă salarii bune, numeroase oportunităţi de specializare şi avansare în carieră prin traininguri de nivel înalt şi acces la tehnologii şi produse aflate pe piaţă sau în dezvoltare.
La rândul sau, IBM caută oameni motivaţi, cu o gândire inovativă, capabili să rezolve probleme şi dispuşi să călătorească. În schimb, aceştia ar urmă să aibă acces la o bază de clienţi care include majoritatea liderilor din industrie, la proiecte deosebite şi oportunităţi pentru dezolvarea carierei. În plus, ar avea posibilitatea de a lucra din afară biroului. Pe bestjobs.ro, IBM recruta recent un dezvoltator web pentru aplicaţiile mobile în Bucureşti pentru care aplicaseră peste 60 de persoane. Pentru alte două posturi de Senior IT Recruiter îşi arătaseră interesul peste 460 de persoane.