SUCCESUL UNEI ORGANIZATII se masoara in zambete
Satisfactia luata in "vizor"
Analizarea starii de bine a angajatilor si gasirea de solutii pentru imbunatatirea satisfactiei in munca a acestora constituie subiectul multor studii realizate la nivel mondial. In Romania, studiile de acest fel sunt destul de rare, iar cele care exista nu au ca scop principal cunoasterea well-being-ului organizational. Unul dintre studiile de acest fel este cel realizat de Centrul pentru Dezvoltare Manageriala (CDM) din Cluj-Napoca si are ca punct de plecare cercetarea realizata de institutul britanic Roffey Park – Agenda Manageriala 2008. Studiul urmareste sa afle in ce fel implicarea angajatilor influenteaza succesul unei organizatii. Concluziile acestui studiu vor fi anuntate pe 23 mai in cadrul celei de-a treia editii a conferintei "Putere prin oameni" organizata de CDM si HR Club la Cluj-Napoca si avand tema Lideri pentru performante.
Succesul si sanatatea unei organizatii se masoara in cea mai mare parte prin nivelul de satisfactie si de implicare al angajatilor. Conform unui studiu realizat in 2007 de Towers Perrin, o firma britanica speciali-zata in studii de piata, la nivel global doar 21% dintre angajatii companiilor supuse cercetarii au fost implicati total la locul de munca. De asemenea, studiul a mai aratat ca patru din cinci oameni nu depun toate eforturile pentru a-si atinge obiecti-vele. Respondentii au declarat ca au fost nemultumiti de lipsa empatiei din partea managerilor generali si a aprecierii propri-ilor abilitati si experiente profesionale, de lipsa orientarilor strategice si de proasta comunicare din organizatie. Prea multele schimbari si prea putinele consultari cu angajatii au reprezentat o alta bariera in dorinta de implicare a respondentilor la locul de munca.
De cele mai multe ori, slaba implicare si satisfactie a angajatilor se datoreaza stilului de conducere al managerilor, dar si culturii organizationale din compania pe care o conduc. Conceptul de bunastare organizationala este de multe ori neglijat de catre companii, fie din pricina mentalitatii sociale, fie din cauza rezonantei istorice. Totusi, exista si companii care tin seama de cat de bine se simt angajatii la birou. Indicele de bunastare mai este cunoscut si sub denumirea de well-being si este folosit in cadrul activitatilor de HR de zi cu zi la nivel de grup, precizeaza Anca Podoleanu, presedinte RU Vodafone Romania. "Acest indice este corelat cu indicele de angajament si este masurat o data pe an. Rezultatele masuratorilor sunt utilizate pentru a defini planuri de actiune concrete", completeaza Anca Podoleanu.
Care este totusi situatia?
Majoritatea managerilor au mentali-tatea "vanatorilor de greseli" si considera ca cea mai buna modalitate de a impulsiona angajatii este aceea de a-i critica si de a-i pedepsi prin diferite modalitati, ori de cate ori au ocazia. Singurul obiectiv al acestor manageri este realizarea profitului. Totusi, ceea ce pierd ei din vedere este faptul ca "drumul" catre profit trece prin "ograda" angajatilor. Cu cat angajatii sunt mai multu-miti de ceea ce realizeaza la serviciu, cu atat mai usor si mai repede isi vor investi efor-turile in a pune "umarul" la consolidarea afacerii. Nevoia de a dovedi ca suntem competenti si de a ne simti capabili alaturi de colegii nostri reprezinta unul dintre motivele pentru care majoritatea dintre noi venim la munca in fiecare zi. In cazul unora, aceasta competitivitate devine exagerata si tinde sa elimine nevoia de evolutie perso-nala si profesionala. Indiferent de ce anume ne motiveaza pe fiecare, toti dorim sa ne implicam in proiecte la locul de munca in conditii de comunicare, apreciere si flexi-bilitate a sarcinilor. Atmosfera de lucru completeaza "tabloul", fiind cea care ne determina sa ne asumam cat mai multe responsabilitati.
Pe de alta parte, de cate ori am auzit afirmatia: "Cand vii la serviciu, sa-ti lasi problemele personale la usa!"? De multe ori! Si asta din cauza faptului ca majori-tatea managerilor nu isi dau seama ca viata personala si profesionala ale unui angajat nu sunt ca apa si uleiul. Emotiile fac parte din fiecare dintre noi si le experimentam fie ca suntem la serviciu sau acasa, fie ca le luam cu noi de la serviciu acasa si invers. A nega faptul ca un angajat nu are emotii la serviciu, inseamna a pune semn de egali-tate intre el si un robot.
Care este legatura dintre emotii si satisfactia la locul de munca? Legatura se regaseste in absenta emotiilor negative care completeaza conceptul de bunastare a angajatilor. In momentul in care ne simtim devalorizati in ceea ce facem, trecem prin-tr-o serie de emotii negative: anxietate, iritare, resemnare, dezgust, dispret si plictiseala, precizeaza profesorul Klaus Scherer citat de site-ul profesiionline.ro. De aici pana la burn-out sau demisie mai sunt cativa pasi.
Ce spun managerii?
Conform studiului britanic "Agenda Manageriala 2008" realizat de institutul de cercetare Roffey Park, daca sunt intrebati despre stilul de conducere din companiile aflate aproape de atingerea succesului, mai mult de un sfert dintre managerii chestio-nati considera ca acesta este unul deficitar. Managerii dau vina pe imaginea ideala pe care echipele de management inca o mai au despre modalitatile de gestionare a unei organizatii.
Investitiile in dezvoltarea manageriala a companiilor sunt destul de mari si continua sa creasca, dezvaluie acelasi studiu britanic. 67% dintre respondenti afirma ca investesc in dezvoltarea propriului stil de leader-ship cu scopul cresterii performantei si a competitivitatii propriilor companii. In cazul companiilor cu asteptari si obiective financiare, 71% dintre manageri considera ca stilul propriu de management este foarte bun spre excelent. Ca urmare, s-a observat ca atmosfera de lucru si nivelul moralei organizationale s-a imbunatatit. Angajatii erau pregatiti sa participe in "cursa" spre obtinerea succesului. Totusi, efectele pozi-tive ale unui management de calitate nu sunt mereu garantate. "Companiile care investesc bani pentru dezvoltarea leader-shipului vor obtine beneficii complete de pe urma programelor de dezvoltare doar daca acestea vor oglindi problemele reale de lucru si vor fi aplicate pe problemele de zi cu zi", precizeaza Steve Tarpey, directorul Bespoke Services.
Studiul realizat de Centrul pentru Dezvoltare Manageriala
Scop: Cercetare la nivel national, pentru a crea un model care sa verifice legatura dintre succesul firmelor si nivelul de angajament al managerilor
Obiectiv: cercetarea perceptiilor acestora asupra modului in care organizatiile actioneaza pentru a obtine motivare si angajament.
Grup tinta: manageri aflati pe diferite niveluri ierarhice din firme de succes
Numar: peste 200 de manageri
Ipoteze confirmate de studiu – managerii spun ca:
- Firmele de succes se bazeaza pe angajamentul oamenilor – loialitate si devotament
- Banii NU sunt cel mai important factor motivator pentru manageri
- Firmele de succes invata in mod activ din toate oportunitatile de invatare
- Nivelul de implicare in firmele de succes este mare
- Nivelul de incredere este ridicat in firmele de succes
- Succesul firmelor se bazeaza pe manageri cu echilibru intre viata profesionala si cariera
Ipoteze infirmate de studiu:
- Competitia interna NU e vazuta de manageri ca daunatoare pentru performanta
- Focalizarea exclusiva pe sarcini NU e vazuta de manageri ca daunatoare pentru nivelul de implicare
- Oamenii sunt dispusi sa renunte la echilibrul work-life